گردشگری در ایران/

قدمت قنات هاي كشور بیش از هخامنشیان + تصاویر

مورخين يوناني از قنات هاي ايران در زمان هخامنشيان سخن رانده اند، از اين رو مي توان قدمت قنات را پيش از هخامنشيان نسبت داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛اين روستا يكي از روستاهاي دهستان گرجي در بخش بوئين و مياندشت از شهرستان فريدن است.
 
وضعيت آب و هوا:
 
هواي داران معتدل و خشک بوده، بيشترين درجه حرارت در تابستان ها ۳۵ درجه سانتي گراد بالاي صفر و كم ترين آن، در زمستان ها ۱۸درجه زير صفر است. ميانگين بارش ساليانه داران، ۳۵۰ ميلي متر بوده است. شهرستان فريدن ناحيه اي كوهستاني است. كوهستاني بودن ناحيه و بلندي زياد از سطح دريا، موجب ريزش بارندگي، به ويژه برف گشته كه در سرسبزي و رويش گياهان گوناگون موثر بوده مراتع سرسبز و خرمي را به وجود آورده است. پوشش گياهي شهرستان را گون، گز، كرفس كوهي و درختان پراكنده بلوط تشكيل مي دهند. آب و هواي شهرستان فريدن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان بسيار سرد است. بيش ترين درجه حرارت در طي سال تنها در ۴ ماه بين ۳۹-۳۱ درجه سانتي گراد است و از سويي ۶ ماه از سال، در شهرستان فريدن پديد يخ بندان وجود دارد. كم ترين درجه حرارت در سردترين روزهاي سال ۸/۲۹- درجه سانتي گراد گزارش شده و روزهاي يخ بندان در سال، حدود ۱۲۸ روز بوده است.

 

صنايع دستي:

 
يکي از مکانيسمهاي اقتصاد روستائيان ايران صنايع دستي است که بعنوان توليدي مکمل و جدا نشدني در زندگي آنها رشد نموده است.
 
صنايع دستي روستائيان نياز به سرمايه گذ اري کلان و موسسات بزرگ نداشته واغلب مواد اوليه آن از محل زندگيشان تامين مي شود و نهايتا” و با اندک آموزش ميتوان به توليد آن اقدام نمود.
 
وجود صنايع دستي در بين روستائيان از يکسو براي برآورد بخشي از نيازهاي داخلي و ازسوي ديگر براي عرضه توليدات به بازار جهت رفع ساير نيازمنديهاي خانوار، نشان دهنده اهميت و جايگاه صنايع دستي در بين روستائيان مي باشد.
 
با توجه به مطالب فوق در مي يابيم که صنايع دستي هر روستا(هر منطقه)بطور مستقل نشأت گرفته از شرايط جغرافيايي و آداب و رسوم آنها مي باشد بنابراين لازمه هر تغيير و تحولي در کم و کيف صنايع دستي ، انطباق اين صنعت با شرايط اجتماعي، اقتصادي آن است.
 
قالي بافي از جمله صنايعي است كه در اكثر روستاها به عنوان يكي از مهمترين صنايع دستي وجود دارد و يكي از صنايع مهم درآمد خانوارهاي روستايي در كنار مشاغل ديگر محسوب مي گردد، به طوريكه زنان و دختران خانه دار از سنين نوجواني در اين حرفه مشغول مي شوند.
 
بر همين اساس در روستاي اغچه تقريبا 15 نفر به کار قاليبافي مشغول هستند.

 

آثار باستاني و ميراث فرهنگي:
 
قنات
 

قناتها زير بناي تکنيکي، اقتصادي و جمعيتي ايران در ادوار مختلف بوده است که مي بايستي در سرزميني که بيش از 70 درصد وسعت آن با کمبود آب مواجه است، توسعه مي يافت و پايگاهي براي استقرار توسعه امپراتوريهاي وسيع کشور ايران در ادوار مختلف تاريخي مي شد. حتي مي توان مدعي شد که قناتها در شکل و رژيم سياسي ايران زمين تاثير زيادي نهاده اند. در اين مبحث بدون آن که تا آنجا پيش برويم که به طور کامل به تئوري مشهور ويتفوگل « K.withfogrl» مهر تائيد نهيم، بدون ترديد وجود آب در بخش وسيعي از کشور ما يک مساله حياتي است، لذا نظارت موثر بر آن همواره وجود يک سازمان و در نتيجه وجود يک قدرت قوي و متمرکز را که قادر به نظارت بر اعمال مديريت آب( سياست آب) باشد ضروري ساخته است. به اين ترتيب در امپراتوري هاي هخامنشي ، اشکاني، ساساني ، سلجوقي و … قدرتهاي مرکزي توسعه قنوات را تحت نظر داشته و آن را تشويق مي کرده اند و به همين دليل همواره سازمان وسيعي به نام « ديوان المياه» در کشور وجود داشته است.

 

قنات – مهمترين شيوه آبياري در بسياري از نقاط ايران بوده است از آنجاييكه در بسياري از نقاط ايران رودخانه چنداني وجود ندارد، و تعداد رودخانه هاي دائمي نيز بسيار اندك است مردم ايران در حدود سه هزار سال پيش به ابتكار نوين و تحسين انگيزي دست يافته اند كه به قنات يا كاريز مشهور گرديد. اين ابداع مهم و بي نظير بعدها از خاورميانه به شمال آفريقا اسپانيا و سيسيل انتقال پيدا كرد و مورد بهره برداري قرار گرفت. مورخين يوناني از قنات هاي ايران در زمان هخامنشيان سخن رانده اند، از اين رو مي توان قدمت قنات را پيش از هخامنشيان نسبت داد. مورخان در مورد قنات و در عهد اشكانيان و ساسانيان نيز سخن گفته اند. در اين روش آب هاي زيرزميني را جمع آوري كرده تحت قوه ثقل به سطح زمين مي رانده اند. ايرانيان با‌آگاهي كامل از وجود جريان هاي آبهاي زيرزميني به فكر افتاده اند كه به حفر چاه هاي عمودي چاه هاي افقي حفر كنند تا بدين ترتيب به آب هاي زيرزميني راه يابند و آنرا با استفاده از شيبي ملايم به سطح زمين هدايت كنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، روستا ، قنات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار