گذر از محدودیت‌ها در اندروید؛

یک راه مطمئن برای روت کردن تلفن‌های اندرویدی

روت‌کردن دستگاه‌های اندرویدی کار بسیار خطرناک و حساسی است که نه‌تنها گارانتی دستگاه‌ شما را باطل می‌کند، بلکه می‌تواند موجب آسیب رساندن به تلفن‌همراه یا رایانه لوحه‌ای شما شود. بنابراین اگر در دنیای دیجیتال تازه‌کار هستید به هیچ‌وجه دستگاه خود را روت نکنید و فقط از خواندن این مقاله لذت ببرید!

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ روت (Root) به معنای ریشه است و روت کردن در سیستم‌عامل اندروید نیز به معنای دسترسی یافتن به ریشه یا همان فایل‌های سیستمی است.



در شماره‌های قبل بارها درباره‌ روت، مزایا و معایب آن مقالاتی را برای شما چاپ کرده‌ایم و مطمئنا بسیاری از شما با روت آشنایی دارید، اما اگر بتازگی این واژه به گوشتان خورده یا تابه‌حال دستگاه مجهز به سیستم‌عامل اندروید نداشته‌اید و اکنون قصد دارید بدانید روت چیست و برای چه کارهایی مفید است، با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با روت، با یکی از بهترین روش‌های روت کردن دستگاه نیز آشنا شوید.

محدودیت‌های ریشه‌ای
همان‌طور که می‌دانید در سیستم‌عامل اندروید نرم‌افزارهایی به‌طور پیش‌فرض وجود دارد. در برخی از آنها فیسبوک، توییتر، پخش‌کننده فایل‌های صوتی و تصویری، بازی و... وجود دارد و در برخی دیگر نیز ممکن است نرم‌افزارهای مخصوص به شرکت‌های سازنده دستگاه وجود داشته باشد.



در سیستم‌عامل اندروید شما می‌توانید نرم‌افزارهایی را که خودتان نصب می‌کنید، حذف کرده یا حتی آنها را به کارت حافظه انتقال دهید، اما حذف نرم‌افزارهای سیستمی امکان‌پذیر نیست، زیرا این نرم‌افزارها به وسیله سیستم حفاظتی اندروید محافظت می‌شود و این محافظت برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ناشی از حذف اشتباه نرم‌افزارهای سیستمی و فایل‌های موردنیاز سیستم‌عامل است.

همچنین شما نمی‌توانید به فایل‌های سیستمی و ریشه‌ سیستم‌عامل دسترسی داشته باشید. به‌عنوان مثال فرض کنید قصد دارید لوگوی به‌نمایش درآمده پیش از بوت سیستم‌عامل را تغییر دهید، این لوگو یکی از فایل‌های سیستمی اندروید به‌شمار می‌رود و این فایل نیز از طریق سیستم حفاظتی اندروید محافظت می‌شود. گذر از این روش حفاظتی و دسترسی به ریشه‌ سیستم‌عامل را روت کردن می‌نامند.



روت خوب، روت بد
روت کردن دسترسی شما به همه فایل‌های سیستمی را مهیا کرده و شما را قادر می‌کند به هر شکلی که بخواهید روی فایل‌ها تغییرات ایجاد کنید. این تغییرات در برخی موارد می‌تواند برای شما مفید باشد و در برخی موارد نیز می‌تواند با یک اشتباه کوچک دسترسی شما به سیستم‌عامل را غیرممکن کند.

روت کنید
اکنون به‌طور خلاصه می‌دانید روت کردن یعنی چه و چه کاربردی دارد. حالا دوست دارید دستگاه اندرویدی خود را روت کنید؟ با روت کردن دستگاه می‌توانید کارهای مختلفی همچون انتقال فایل دیتای بازی‌ها به کارت حافظه‌ جانبی، حذف نرم‌افزارهای سیستمی و تهیه نسخه پشتیبان از تمام برنامه‌ها همراه با دیتای آنها را انجام دهید.

روش‌های مختلفی برای روت کردن سیستم‌عامل اندروید در دستگاه‌های مختلف وجود دارد که برخی از آنها نیز بسیار پیچیده است. اگر کمی خوش شانس باشید و دستگاهتان جزو معدود موارد با روش روت پیچیده نباشد، می‌توانید با کمک نرم‌افزار vRoot بساد‌گی و با یک کلیک، دستگاهتان را روت کنید.



قدم اول: آماده‌سازی دستگاه
اولین کاری که برای روت کردن دستگاه باید انجام دهید، فعال کردن USB Debugging در سیستم‌عامل اندروید است. انجام این کار در نسخه‌های مختلف اندروید به روش‌های متفاوتی امکان‌پذیر است، اما در بیشتر موارد در یکی از این دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش اول: از فهرست برنامه‌ها به Settings مراجعه و از گزینه‌های موجود بخش Developers Option را انتخاب کرده پس از فعالسازی این گزینه، گزینه ‌ USB Debugging را پیدا کرده و علامت چک‌مارک مقابل آن را به حالت فعال درآورید.



روش دوم: چنانچه گزینه‌ Developers Option در صفحه‌ تنظیمات مشاهده نشود (در اندروید 4.2.2 و بالاتر این گزینه پنهان است) پس از مراجعه به Settings، روی About Phone فشار داده سپس روی Built Number به‌طور متوالی پنج تا هشت مرتبه فشار دهید. پس از به‌نمایش درآمدن گزینه ‌ Developers Option، آن را فعال کرده و در ادامه گزینه‌ USB Debugging را نیز فعال کنید.

قدم دوم: دانلود و نصب برنامه
به لینک http://www.mgyum.com/en/getvroot بروید و آخرین نسخه‌ انگلیسی نرم‌افزار vRoot را دانلود کنید. (نسخه‌ اصلی این نرم‌افزار به زبان چینی است، اما نسخه‌ انگلیسی آن نیز برای کاربرانی که با زبان چینی آشنایی ندارند، منتشر شده است) پس از دانلود نرم‌افزار، روی آن دوبار کلیک کرده، مراحل نصب برنامه روی هارد‌دیسک را دنبال کنید تا برنامه روی رایانه‌ شما نصب شود.



قدم سوم: اجرا، اتصال، روت
مطمئن شوید ارتباط رایانه با اینترنت پرسرعت برقرار است. نرم‌افزار را اجرا و دستگاه خود را توسط کابل یو‌اس‌بی به رایانه متصل کرده و روی گزینه‌ Connect Device در نرم‌افزار کلیک کنید. منتظر بمانید تا درایورهای دستگاه شما روی رایانه نصب شده و دستگاه توسط نرم‌افزار شناسایی شود. در صورتی‌که نرم‌افزار دستگاه شما را شناسایی کرد، نام آن برای شما به‌نمایش درخواهد آمد و گزینه‌ Root نیز در سمت راست محیط کاربری برنامه نمایش داده می‌شود.



توجه: در صورت نمایش داده نشدن نام دستگاه یا فعال نشدن گزینه‌ Root، دستگاه شما توسط نرم‌افزار شناسایی نشده و انجام عملیات روت توسط این برنامه امکان‌پذیر نیست. گزینه‌ Root را فشار داده و منتظر بمانید دستگاه شما به‌طور خودکار ری‌استارت شده و گزینه‌ Complete در محیط کاربری برنامه نمایش داده شود. اکنون دستگاه شما روت شده است. برای اطمینان از صحت عملکرد روت باید در فهرست برنامه‌های نصب گزینه‌ای با عنوان SuperSU را مشاهده کنید.

تجربیات کاری خود را از روت کردن گوشی و تبلت خود و همینطور پیرامون این مسئله را می‌توانید با ما و خوانندگان دریچه به اشتراک بگذارید.

منبع: Click
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۸ تير ۱۳۹۵
ببخشید من یه سوالی داشتم آیا گوشی گلکسی استار2 پلاس روت میشه GSM 350 E
France
ناشناس
۰۶:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام لطف میکنید مرحله به مرحله روت کردن گوشی سامسونگ استار تو پلاس G350Eکه سیستم عامل اون 4.4.2هست رو توصیح بدید باور کنید یک هفته است خودمو کشتم نتونستم روت کنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
آیا روی گلکسی اس تری هم خوب کار میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
ایا میشه گوشی سامسوننگ استارتو پلاس 350 راروت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۴
سلام من میخوام گوشیمو روت کنم اگه روت کنم هر چی که تو گوشیم دارم پاک میشه؟؟ لطفا جواب بدید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
ایا گوشی سامسونگ گلکسی استار پلاس قابلیت روت شدن رو داره
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سلام دو س ت ااااااان
۰۵:۲۲ ۰۹ تير ۱۳۹۴
دوستان نماز روزتون قبول.
من برم s7262امو بشکنم.فعلا خدانگهدار
Iran (Islamic Republic of)
محمد صادق
۲۱:۰۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
آیا روت کردن موجب خرابی موبایل می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۲:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
آیا تا الان کسی گلکسی یانگ رو روت کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۰:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام هیچ راهی برای روت کردن (s7262) وجود نداره این گوشی بدرد نمیخوره بزنین بشکنینش
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۷:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
لان اگه من بخوام روت کنم تمام بازی هما پاک میشه؟یعنی من کلش دارم بازی میکنم اگه روت کردم کلشم پاک نمیشه؟؟اگه برنه هام پاک میشه بگین
Iran (Islamic Republic of)
سلام الیکم
۱۵:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
ببخشید من گوشیم گلکسی استار دو پلاس هستش بخدا منو کشت لطفا کمک کنید باز به سایتتون برای یافتن جواب سر میزنم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد9220
۲۰:۳۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۳
سلام.
من گوشیم گلکسی استار پلاس (GT 7262)هستش راه های خیلی زیادی رو امتحان کردم اما روت نشد.
ازتون خواهش میکنم کمک کنید گوشیمو روت کنم.
Iran (Islamic Republic of)
amir
۰۵:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
سلام میخواستم ببینم ایا لنوو a55a5رو میشه با این برنامه روت کرد؟اگه نمیشه با چه برنامه ای روت کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۱۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
من گلکسی اس تری دارم روت کردن همچین آش دهن سوزی نیست و هیچ حسنی نداره معایبش بیش ازمحاسنش هست اگر بعد ازروت اشتباهی در فایلهای اصلی دخل و تصرفی بشه احتمال ازکار افتادن گوشی حتمی است
Iran (Islamic Republic of)
misagh
۱۹:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۳
مگه میشه !!!!!! اندروید بی روت !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی علی
۱۸:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۳
سلام.من با همین نرم افزار گوشیم(گلکسی استارپلاس GT-S7262)روت کردم.امانشد.از باشگاه خبرنگاران خواهشمندم یک نرم افزار مخصوص روت گوشی GT-S7262 دراین سایت انتشار دهند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
amin
۲۳:۱۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
سلام
من از بیشتر نرم افزار ها برای روت گوشیم استفاده کردم. از این نرم افزار هم استفاده کردم ولی جواب نگرفتم.گوشیم xperia sp
راهنمایی کنین.......
Iran (Islamic Republic of)
مهدی شاکری
۲۲:۰۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
من گوشیمو با نرم افزار kingo root روت کردم .
وقتی که گوشی رو روت می کنی زیاد تفاوتی با گوشی سالم نداره فقط می تونی به پوشه های
شاخه ای نرم افزارها وارد بشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
من با این برنامه روت کردم واقعا حرف نداره کلی آموزش داره
http://cafebazaar.ir/app/com.full.root/?l=fa
Iran (Islamic Republic of)
Ho3ein
۱۶:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
به سایتی که نوشتین واسه دانلود برنامه نمیره!؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
سلام من گوشیم رو از طریق آموزش این سایت روت کردم ، اینم سایتش http://www.p30apps.ir/Forum/Catgory/1/Post/5
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
روت نکنیید من با همین روت کردم گوشیم خراب شد
گارانتی هم قبول نکرد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
دوست عزیز به هیچ وجه اطلاعات گوشی و یا پیامکها و مخاطبین با روت کردن از بین نمیرن .در ضمن تمام گوشهای اندرویدی رو میشه روت کرد
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۱:۵۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
یه راهه مطمئن دیگه هست که به وسیله یه app و بدون نیاز به کامپیوتره و اسم اون برنامه Framroot هست.خیلی راحت روت میکنه و سریع ریبوت میشه و وقتی وارد شد میبینید که روت شده.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
البته این نرم افزار خیلی ازگوشی هارو نمی تونه روت کنه به نظر من برنامه kingo root از همه ش بهتره من که گوشیم رو با این برنامه به راحتی روت کردم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۳۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
نرم افزار kingo root هم نرم افزار خوبیه هر کی خواست ایمیل بزنه
Lithuania
مرتضی
۱۹:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
من قبلا با نسخه چینی گوشی گلکسی یانگ اس ۶۳۱۲ رو روت کردم.روت مفیده چون تونستم برنامه هامو بحافظه انتقال بدم و کلی جا باز بشه برام،تازه برخی نرم افزارا هم ک محتاج روتند رو اجرا شد برام.اگه مراقب باشین و فایلای سیستمی رو دست نزنید بهتره فقط استفاده مجاز کنید.
Iran (Islamic Republic of)
aria
۱۹:۱۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
خطاب به اقا ناصر فایل ها و برنامه هایی ک روی کارت حافظه هست پاک نمیشوند ولی پیامک ها و مخاطبین.. صفر میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۲۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سلام
آیا با روت کردن اطلاعات گوشی و برنامه های نصب شده آن پاک می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
خیر به هیچ وجه
United States of America
امید
۱۵:۳۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیر
Iran (Islamic Republic of)
aria
۱۷:۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
دوستانی ک قصد روت کردن گوشیشونو دارن باید به اطلاعشون برسونم با روت کردن گوشیشون از گارانتی خارج میشه و ضمانت نامه گوشی باطل میشه! اگر مطمن نیستید یا اینکه تا حالا روت انجام ندادید پیشنهاد من اینکه اقدام به روت نکنید. یا علی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۳۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سلام
از این آدرسی که شما اشاره کرده اید نتونستم این نرم افزار را پیدا کنم ولی از اینترنت نرم افزار را پیدا کرده و گوشی خودم را که چینی بود روت کردم البته درایو آن را نمی شناخت و خودش دانلود و نصب کرد
به هر حال تونستم چند تا برنامه سیستمی را که نیاز نداشتم پاک کنم و از این کار راضی هستم
توجه کنید که نرم افزار دارای تروجان است که بعد از نصب و روت کردن گوشی، کامپیوتر و گوشی خود را اسکن و نرم افزار را از کامپیوتر خود پاک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
من روت کردم راستش زیادم خوب نیست . ارزش ریسک کردن نداره
United States of America
امید
۱۵:۳۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعضی گوشی ها رو با مشکل مواجه میکنه و هر گوشی با یک برنامه روت نمشه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۰۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سلام.من قبلا با نسخه ی چینی این برنامه گوشیم رو روت کردم وخیلی راحته فقط تنها نکته ای که بعد از روت کردن گوشی باید در نظر داشته باشید اینه که فایلهای سیستمی گوشی رو حذف نکنین.یادتون باشه بهترین نتیجه ی روت کردن گوشی 'استفاده از برنامه‌های مفیدی هست که نیاز به روت دارن و همچنین کاهش مصرف باطری.چنانچه سوالی باشه باکمال میل جواب میدم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
با سلام. آیا روت کردن شامل همه گوشی ها میشه؟ از جمله گلکسی s3 و گلکسی ace . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سلام من با برنامه Mobogenie3 تبلت خودم رو روت کردم کار با این برنامه بسیار ساده میباشد اگر کسی میخواد گوشی یا تبلت خودش رو روت کنه از این برنامه البته ورژن pc اون استفاده کنه چون نیاز به تجربه خاصی نداره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سلام؛ من که بلد نیستم و این کار رو انجام نمی‌دم، چون که خطرناکه!
آخرین اخبار