مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی رتبه برتر کاهش سزارین در برنامه تحول نظام سلامت در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور را کسب کرد

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران دکترجمالیان افزود: از نیمه اردیبهشت ماه تاکنون استان مرکزی توانسته کاهش یازده و نیم درصدی در میزان عمل سزارین داشته باشد درحالیکه میانگین کشوری کاهش سزارین در این مدت پنج درصد بوده است.


وی گفت: میزان عمل سزارین در مراکز درمان دولتی استان قبل از برنامه نظام تحول سلامت 49 و دو دهم درصد بوده که درحال حاضر به 37 و چهاردهم درصد کاهش یافته است.


وی افزود: بر اساس شیوه نامه برنامه تحول نظام سلامت دانشگاه های علوم پزشکی استانها، در حوزه دولتی در هر فصل مکلف به کاهش دو و نیم درصدی عمل سزارین بوده اند که با گذشت پنج ماه از طرح بایدحدود پنج درصد کاهش عمل سزارین در مراکز درمان دولتی استان محقق می شد.


دکتر جمالیان با بیان اینکه میزان کاهش عمل سزارین در استان مرکزی از نیمه اردیبهشت ماه تاکنون با احتساب مراکز درمان خصوصی و تامین اجتماعی نیز هفت درصد است، گفت: میانگین آمار سزارین در تمامی مراکز درمانی استان قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت 56 و دو دهم درصد بوده که این شاخص اینک به 49 و شش دهم درصد رسیده است.


وی افزود : کارکنان حوزه درمانی استان در زمینه ترویج زایمان طبیعی و اطلاع رسانی در خصوص عوارض جدی عمل سزارین همکاری تنگاتنگی را با مسوولان داشته اند.


مدیردرمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : پیش بینی برنامه تشویقی برای پزشکانی که زایمان طبیعی را در اولویت دارند از جمله دلایل موفقیت این بخش بوده است.


دکتر جمالیان افزود: عمل سزارین طیف گسترده ای از مشکلات نظیر عوارض داروی بیهوشی بر مادر و نوزاد، چسبندگی لگنی و شکمی پس از عمل، بالا بودن ریسک عفونت، یبوست های طولانی و نازیبایی شکم را به دنبال دارد درصورتی که زایمان طبیعی با ترشح هورمون های طبیعی شرایط خوبی را در رشد نوزاد و سلامت مادر و کودک ایجاد می‌کند.

انتهاي پيام/ز

منبع:ايرنا

برچسب ها: کاهش ، سزارین ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.