رئیس سازمان میراث فرهنگی در همدان اعلام کرد:

جایگاه گردشگری در آینده اقتصاد ایران پررنگ خواهد شد / افزایش ضریب حفاظت از اشیای تاریخی در کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت : گردشگری در ایران آینده بسیار روشنی دارد به طوریکه در اقتصاد کشور به ویژه در حوزه اشتغال به جایگاه برجسته‌ای خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  مسعود سلطانی فر در سفر یک روزه خود به همدان در  آغاز ورود ، پس از حضور در گلزار شهدا با حضور مقامات استاني و اداي احترام به مقام شامخ شهداي همدان، در مراسم كلنگ‌زني پروژه منطقه نمونه گردشگري باغ ملل در بلوار فرودگاه حضور یافت.
 
در اين بازديد معاون ريس جمهور تاكيد كرد: فاز نخست مجموعه توریستی باغ ملل ۲۲ بهمن سال ۹۴ افتتاح می‌شود تا بتوان احداث فازهای بعدی را نیز هر چه زودتر به اتمام رساند.
 
وي در حاشیه حضور خود ضمن بازدید از چند پروژه گردشگری همدان دو پروژه را نیز کلنگ‌زنی کرد.بر این اساس کلنگ احداث پارک ملل و مجتمع تفریحی توریستی بزرگ باغ ملل همدان توسط معاون رئیس جمهور به زمین زده شد.
 
در این سفر یکروزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از کمپ‌های اقامتی احداث شده در دهکده تفریحی توریستی گنجنامه بازدید کرد.
 
بازدید از طرح تله کابین گنجنامه و افتتاح سوییت های VIP آن مجموعه از دیگر برنامه های سفر یک روزه رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به استان همدان بود .
 
کمپ‌های اقامتی گنجنامه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در 24 واحد 60 متری احداث شده است و برای این واحدها یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شده است.
 
همدان را مقصد گردشگري در ايران مي كنيم
 

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: همدان باتوجه به این قابلیت ها بايد  از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تورهای داخلی و خارجی در کشور تبدیل شود.
 
وي  از شهرداری همدان خواست برای رونق گردشگری عوارض ساخت هتل را در این شهر به صفر برساند.
 
مسعود سلطانی‌فر بیان کرد: هتل‌های کشور باید به سه برابر تعداد موجود افزایش یابند و هر سرمایه‌گذاری که در این شهرستان اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری به ویژه ساخت هتل کند از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره‌مند می‌شود.
 
وی در ادامه همدان را استانی با جاذبه های بسیار ارزشمند تاریخی و طبیعی معرفی کرد و گفت: صنایع دستی منحصر به فردی نیز در این استان وجود دارد که قابلیت جذب سرمایه گذاران را دارد.
 
معاون رئیس جمهور ادامه داد: باتوجه به رشد خدمات درمانی و اینکه هزینه درمان در ایران یک پنجم کشورهای اروپایی است بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای درمان به ایران سفر کنند.
 
سلطانی فر اظهار داشت: گردشگران خارجی در سفر به ایران با هویت غنی تاریخی و فرهنگی مردم این خطه آشنا شده و می توانند به مبلغان فرهنگی ایران تبدیل شوند و همچنین ارزآوری و اشتغالزایی از دیگر دستاوردهای تقویت توریست خارجی است.
 
ریس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان کرد: 99 درصد گردشگران خارجی بعد از سفر به ایران به مبلغان فرهنگی ایران تبدیل می شوند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: هتل‌های شهرهای شیراز، یزد و اصفهان تا پایان آذرماه سال جاری جای خالی برای اسکان گردشگر ندارد، دولت در سال حدود 200 میلیارد تومان در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کرده است و عایدات آن برای اقتصاد کشور 15 هزار میلیارد تومان بوده است .
 
سلطانی‌فر تصریح کرد : در ایام کم‌رونق گردشگری هتل‌ها بسته‌های تشویقی برای گردشگران در نظر می گیرد، 100 روز در سال گردشگری در ایران رونق داشته و 250 روز دیگر ایام کم‌رونق این صنعت در کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه دولت در یک سال گذشته توانست در حوزه های اقتصادی و سلامت به موفقیت‌های خوبی دست یابد، اظهار کرد: دولت در ایجاد ثبات و آرامش در جامعه به ویژه مهار غول تورم به موفقیت دست یافت و کشور را به سمت توسعه پیش راند.
 
وی با اشاره به اینکه آینده بخش گردشگری کشور امیدوارکننده و روشن است، ادامه داد: همه آثار و شواهد حکایت از آن دارد که گردشگری در کشور ایران آینده بسیار روشنی داشته به طوریکه در اقتصاد کشور به ویژه در حوزه اشتغال به جایگاه برجسته‌ای خواهد رسید.
 
سلطانی فر با بیان اینکه اعتبار برای ایجاد زیرساختهای گردشگری اندک است، تصریح کرد: برای اخذ اعتبار بیشتر در تلاش هستیم و با تمام مشکلات موجود در سال گذشته 4 و نیم میلیون گردشگر از کشور بازدید کردند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: تاکنون هیچ مشکلی در حوزه عدم رعایت قوانین و ملاحظات قانونی کشور ما توسط گردشگران خارجی گزارش نشده است. راهنمایان تور، گردشگران را با اعتقادات مذهبی مردم ایران به خوبی آشنا می‌کنند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ایران را یک موزه با وسعت یک میلیون و 348 هزار مترمربع خواند و افزود: در طول 84 سال تنها 31 هزار و 100 اثر تاریخی شناسایی شده که معادل 3 درصد از کل بناهای تاریخی کشور محسوب می‌شود و 97 درصد آن همچنان زیر خاک باقی مانده است.
 
وی گفت: ایران یکی از 10 کشور برتر در حوزه میراث فرهنگی در جهان است و در سال‌جاری با وجود تمام سنگ‌اندازی‌های صهیونیست‌ها در سازمان ملل شهر سوخته زابل به عنوان سیزدهمین اثر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شد.
 
ضریب حفاظت از اشیای تاریخی در کشور افزایش می‌یابد
 
مسعود سلطانی‌فر هم چنین در جمع خبرنگاران در دهکده تفریحی توریستی گنج‌نامه با اشاره به اینکه خروج اشیای تاریخی به خارج تنها از هگمتانه نبوده، اظهار کرد: با وجود حفاظت‌هایی که از اشیای تاریخی انجام گرفت، اشیای زیادی از کشور خارج شد که با استفاده از ابزارهای مختلف ضریب حفاظتی افزایش می‌یابد.
 
وی با بیان اینکه همدان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری دارد، افزود: استان همدان با ظرفیت‌های بالقوه خود در زمینه نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده، مناظر بکر طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی می‌تواند توسعه یابد.
 
سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در سطح کشور 500 موزه وجود دارد، افزود: برخی از این موزه‌ها چند مجموعه است که نیمی از این 500 موزه در اختیار دولت و نیمه دیگر آن در اختیار بخش خصوصی است.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه به لحاظ اعتباری موزه منطقه‌ای همدان روند کندی دارد، افزود: تکمیل شدن موزه منطقه‌ای همدان نیازمند حمایت استان و سازمان میراث فرهنگی است به طوری که نیمی از اعتبار آن از سوی سازمان و نیم دیگر از سوی استان تحقق یابد. یک هزار و 250 میلیارد دلار درآمد بخش گردشگری جهان در سال 2013
 
وی با بیان اینکه هر بخشی برای سرمایه‌گذاری نیازمند ارائه طرح است، بیان کرد: درآمد کل بخش گردشگری در دنیا در سال 2013 با جابه‌جایی یک میلیارد و 168 میلیون نفر، یک هزار و 250 میلیارد دلار بوده است.
 
سلطانی فر با بیان اینکه خروج اشیای تاریخی به خارج تنها از هگمتانه نبوده است، اظهار کرد: با وجود حفاظت‌هایی که از اشیای تاریخی شده است اما اشیای زیادی از کشور خارج شده است که قرار است با استفاده از ابزارهای مختلف و بهره‌گیری از انجمن‌ها و بسیج بتوانیم ضریب حفاظت را افزایش دهیم.
 
وی از حل 48 درصد مشکل صدور ویزا خبر داد و گفت: در حال حاضر مسئله صدور ویزا برای اکثریت قریب به اتفاق کسانی که وارد همدان می‌شوند، در دو یا سه روز کاری انجام می‌شود.
 
میزان ممنوع‌الورود همدانی کاهش یافته است
 

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه میزان ممنوع‌الورود همدانی کاهش یافته است، افزود: با کنترل‌هایی که انجام شده در دو ماه اخیر 99 درصد متقاضیان موفق به دریافت ویزا شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه کار ساماندهی خانه مسافرها در حال انجام است، اظهار کرد: حدود 20 هزار خانه مسافر در سطح استان‌ها شناسایی شده و اطلاعات آنها وارد سامانه شده و بیش از 7 هزار مجوز در این راستا نیز صادر شده است.
 
48 اثر تاریخی طبیعی کشور در نوبت ثبت جهانی
 
سلطانی فر با بیان اینکه 47 اثر تاریخی طبیعی در کشور در نوبت ثبت جهانی هستند، بیان کرد: مقرر شده که یونسکو سالانه یک اثر را در نوبت ثبت جهانی قرار دهد که ما به دنبال تغییر روش به ثبت دو اثر در سال هستیم.
 
وی با تأکید بر اینکه آثاری از همدان نیز در نوبت ثبت جهانی هستند، ابراز کرد: کاندیدای سال بعد ثبت جهانی اثر شوش دانیال در استان خوزستان است و در سال 2016 سه اثر در نوبت ثبت هستند که هگمتانه نیز در بین این سه اثر قرار دارد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بیان کرد: همه نقاط کشور ما موزه است و باید میزان ثبت آثار در کشور به 50 اثر برسد تا هویت تمدن خود را به رخ جهانیان بکشد.
 
میراث فرهنگی نیازی به امر به معروف گردشگران خارجی احساس نمی‌کند
 
مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور در آئین آغاز به کار مجتمع تفریحی توریستی همدان اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی نیازی به امر به معروف گردشگران خارجی احساس نمی‌کند.
 
وی افزود : 95 درصد گردشگران ورودی به این به لحاظ بهره‌بردن از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، سلامت و مذهبی وارد ایران می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه مابقی گردشگران نیز عاشق طبیعت ایران هستند، گفت: بحث‌های مربوط به امر به معروف گردشگران خارجی در هفته‌های اخیر سبب شد تا بررسی‌های لازم را در این زمینه در سطح کشور داشته باشیم، به این نتیجه رسیدیم که گردشگران خارجی با علم به ملاحظات فرهنگی ایران وارد کشور می‌شوند و نیازی در این زمینه احساس نمی‌شود.
 
معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه تاکنون یک گزارش منفی از تورهای خارجی نداشته‌ایم، گفت: تمامی گردشگران به ضروریات فرهنگی کشور مقید بوده و تورلیدران آژانس مسافرتی در ابتدای ورود گردشگران را نسبت به رعایت مسائل و اعتقادات فرهنگی کشور روشن می‌کند.
 
وی بیان کرد: تورهای داخلی در زمینه رعایت مسائل و ملاحظات فرهنگی با مشکلاتی روبه‌رو بودند و این مشکلات در عرصه تورهای خارجی مشاهده نشده است.
 
سلطانی‌فر با اشاره به فرارسیدن سالروز آغاز به کار دولت تدبیر و امید بیان کرد: دولت در یک سال گذشته کارنامه درخشانی داشته و ضمن توسعه کشور، مشکلات مردم را نیز برطرف کرده است.
 
وی مهار تورم، حرکت کشور به سمت توسعه، موفقیت در عرصه منازعه بزرگ با کشورهای تحریم کننده را از جمله موفقیت های دولت در یک سال گذشته اعلام کرد و گفت: تحریم های ظالمانه تاریخی علیه کشور در سال های گذشته به دارو و درمان مردم نیز کشیده بود؛ دولت با تدبیر، درایت، دیپلماسی فعال و حمایت مردم، مقام معظم رهبری و مجلس توانسته منافع ملی کشور در عرصه های بین المللی را حفظ کند.
 
معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد این مذاکرات قهرمانانه و حساس تاریخی در ماه های آینده به نتیجه برسد و منافع ملت ایران را خوبی محقق کند.
 
‌وی با اشاره به اینکه دولت از یک سال گذشته در سرفصل مهم گردشگری موفقیت های بسیاری کسب کرده است، گفت: براساس مبانی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری اواخر سال گذشته آن را ابلاغ کردند باید از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی کشور نیز به درستی استفاده کرد.
 
سلطانی فر گردشگری را یکی از مولفه های مهم در اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خوشبختانه در گردشگری موفق شده ایم به شاخص های مطلوبی برسیم که اگر چه با قانون برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله فاصله داریم ولی اتفاقات خوبی در عرصه گردشگری افتاده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، هتل ، توسعه ، ظرفیت ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار