دانشنامه دانشگاهی//

معرفی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با تصویب شورای انقلاب فرهنگی در سال 1359 با ادغام 9 مرکز آموزش عالی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که دانشکده‌های آن به صورت غیرمتمرکز در شهر تهران قرار دارند.

با تصویب شورای انقلاب فرهنگی این دانشگاه در سال ۱۳۵۹ با ادغام ۹ مرکز آموزش عالی (مدرسه عالی فنی، دانشکده نقشه‌برداری، موسسه آبشناسی، مؤسسه عالی تکنیکوم (نفیسی) تهران، دانشکده هواشناسی و علوم جو، دانشکده مخابرات، مدرسه عالی ساختمان، دانشگاه کار و پیشه، تربیت دبیر فنی پلی تکنیک تهران، دانشگاه علوم و فنون مجتمع آموزشی وزارت راه، مجتمع تکنولوژی تهران و مدرسه عالی تلویزیون و سینما) به شکل کنونی و با نام دانشگاه فنی و مهندسی تشکیل شد و در سال ۱۳۶۷ به نام خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند ایرانی تغییر نام داد. دانشگاه در ۱۱ دانشکده با ۱۸ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۵۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ رشته تحصیلی در مقطع دکترا کار خود را انجام می‌دهد.

نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه ۱ به ۲۳ است که اندکی با استاندارد جهانی که ۱ به ۲۰ است متفاوت است. مجید قاسمی -رییس سابق دانشگاه- گفته است که این نسبت در آیندهٔ نزدیک به ۱ به ۱۸ ارتقا خواهد یافت.

هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده‌ای است به نام دانشکده مخابرات که در سال ۱۳۰۷ در محل فعلی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تأسیس شد و در سال ۱۳۱۸ اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده‌ است. از این نظر به نوعی نخستین دانشگاه نوین ایران می‌باشد.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی در ابتدا در سال ۱۳۵۹، در پی تصویب ستاد انقلاب فرهنگی از ادغام ۹ مرکز آموزش عالی و با عنوان مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی، بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به دانشگاه فنی و مهندسی و در سال ۱۳۶۷ به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تغییر یافت. این دانشگاه در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین دانشگاههای صنعتی ایران است که فارغ التحصیلان آن مورد توجه بسیاری از مراکز صنعتی و دولتی قرار می‌گیرند. کارگاهها و امکانات آزمایشگاهی قوی و پیشرفته از جمله وجوه بارز این دانشگاه هستند.

علاوه بر رشته مخابرات با قدمت ۸۱ ساله، رشته نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر ۵۵ سال و دانشکده مهندسی مکانیک آن ۳۶ سال قدمت دارند.

دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سطح شهر تهران پراکنده‌اند، و این مشکلات زیادی را برای دانشجویان دانشگاه ایجاد می‌کند و هزینه بالایی را برای دانشگاه دارد. برای رفع این مشکل و کمک به تجمیع این دانشگاه، مسئولان دانشگاه قصد تجمیع زمینی را در منطقه تهرانپارس(که در حال حاضر دانشکده هوافضا و یکی از مجموعه خوابکاه های این دانشگاه در آن قرار دارد)با  مقداری زمین- که در بالای مجموعه قرار دارد و قبلاً متعلق به سازمان گوشت بود-را در  آینده دارند.

دانشکده‌های ریاضی، شیمی، فیزیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیو‌تر، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی هوافضا، مرکز آموزش‌های آزاد و الکترونیکی، مرکز تحقیقات شهیدقندی، مرکز خدمات آموزشی نصیر و مرکز مطالعات شجره طیبه دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیر هستند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار