پورازغدی در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت اسلامی:

چگونگی تبیین ارزش‌های انقلاب در تشکلیات انقلابی/تشکل‌ها ارزش‌ها را از مسئولان مطالبه کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح چگونگی تبیین ارزش‌های انقلاب از سوی تشکیلات انقلابی گفت: تشکل‌های دانشجویی ارزش‌ها را از مسئولان سه قوه مطالبه کنند.

به گزارش  دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ "رحیم‌ پورازغدی" عضو شورای انقلاب فرهنگی و استاد برجسته حوزه و دانشگاه صبح امروز در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت اسلامی در سالن فارابی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به لزوم رعایت اصول برای حفظ تشکیلات انقلابی گفت: مبارزات فرهنگی و سیاسی و حراست از عقیده یک اصل است.
 
وی افزود:‌ انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت از تشکیلات اولیه انقلاب بود ولی دچار وادادگی شد و به دلیل عدم دقت در کار فرهنگی با مشکل برخورد کرد، در برخی انجمن‌ها افرادی آمده‌اند که اصل انقلاب را قبول نداشتند و حتی لیبراسیم بودند و از منافع آمریکا و اسرائیل دفاع می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه برخی مسائل تشکیلات انقلابی را تهدید می‌کند، گفت: اعضای تشکیلات انقلابی باید بدانند که تشکیلات را افراد دیگری پیش از این تشکیل داده‌اند و در حال حاضر بر سر سفره آماده هستند.
 
رحیم‌پور ازغدی با اشاره فداکاری‌های جوانان انقلابی در اوایل انقلاب، اظهار داشت: زمانی بود که در مسیر کاروان عروسی سر چند نفر جوانان ما را به جای گوسفند می‌بریدند ولی این جوانان در همان فضا خدمت می‌کردند و جنگ را نیز همین جوانان فرماندهی کردند به طوری که دانشگاه را رها کردند و با این که برخی از آنها از افراد مرفه بودند، مانند فقرا در جبهه زندگی می‌کردند.
 
استاد حوزه و دانشگاه گفت: فرمانده کنونی سپاه نیز مسئول انجمن اسلامی دانشگاه تهران بود.
 
وی افزود: ما به انقلاب بدهکاریم و باید زحمت بکشیم، البته شما اعضای تشکیلات انقلابی دغدغه دارید، درد فقرا را در نظر می‌گیرید و روح ایثار و مقاومت را در خود زنده کرده‌اید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر هر تشکیلاتی مراقبت فکری نداشته باشد با مشکل مواجه می‌شود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند دقت کنید و مراقب باشید که چه کسانی در دانشگاه‌ها به اسم انقلاب و اسلام صحبت می‌کنند. بنابراین دقت فوق‌العاده تئوریک برای وقوف بر معرفت دینی بسیار مهم است.
 
وی اضافه کرد:  در مجالس ما 90 درصد از مراسم مناسک بازی است که اگر فقط به این صورت باشد مشکل ما حل نمی‌شود، امام رضا (ع) فرمودند سنگ بنای عبودیت و ایمان دینی معرفت است.
 
رحیم‌پور ازغدی خطاب به اعضای دفتر تحکیم وحدت گفت: شما باید برای شعارهای اصلی خود استدلال داشته باشید و در قلب منافقان از تشکیلات خود دفاع کنید و یا حتی به آنها حمله کنید.
 
وی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) فرمودند عبادت از شعور آغاز می‌شود پس باید سطح مبانی دینی را بین خود و مخاطبان افزایش دهیم. در حالی که برخی تشکیلات، خودشان از اسلام چیزی نمی‌دانند.
 
وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند مذهب و تشیع بحث رمانتیک است، گفت: امام رضا (ع) فرمودند می‌ترسم از این که قرآن همه جا باشد ولی هیچ جا نباشد، بنابر این باید مراقب باشیم تا سمینارهای دینی ادا و اصول و سرو صدا نباشد.
 
رحیم‌پور ازغدی دوستی مکتبی و خواهر و برادری انقلابی در یک فعالیت تشکیلاتی را بسیار مهم برشمرد و گفت:‌ برادری در صحنه عمل مشخص می‌شود. برخی افراد وارد تشکیلات میَ‌شوند زیرا فکر می‌کنند این تشکیلات در آینده به درد آنها می‌خورد، ولی برخی به تشکیلات می‌روند تا بیشتر از بقیه فداکاری کنند و کمتر سهم بردارند.
 
به گفته وی برخی تصور می‌کنند هر کسی بیشتر سهم بردارد و کمتر کار کند زرنگتر است. در حالی که امام رضا(ع) فرمودند باید رابطه برادری و خواهری مکتبی و دینی ایجاد کنیم.
 
وی با تشریح چگونگی تبیین ارزش‌های معنوی از سوی تشکیلات انقلابی عنوان کرد: مخاطب شناسی، ظرفیت‌شناسی و بررسی موقعیت‌ها برای تبیین ارزش‌ها لازم است، برخی به اسم آرمانگرایی از واقع‌بینی خارج می‌شوند.
 
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: امام رضا (ع) فرمودند وقتی با توده مردم سخن می‌گویید باید ظرفیت مخاطب را در نظر بگیرید،‌ برخی در جایی سخنرانی می‌کنند و در سخنرانی خود خواسته مخاطب را بیان می‌کنند تا افراد برایشان کف بزنند، به این افراد باید بگوییم شما نگران مکتب هستید یا دکان باز کردید؟
 
وی ادامه داد: من نظرم در رابطه با این سخنان به فرد خاصی نیست، از اول خلقت به همین صورت بوده است که برخی افراد این گونه رفتار می‌کنند، برخی هم هستند که به اسم ایدئولوژیک هر چه می‌خواهند می‌گویند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برخی سخنان هم وجود دارد که عموم مخاطب آمادگی پذیرش آن را ندارد و ممکن است برداشت غلط کند، این سخنان را نباید بگوییم.
 
وی طبقه‌بندی مفاهیم،‌ طبقه‌بندی مخاطب و رعایت عقلانیت ارتباطی را از اصول یک تشکیلات دانست و گفت: مدیریت شایسته‌مدار نیز در فعالیت تشکیلات انقلابی بسیار مهم است،‌ اگر مسئول یک تشکیلات از روی باند‌بازی تعیین شود آن تشکیلات سقوط می‌کند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امام رضا (ع) فرمودند می‌ترسم با ارزش‌های دینی و مکتبی بازی کنید، این سخن یعنی ظاهر مذهبی داریم ولی مذهب محور عمل ما نیست.
 
رحیم‌پور ازغدی گفت: یک تشکیلات انقلابی نباید گرفتار طمع شود و باید نفوذناپذیر باشد که در دهه 60 از این موارد بسیار وجود داشت،‌التبه دهه 60 نیز مثل حالا برخی فداکاری می‌کردند و برخی فقط مشغول تماشا کردن بودند، وقتی شرایط سخت می‌شود برخی از جان و مال خود می‌گذارند و برخی فرار می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: امام رضا (ع) فرمودند به مردم احترام بگذارید، آنها را شاد کنید و به آنها خدمت کنید، ولی آنها را پرستش نکنید، یعنی به حرف مردم اهمیت زیادی ندهید، همان طور که به شهید بهشتی تهمت بسیار زده می‌شد ولی وی جلوی همه ایستاد، زیرا آخوند با عرضه بود، معمولا با آخوند با عرضه بدرفتاری می‌شود‌، بهشتی از همه روشنفکران روشنفکرتر بود و به چند زبان دنیا سخنرانی می‌کرد.
 
وی اضافه کرد: امام رضا (ع) فرمودند به نماز و روزه زیاد مردم نگاه نکنید، برخی نماز و روزه را از روی عادت انجام می‌دهند،‌ به راستگویی و امانت‌داری نگاه کنید.
 
رحیم‌پور ازغدی عنوان کرد: اگر می‌خواهید انسان‌ها را بشناسید ببینید در اقتصاد‌ و مدیریت صداقت دارند و امانت‌دار هستند یا خیر.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:‌ فضولی در حریم خصوصی مردم و تلاش برای پرونده‌سازی بزرگترین خیانت است و جز گناهان کبیره به شمار می‌رود.
 
وی خطاب به اعضای تشکل دفتر تحکیم وحدت گفت: به این مسائل عمل کنید و آنها را از مسئولان سه قوه در قالب بیانیه و تجمع‌ها مطالبه کنید.
 
وی افزود: نگذارید پرچم ارزش‌های انقلاب پایین بیاید و گفتمان انقلاب اسلامی که سخنان امام خمینی(ره) بود تغییر کند.
 
وی افزود: در سخنان امام خمینی(ره) حرفی از تنش‌زدایی نیست زیرا صدور انقلاب سیاست خارجی امام(ره) بود، ما اصلا با کسی تنش نداریم که تنش‌زدایی کنیم.
 
وی گفت: در مسائل داخلی نیز گاهی مبانی و پیشرفت‌های جامعه مدنی لائیک با هدف سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود و این شعارها به جای شعار امام(ره) و انقلاب می‌آید در حالی که اولین شعار انقلابیون این بود« برادری، برابری، حکومت عدل علی (ع)».
 
رحیم‌پور ازغدی گفت: انقلابی‌گری حقیقی باید واقع‌بینی باشد نه آرمان‌زدگی تخیلی.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار