در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

گلایه‌های "بچه گوش دراز" از سینمای ایران/ فامیل دور از جادوی عروسک گردانی می‌گوید

عروسک گردان "فامیل دور" گفت:عروسک گردانی در پروژه "شهر موش‌ها 2" و همکاری با "مرضیه برومند" برای من بسیار جذاب و لذت بخش بود.

محمد لقمانیان عروسک گردان شخصیت "فامیل دور" در خصوص همکاری خود با پروژه "شهر موش‌ها 2" در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: پروژه "شهر موش‌ 2" مرداد سال گذشته آغاز و از من برای حضور در این پروژه دعوت شد.
 
وی افزود: در ابتدا قرار بود عروسک گردانی شخصیت "فرموش"، معلم "شهر موش‌ها" را بر عهده گیرم اما به دلیل اینکه در سال‌های گذشته عروسک گردانی "فامیل دور" و "بچه فامیل دور" را انجام دادم، به دلیل سرعتی بودن تکان‌های دستم نتوانستم شخصیت "فرموش" را بر عهده بگیرم. چون شخصیت "فرموش" باید به آهستگی حرکت می‌کرد و سرعت بالای دستم مانع از این امر می‌شد.
 
وی افزود: پس از آن شخصیت "شیپور" بچه گوش دراز را بر عهده گرفتم و توانستم رضایت برومند را جلب کنم.
 
عروسک گردان شخصیت "فامیل دور" اظهار داشت: تجربه همکاری با برومند را نداشتم و سال‌ها آرزوی کار با این کارگردان صاحب نام کشور را داشتم. "برومند" و "حکمت" به خوبی از اداره‌ی این پروژه بر آمدند و به حق اداره کردن 150 عروسک گردان در یک پروژه‌ای به این عظیمی کار بسیار دشواری بود.
 
وی در خصوص دکور این پروژه تصریح کرد: این پروژه یک دکور بسیار بزرگ و گسترده داشت و قرار گرفتن عروسک‌ گردان‌ها در جاهای مختلف آن کاری بسیار دشوار بود، به مدت 5 ماه از مهر ماه سال گذشته سر پروژه حضور یافتیم و در سرمای زمستان مجبور بودیم دست‌هایمان را گرم نگه داریم تا از تکان دادن شخصیت‌های عروسکی به خوبی برآییم و همچنین در موقعیت‌های بسیار سختی باید سر و گردن و مچ دستان را خم می‌کردیم و برخی اوقات هنگام خم کردن مچ دستم تا چند دقیقه حس می‌کردم خونی در دستم جریان ندارد.
 
وی در خصوص نادیده گرفتن "عروسک گردانی" اظهار داشت: در کل عروسک گردانی حرفه‌ی بسیار دشوار اما لذت بخشی است که متاسفانه با تمام مشکلات و سختی کار این حرفه نادیده گرفته می‌شود و تنها صدا پیشگان شخصیت‌‌های عروسکی هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. جادوی عروسک گردان‌ها این است که به یک موجود پارچه‌ای جان می‌دهند و به نظرم این کار منحصر به فرد محسوب می‌شود.

 عروسک گردانی کاری بسیار حساس و با حرکاتی دقیق است که باید تمامی تکان‌ها حساب شده انجام شود تا بتواند مخاطب را به خود جلب کند. شخصیت "فامیل دور" در ذهن مخاطبان جا باز کرد و به یکی از کاراکتر‌های ماندگار در برنامه "کلاه قرمزی" تبدیل شد.
 
لقمانیان ادامه داد: اوایل اسفند ضبط "کلاه قرمزی 93" آغاز شد و من به دلیل عروسک گردانی شخصیت "فامیل دور" باید به گروه اضافه می‌شدم و جدا شدن از پروژه خاطره انگیز "شهر موش‌ها 2" برایم سخت بود، اما ناچار به این جدایی بودم و "برومند" و "حکمت" هم این اجازه را دادند و من دیگر در صحنه‌های خارجی حضور نداشتم.
 
وی افزود: بسیاری از کسانی که این کار را می‌بینند برایشان جای سوال دارد که ما چگونه داخل دکور جا می‌شویم، باید بگویم دکور‌ها با ارتفاعی بسیار بلند ساخته می‌شوند تا ما بتوانیم در آن فضاها قرار بگیریم و در تمامی دکور سوراخ‌هایی تعبیه شده که از آن می‌توان دست‌ها را برای حرکت دادن عروسک‌ها بیرون آورد. به عنوان مثال در برنامه "کلاه قرمزی" صحنه‌ای که عروسک‌ها برای خوابیدن آماده می‌شوند، به گونه‌ای ساخته شده که چند متری از زمین فاصله دارد و ما به صورت خوابیده در زیر دکور عروسک‌ها را تکان می‌دهیم.

عروسک گردانی واقعا فضاهای بسیار جذاب و البته دشواری دارد که باید در موقعیت‌های مختلف قرار گیریم و عروسک‌ها را تکان دهیم.
 
عروسک گردان "بچه گوش دراز" عنوان کرد: این اولین کار عروسکی سینمایی‌ام بود و از برومند به دلیل اعتمادش به من برای دعوت به حضور در این پروژه تشکر می‌کنم و از تمام همکارانم به خصوص محمد اعلمی، سرپرست عروسک گردان‌ها به خاطر تمام حمایت‌هایش سپاسگزارم. این کار برای من بسیار ارزشمند است و حتی زمانی که فرزندم بزرگ شود، برای حضورم در این پروژه به من افتخار خواهد کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم زمانی برسد که به حرفه‌ی عروسک گردانی هم همچون دیگر حرفه‌ها بها داده شود و به نسبت سختی‌هایی که این حرفه دارد، قدری به دستمزد‌ها و قرار گرفتن اسم عروسک‌‌ گردان‌ها در تیتراژ‌ها توجه بیشتری شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.