امیر "نصیرزاده" در پاسخ به باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

نقش تامکت‌های نهاجا در عملیات دستگیری ریگی/ یک هواپیمای جنگی، دیپلماسی ایران را پیش برد

معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا گفت: در مورد شبیه‌ساز‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ و در سال‌های اخیر جنگنده‌های F۴، F۷، SU۲۴، F۱۴ و F۵ را شبیه‌سازی کردیم که دارای "موشن" و "ویژن" هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ خلبان "هوشنگ نصیرزاده" معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا در حاشیه مراسم تجلیل از پیشکسوتان و خلبانان شرکت کننده در عملیات هوایی ۳۱ شهریور ۵۹ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این عملیات اولین پاسخ عملیاتی بود که بعد از ۲ ساعت از حمله هواپیماهای عراقی انجام شد و بسیار مهم بود زیرا رژیم بعث می‌خواست برتری هوایی را کسب و حملات نیروی هوایی خود را با وسعت بیشتری انجام دهد.

وی افزود: ارتش عراق انتظار نداشت که وقتی فرودگاه‌ها را بمباران کرد ایران بتواند پاسخ دهد اما تنها ۲ ساعت پس از این عملیات به پایگاه‌های عراقی حمله شد و این در روحیه نیروهای عراقی تأثیر منفی گذاشت.

معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا تصریح کرد: ایران‌‌ به همان هدف‌هایی که عراق به دنبال آن بود، دست یافت و اگر‌‌ همان روزهای اول این کار را انجام نمی‌دادیم فرصت لازم به نیروی زمینی عراق داده می‌شد و امکان پیشگیری تهاجم سریع دشمن وجود نداشت و امکان اشغال نقاط بیشتری وجود داشت و هزینه بازپس‌گیری مناطق اشغال شده بیشتر می‌شد.

امیر نصیرزاده افزود: نیروی هوایی ۲ ساعت بعد عملیات را شروع کرد. البته شروع رسمی جنگ ۳۱ شهریور ۵۹ بود ولی از یک‌سال قبل از آن درگیر جنگ با عراق بودیم و ۱۰۰ مورد تجاوز هوایی تا قبل از شروع رسمی جنگ انجام شد که یک نمونه آن تجاوز یک فروند هواپیمای شناسایی با ۷ سرنشین بود که توسط یک فروند f۵ شکار شد و ۷ سرنشین آن اسیر شدند.

وی تصریح کرد: اوایل جنگ بسیار مهم بود و روحیه دشمن با عملیات هوایی به یکباره به هم ریخت و جنگ از حالت یک تجاوز سریع به یک جنگ فرسایشی تبدیل شد و به واقع برتری هوایی با ما بود.

معاون هماهنگ کننده نهاجا در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره دستگیری عبدالمالک ریگی و نقش تامکت‌های نهاجا گفت: هر کشوری دوست دارد که حاکمیت هوایی خود را داشته باشد و این عملیات نشان داد که فضای کشور برای تروریست‌ها نا‌امن است و کشور در امنیت هوایی بسیار مقتدر است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره حمله به ساختمان جنبش غیرمتعهد‌ها در عراق توسط شهید "عباس دوران" تأکید کرد: این عملیات هم از جمله عملیات‌های موفق نهاجا بود، هنگامی‌که در عالم سیاست مشغول چانه‌زنی با طرف مقابل هستید باید یک نیروی نظامی قدرتمند حامی دیپلماسی باشد و دیپلمات‌های ما تمایل نداشتند این اجلاس در بغداد برگزار شود زیرا صدام اهداف دیگری داشت.

معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا تصریح کرد: حمله به این اجلاس در بغداد محقق نمی‌شد مگر با یک وسیله؛ با هواپیمای جنگی که شهید دوران آن را به خوبی انجام داد.

وی گفت: در مورد شبیه‌ساز‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و در سال‌های اخیر جنگنده‌های F۴، F۷، SU۲۴، F۱۴ و F۵ را شبیه‌سازی کردیم و این شبیه ساز‌ها دارای "موشن" و "ویژن" هستند، یعنی هم حرکت می‌کنند و هم تصویر واقعی حرکت مسیر پرواز را در اختیار می‌گذارند.

معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا افزود: اورهال کردن جنگنده‌ها در هر زمانی وجود دارد و در صورتی که هواپیما ساعات پرواز خود را طی کند، انجام می‌شود.

امیر نصیرزاده با اشاره به اقدامات رژیم بعث عراق در جنگ نفت‌کش‌ها و حمله به هواپیمای مسافربری الجزایری گفت: در جنگ نفت کش‌ها کشورهای حوزه خلیج فارس با عراق همکاری داشتند و بخشی از توان ما در آن زمان برای اسکورت هوایی و دریایی بود.

وی افزود: هدف از جنگ نفت‌کش‌ها هدف قرار دادن توان دفاعی و شرایط اقتصادی کشور بود که این امر با تدبیر شهید بابایی خنثی شد.

معاون هماهنگ کننده عملیات نهاجا در پاسخ به سؤالی درباره بمب‌های ضد شناور و توانایی ایران در جنگ نفت کش‌ها خاطرنشان کرد: عمده تمرکز نیروی هوایی بر مبنای اسکورت کشتی‌های خود بوده ولی در همین جنگ ۵ نفت‌کش نیروی هوایی عراق با موشک‌های "ماوریک" ما هدف قرار گرفتند و این نشان از توان بالای ایران دارد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۱۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
درودبرتیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
آخرین اخبار