گرگان/

طرح توسعه دوبرابری تولید ید در کشور

تنها معدن تولید ید در کشور در فاصله 27 کیلومتری شمال آق قلا در استان گلستان قرار دارد که در سال 87 به بهره برداری رسید که با راه اندازی این کارخانه ایران به جمع 9 کشور تولید کننده ید در جهان پیوست و اکنون ید تولیدی کشور از 14 حلقه چاه در استان گلستان استخراج می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گرگان،قوانلو رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گلستان با اعلام طرح توسعه ای تولید ید در گلستان که از سال قبل مطالعه آن آغاز شده است گفت: با اجرای این طرح همزمان با هفته دولت میزان تولید ید در گلستان از 66 تن در سال به دو برابر نزدیک به 120 تن افزایش خواهد یافت. برای اجرای طرح توسعه ید 160000 میلیون ریال سرمایه گذاری شده است که به طور مستقیم برای 20 نفر شغل ایجاد می کند.

وی همچنین از واگذاری سه پهنه به مساحت 5 هزار کیلومتر در شمال کشور برای اکتشاف ید به شرکت ایمیدرو (توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) به عنوان متولی بخش معدن کشور خبر داد و افزود تفاهم نامه این طرح امضا شده و برای موافقت به وزارتخانه ارسال شده است.

ید تولیدی گلستان به استان های خراسان شمالی و رضوی و جنوبی ، فارس هرمزگان ، اصفهان ،مرکزی یزد ،چهار محال بختیاری و آذر بایجان شرقی فرستاده می شود و به کشور های سویس هند چین و ترکیه و آسیای میانه صادر می شود.

در حال حاضر کشور های روسیه،چین،ژاپن،اندونزی، شیلی،آمریکا،ترکمنستان،آذربایجان، به همراه ایران تولید کننده ید در جهان هستند./ش/ن


برچسب ها: گلستان ، گرگان ، ید ، کارخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.