اصفهان؛

بايد منابع و مصارف آب را مديريت كنيم

استاندار اصفهان گفت: جلوگيري از برداشت‌هاي مازاد از حوضه آبريز زاينده‌رود و بهينه سازي مصرف آب در كليه بخش‌ها، به عنوان دو راهكار كوتاه مدت براي حل بحران آب استان به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ،رسول زرگرپور در نشست خبري با اصحاب رسانه و جرايد استان،‌ به تشريح فعاليت هاي صورت پذيرفته در استان پرداخت و بار ديگر تأكيد كرد: خبرنگاران اخبار، ‌آمار و اطلاعات را از مراجع ذيربط پيگيري و منتشر نمايند.

استاندار اصفهان ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و شروع سال تحصيلي جديد،‌ به ارائه آمار و ارقام پيرامون حوزه مسائل آب پرداخت و در اين خصوص روشنگري نمود.

زرگرپور با بيان اينكه در زبان علمي و بين المللي سه نوع خشكسالي هيدروليكي، كشاورزي و اقتصادي تعريف شده و معيار سنجش قرار مي گيرد، اذعان داشت: خشكسالي اقتصادي از دو مدل ديگر جامع تر و كامل تر است.

وي با اشاره به اينكه در خشكسالي اقتصادي همه ابعاد مورد بررسي قرار گرفته و به عنوان كامل ترين شاخص مطرح است، تشريح نمود: در اين مدل ميزان بارش، منابع آب زيرزميني و سطحي، درجه حرارت و منابع ذخيره اي در مقطع مورد بررسي مد نظر قرار مي گيرد.

مدير ارشد استان با اين توضيحات و اشاره به اينكه سال آبي از ابتداي مهر ماه شروع شده و تا پايان شهريور ماه سال آينده ادامه مي يابد، اعلام كرد: بر اساس آمار ارائه شده از بعد خشكسالي اقتصادي، سال آبي 93-92 خشك ترين سال در طول 40 سال گذشته بوده است.

وي با اين توضيح كه كليه آمارهاي در دسترس مربوط به 40 سال گذشته است ادامه داد: بررسي عواملي همچون ميزان آب ورودي به پشت سد، حجم مانده پايان سال آبي، درجه حرارتو ميزن بارش مويد اين مطلب است.

استاندار اصفهان عنوان كرد: در سال آبي 93-92 ميزان آب ورودي به پشت سد يك هزار ميليون مترمكعب بوده، در حالي كه اين رقم در دراز مدت 1400 ميليون متر مكعب بوده و شاهد كاهش 30 درصدي آب ورودي به سد بوده ايم.

وي افزود: همچنين حجم آب مانده در پشت سد، پايان سال آبي در دراز مدت 890 ميليون مترمكعب بوده و در سال آبي 93-92 اين ميزان به 420 ميليون مترمكعب رسيده و اين به معناي كاهش 47 درصدي حجم آب پايان سال است.

زرگرپور همچنين از كاهش بارش در سرچشمه و منابع اصلي تغذيه كننده زاينده رود خبر داد و افزود: بارش هاي چلگرد كه در دراز مدت 1412 ميلي متر بوده اكنون به 1154 ميلي متر رسيده است.

وي با بيان اينكه امسال هفتمين سال خشكسالي را پشت سر گذاشتيم، خاطر نشان كرد: اين به معناي هفت سال اضافه برداشت از منابع آب زيرزميني و به تبع آن افزايش نفوذ پذيري آب سطحي است.

استاندار اصفهان دليل اينكه مردم اصفهان خشكسالي را با اين جديت حس نكرده اند افزايش ميزان بارش استان در مقایسه با گذشته عنوان كرد.

وي افزود: ميزان بارش ساليانه استان اصفهان 102 ميلي متر است در حالي كه امسال اين ميزان 43 درصد افزايش يافته و به 175 ميلي متر رسيده است.

رسول زرگرپور در ادامه اعلام وضعيت قرمز آب اصفهان توسط وزارت نيرو را مرتبط با عدم اطمينان از تأمين آب شرب دانست و تصريح كرد: اين مسئله با فعال سازي سامانه دوم آب شرب اصفهان تعديل خواهد شد.

وي تأكيد كرد: مسئله تك سامانه اي بودن آب شرب اصفهان، منجر به ايجاد وضعيت بحراني و بروز مشكل شده است و نياز به سامانه دوم آب شرب براي اطمينان از تأمين آب كاملا ضروري است.

نماينده عالي دولت در استان اصفهان خاطر نشان كرد: بايد توجه داشت با وجود شرايط حال حاضر و كمبودها،جيره‌بندي در استان اعمال نشد و مسائلي همچون افت فشار و يا قطعي آب در برخي مناطق تنها مربوط به اختلاف ارتفاع بود.

وي افزود: اين مسئله نيز با همكاري و همراهي آب منطقه اي و تنظيم سيستم فشار در همه مناطق، حل خواهد شد.

وي مصارف آب استان را در مجموع 880 ميليون مترمكعب عنوان كرد كه 400 ميليون مترمكعب در شرب و بهداشت، 80 ‌ميليون مترمكعب در صنعت و 400 ميليون مترمكعب در كشاورزي البته با احتساب آب پاييزه مصرف شده است.

زرگرپور در ادامه افزود: آمار ارائه شده مربوط به مصرف از سد تا تاتالاب گاو خوني مي باشد كه بخشي از آن در استان چهارمحال و بختياري است.

وي خبر داد: ظرف چند روز گذشته مديريت پيوسته حوضه آبريز زاينده‌رود كه يكي از مصوبات 9 گانه شوراي عالي آب بود، مستقر و رسما كار خود را آغاز نمود.

استاندار اصفهان با تأكيد بر اينكه تنها راه خروج از بحران آب مديريت منابع و مصارف آب است، ياد آور شد: در همين راستا مديريت پيوسته حوضه آب ريز زاينده رود گام مهمي بود كه از هشت ماه پيش پيگيري و به نتيجه رسيد.

وي تبعات فعاليت مديريت پيوسته زاينده رود را شناسايي،‌ نهايي شدن و دستور توقف كليه برداشت هاي غيرمجاز از سد زاينده رود تا چم آسمان و همچنين آماده‌سازي ريز برداشت‌هاي غيرمجاز از سد تا كوهرنگ تا آخر مهر ماه عنوان كرد.

زرگرپور با اشاره به اينكه توقف برداشت هاي غير مجاز حجم قابل توجهي آّب را به حوضه آبريز بازخواهد گرداند، تصريح كرد: عدم بارگذاري جديد و همچنين عدم استفاده از تخصيص هاي استفاده نشده،‌نيز تأثير گذار است.

وي توقف حدود هفت هزار هكتار طرح توسعه‌اي كشاورزي كه بين 20 تا 95 درصد پيشرفت داشته با عدم تحويل برق و همچنين توقف سه طرح مطالعاتي احداث سد در سرشاخه هاي زاينده رود را از ديگر نتيج مصوبه 9 ماه اي دانست.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اينكه تونل بهشت آباد را برخي به اشتباه زياده طلبي اصفهان مطرح مي‌كنند، روشنگري نمود: در حالي كه سهم اصفهان تنها 20 درصد از 750 ميليون متر مكعب آب تونل است، چگونه اصفهان مي تواند زياده خواه باشد.

وي تشريح كرد: از كل 750 ميليون مترمكعب آب انتقالي تونل بهشت آباد، حدود 250 ميليون مترمكعب به كرمان، حدود 250 ميليون مترمكعب به يزد، حدود 160 ميليون مترمكعب به چهار محال و بختياري و تنها 150 ميليون مترمكعب به اصفهان اختصاص دارد.

زرگرپور در خصوص افرادي كه در مورد مسئله آب اظهار نظر مي كنند، با صراحت بيان نمود: در كليه محافل علمي و كارشناسي تا كنون مطرح نموديم كه اگر طرح بهتري وجود دارد و يا لازم است مصوبه‌اي به مصوبات 9 گانه اضافه و يا از آن كسر گردد،‌ به ميدان آمده و طرح مسئله نماييد.

وي ادامه داد: از كليه مسئولان، مديران، كارشناسان و اصحاب رسانه خواسته و مي خواهيم،‌در صورت عدم وجود طرح بهتري در اين زمينه،‌ مصوبات 9 گانه را همراهي و حمايت كنيد و در كنار آن اقدام به تلاش براي كاهش مصرف نماييد.

استاندار اصفهان استقرار مديريت پيوسته منابع آب، كنترل برداشت هاي مازاد، جلوگيري از بارگذاري هاي جديد،‌تصميم گيري در خصوص تونل گلاب، تصميم گيري نهايي ظرف مدت 3 ماه در مورد تونل بهشت آباد، تشكيل صندوق خسارات و تغيير الگوي كشت و نحوه آبياري را از جمله مصوبات 9 گانه شوراي عالي آب برشمرد.

وي اظهار داشت: برخي بندهاي اين مصوبه همچون مديريت پيوسته حوضه زاينده رود اجرا و ديگر بندها در مرحله پيگيري براي اجرا و اقدام مي باشد.


انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اصفهان ، استاندار ، مصرف ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.