"پالتی‌ها" شگفتی آفریدند/ حمایت "پالتی‌ها" از مردم غزه و عراق

گروه "پالت" در حاشیه کنسرت خود در جشنواره موسیقی تهران قطعه‌ای را در حمایت از مردم غزه و عراق اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ سومین شب از جشنواره موسیقی تهران با اجرای گروه "پالت" در عمارت مسعودیه واقع در میدان بهارستان برگزار شد.

*"حبیب رضایی" و بیانیه ای که متفاوت اجرا شد

در ابتدای مراسم جشنواره موسیقی تهران "حبیب رضایی" بازیگر سینما و تئاتر بسیار با انرژی بر روی سن آمد و ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به حاضران در عمارت مسعودیه گفت: خیلی ممنون که در عمارت مسعودیه حضور دارید و حضور شما چه منظره‌ی دل انگیز و جذابی است.

وی ادامه داد: کاغذی را به دست من داده‌اند که متن بسیار سنگینی است، که متن دقیقا برای برنامه‌های شبکه‌ی چهار سیما است که من از شما کمک می‌خواهم و اگر جایی دستم را بالا بردم شما در آن لحظه دست بزنید.

رضایی افزود: جا دارد در ابتدا از عزیزی که واقعا بدون وی این جشنواره و جمع تشکیل نمی‌شد، قدردانی کنم. "حمید جدیدی" پسر خوش تیپ و زیبایی که بازیگر توانایی هم است ، امیدوارم در آینده ای نزدیک آثاری از وی را ببینیم و او را بیشتر بشناسیم.

در ادامه رضایی شروع به خواندن بیانیه خانه موسیقی  کرد.

این بازیگر اظهار داشت: نهاد مدنی خانه موسیقی ایران به عنوان تنها نهاد موسیقایی ایران یک سری کار  انجام داده و از 16 مرداد سال 1379 تشکیل شده که در آن نوازندگان و خوانندگانی از موسیقی سنتی، کلاسیک و پاپ مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته به منظور همدلی پیشنهاد برگزاری پانزدهمین جشن خانه موسیقی را با فرم و شکلی جدید و به عنوان نخستین جشنواره موسیقی تهران ارائه دادیم که این امر با حضور گروه های مطرح موسیقی در عمارت مسعودیه امسال برگزار شد.

رضایی عنوان کرد: دومین مقوله مطرح شده در این شورا که سالیان سال جز دغدغه‌های خانه موسیقی است، مسئله حق کپی رایت بوده که موارد مطالباتی و اجرایی آن در حال پیگیری است که ان‌شاءالله روزی حل می‌شود چون هر وقت بحث مطالبات و از این جور چیزها مطرح می شود یعنی اینکه حالا حالاها قرار نیست اجرایی شود.

وی ادامه داد: جدیدا هرکسی می خواهد اقدامی انجام دهد سریع یک کمپین راه می اندازد. به همین خاطر کمپینی راه افتاده با عنوان "من از موسیقی حمایت می کنم" آیا شما هم از موسیقی حمایت می‌کنید؟

این بازیگر تئاتر در ادامه عنوان کرد: امشب سومین شب از جشنواره موسیقی تهران است که این امر واقعا اتفاق نادر‌‌ی‌ است و امیدوارم که قدر این جمع را بدانیم و امیدوارم مسئولان با صعه صدر اجازه دهند این امر بیشتر شود تا باهم موسیقی گوش دهیم و تئاتر ببینیم. متاسفانه عصر جدید موجب شده تا ما در تنهایی  به موسیقی گوش دهیم و از همه چیز به تنهایی لذت ببریم.

وی بیان کرد: در انتها خواهش می کنم که من را بسیار تشویق کنید فکر کنید که خانواده‌تان مثل برادر یا پدرتان روی سن آمده اند، آنگاه چگونه آنها را تشویق می کنید؟ همان گونه نیز مرا تشویق کنید.

"حبیب رضایی" در انتها خاطر نشان کرد: می‌خواهم از یکی از بهترین گروه‌های موسیقی دعوت کنم که بر روی سن ظاهر شوند. من هر بار صدای "امید نعمتی" و صدای این موسیقی را می شنوم خدا را شکر می کنم که چنین گروهی در ایران حضور دارد. واقعا خدا حفظشان کند و این بچه ها را کنار هم نگه دارد تا بتوانند لحظات جذابی را برای ما به وجود آورند، این شما و این گروه استثنایی "پالت".

*و حالا "پالتی ها"


با رفتن "حبیب رضایی" گروه "پالت" بر روی سن آمدند که با تشویق گرم حاضران در عمارت مسعودیه مواجه شدند.

گروه جوان "پالت" پس از استقرار روی سن و کوک کردن سازهایشان قطعه "یادگار دوست" را اجرا کردند که از همان ابتدا با تشویق حاضران همراه بود.

"امید نعمتی" پس از این قطعه گفت: برای خودم کمی باور نکردنی است چون ما قول داده بودیم که تا انتشار آلبوم دوممان کنسرت اجرا نکنیم ولی وقتی این پیشنهاد به ما شد‌ دیدیم که اصلا نمی‌شود آن را قیول نکرد.

پس از اجرای قطعه "والس شماره 1" گروه پالت که ایرادی در صدابرداری حس می کردند، یک مکث کوتاه کرده و خود را برای قطعه سوم یعنی "خسرو و شیرین" آماده کردند که در این قطعه "داریوش دهقانی آذر" "امید نعمتی" را همراهی  کرد.

پس از قطعه "خسرو و شیرین" "امید نعمتی" گفت: اجرای امشب برای ما به یاد ماندنی خواهد بود و آهنگ بعدی که در آلبوم ما هم هست را هیچ وقت اجرا نکردیم چون ما در اجراهایمان پیانو نداشتیم و مسئله‌ی حمل و نقل آن بسیار سخت بود، اما امشب پیانو داریم و برای اولین بار قطعه "از سرزمین های شرقی" را برای شما اجرا می‌کنیم.

پس از اجرای این قطعه "داریوش دهقانی آذر" گفت: ما این قطعه‌ای را که در ادامه می‌خوانیم همیشه به یک نفر تقدیم می‌کنیم و امشب هم  آن را به "گلنار شهناززاده" که چند وقت پیش از میان ما رفت، تقدیم می‌کنیم.

پس از اجرای این قطعه "امید نعمتی" گفت: آهنگ آخر بخش اول را چون به جز "روزبه اسفندارمز" عموم مان درسمان بد بوده، به کسانی تقدیم می کنیم که از مدرسه خوششان نمی‌ آید. اسم این آهنگ "درس علوم" است.

در بخش دوم کنسرت حاضران با تشویق‌هایشان به استقبال گروه "پالت" رفتند و منتظر حضور آن ها بر روی سن شدند.

در ابتدای بخش دوم "روزبه اسفندارمز" شروع به نواختن کلارینت کرد پس از تک‌نوازی وی دیگر اعضای گروه "پالت" اضافه شدند.

پس از پایان این قطعه "امید نعمتی" گفت: این قطعه موسیقی فیلم "ماهی و گربه" به کارگردانی "شهرام مکری" بود که امیدواریم خیلی زود اکران شود.  اجرای این کار بسیار سخت بود چون فیلم در جنگل می‌گذشت و مرحله‌ی فیلمبرادری سختی را سپری کردیم که از بچه‌های فیلم در حال حاضر "بابک کریمی" و "ندا جبرائیلی" در جمع ما حضور دارند.

وی پس از اجرای قطعه ی دیگری افزود: ما سعی کردیم در هر آلبوممان یک آهنگ را کاور کنیم. این اثر برای آلبوم دوممان است که موسیقی آن متعلق به "مهرپویان" بود و فکر می کنم که باید وی را تشوبق کنیم.

نعمتی در ادامه و پس از اجرای قطعه دیگری تصریح کرد: هر کاری می‌کنیم باز شما خوش انرژی تر از ما هستید و الان نمی‌دانیم که چه کنیم. جا دارد  از رفقایی چون "حسام محمدیان"، "مهدی ساکی"، خاطره حکیمی" و "شقایق صادقیان" یادی کنم و این قطعه را به "شقایق صادقیان" که قبلا در جمع ما بوده و الان تماشاگر کنسرت ماست تقدیم می‌کنم.

نعمتی این بار میکروفن را کنار گذاشته و در فضای باز عمارت مسعودیه شروع به خواندن کرد که همین امر سکوت همه ی حاضران عمارت را به دنبال داشت و موجب تعریف حاضران از حنجره‌ی نعمتی شد. نعمتی در این برنامه قطعه "قاصدک" را اجرا کرد.

*قطعه ای برای عمارت

"پالتی ها" به افتخار حضور خود در عمارت مسعودیه قطعه ای بی کلام را با عنوان "عمارت مسعودیه" اجرا کردند. در ادامه برای اجرای قطعه بعدی "ابراهیم علوی" نوازنده عود مهمان از گروه "دوماهی" بر روی سن کنسرت گروه "پالت" آمد تا این گروه جوان را در اجرای این قطعه همراهی کند.

*حمایت "پالتی ها" از مردم غزه و عراق


"امید نعمتی" در ادامه کنسرت گفت: از اتفاقات خوب داخلی که برای ما افتاد مثل برگزاری جشنواره که بگذریم یک مقدار دل ما هم برای غزه، عراق، آفریقا و اوکراین گرفته. به همین خاطر قطعه "سرباز" را می خواهیم تقدیم کنیم به مردمی که جنگ را تجربه کرده اند و دیگر شهرشان شهر آن‌ها نیست.

قطعه "سرباز" را "امید نعمتی" به همراه "داریوش دهقانی آذر" اجرا کرد. که این اثر با تشویق بی سابقه حاضران در عمارت همراه بود. پس از این قطعه "پالتی ها" از هواداران خود خداحافظی کرده و اما نکته قابل توجه این بود که هواداران از جای خود بلند نشده و متظر بودند که "پالتی ها" قطعه "نرو بمان" را اجرا کنند به همین خاطر جوان های "پالت" به احترام حامیانشان این اثر را اجرا کردند.

در انتها "پالتی ها" با تمامی حاضران در عمارت مسعودیه یک عکس یادگاری گرفته و از هوادارانشان خداحافظی کردند.

*و اما ...

در سومین شب از جشنواره موسیقی تهران اتفاقی افتاد که در دو شب گذشته وجود نداشت و آن هم دوستی "پالتی ها" و برقراری دیالوگ با تماشاگران بود.

در دو شب گذشته هنرمندان موسیقی ایرانی فقط نواختند و رسالت خود را در این حد بیش ندیدند اما "پالتی ها" لحظاتی شیرین را برای حاضران رقم زدند.

دو سال پیش وقتی به تماشای کنسرت گروه "پالت" در فرهنگسرای نیاوران رفتم مطلبی را با عنوان "ساز بادی ادای روشنفکری گروه موسیقی جوان" به نگارش درآوردم که پس از گذشت دو سال و با دیدن اجرای شب گذشته صادقانه می گویم که حرف خود را پس می گیرم. یا گروه "پالت" یا بنده به آن پختگی و سلیقه رسیده ایم و من خود به شخصه با توجه به ضعف هایی که در این‌گونه از موسیقی در گروه های دیگر می‌بینم اجرای "پالتی ها" را یکی از کم نقص ترین های اجراهای موسیقی تلفیقی می دانم و پس از گذشت دو سال به معنای واقعی از اجرای جوان‌های "پالت" لذت برده و این حس دوستانه و بی واسطه ای که بین "پالتی ها" و حاضران وجود داشت را بسیار دوست داشتم.

بچه های "پالت" اخم نکردند و فقط نیامده بودند که سازی بزنند و بروند."پالتی ها" برای یک ساعت رفاقت کردند، اندیشه خود را ابراز، از مردم غزه، عراق، افریقا و اوکراین حمایت و یاد رفیق‌های سفر کرده خود و آن هایی که در جمع حضور داشتند را زنده کردند.

گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار