مدیر مرکز مُهنا مطرح کرد:

تکرار یک نمایش میدانی طی چند سال ایده آل ما نبود/ پرورش نیروهای استانی

"فصل شیدایی" نخستین نمایش مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی؛ مُهنا پس از افتتاح رسمی از دوشنبه 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس درشهرکرد در حال اجرا است.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز مهنا، علیرضاکوه‌فر مدیر این مرکز در اظهاراتی درباره انگیزه اجرای این نمایش در شهرستان ها گفت: ما اعتقاد داریم نمی شود سالها یک اثر تکراری را اجرا کرد و چنین رویکردی ایده آل ما نیست و کار باید ضمن به روز شدن، دچار تغییراتی در محتوا شود. همچنین ضروری است این هنر در استان‌ها بومی سازی شود. بنابراین گروه‌هایی را به وجود آوردیم تا ایده هایی نو شکل بگیرد و از سوی دیگر این آثار فراتر از پایتخت اجرا شوند.

وی تصریح کرد: این موضوع برای ما ایده‌آل بود که اثری همچون "خورشید کاروان" در شهرهای مختلف اجرا شود و مابا ورود به هر استانی این اثر را آنجا بومی سازی کنیم. ضمن اینکه نیاز به استفاده از تکنولوژی روز در این اثر وجود داشت و ما با افزودن پرده نمایشی با قابلیت نمایش تصاویری عمق دارد، به اجرای اثری پرداختیم که کمتر درشهرستان‌ها دیده شده است.

کوه‌فر اذعان کرد: این نوع تئاتر، کلاسیک و فرم نیست که با مردم ارتباط نگیرد و صرفا مخاطب خاص داشته باشد. همین که ما می‌توانیم با 10 شب اجرای یک نمایش در شهرستان، با حدود 40 هزار نفر از عوام مردم ارتباط بگیریم بسیار مهم است و اگر ما سالانه در 5، 6 استان هم کار کنیم نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

مجری طرح «فصل شیدایی» با تأکید براینکه با حضور عوامل این نمایش در هر استان، گروه‌های بومی آن است انفعال‌تر می‌شوند، یادآور شد: مثلا پس از حضور ما در شوشتر، گروهی آیتم‌های صوتی کار ما را برداشته و در اثر خودشان استفاده کرده بودند یا در همین شهرکرد نمایشی مشابه اثر ما، اما خیلی معمولی اجرا شده بود. اگر ما بتوانیم آنها را کمک کنیم، به مرور این گونه از نمایش در کل کشور تکثیر می‌شود.

وی درباره بلیت فروشی در این نمایش اظهار کرد: اجرای این نمایش در همه استان‌ها رایگان است و ما بلیت فروشی نداریم. ضمن اینکه ما مخاطبمان را عام دیدیم و برای قشر خاکستری جامعه کار می‌کنیم. ما آماده‌ایم با زیرساخت‌‌هایی که فراهم کردیم و بودجه‌ای که سازمان اوج در اختیار ما نگذاشته، در هر استانی این عملیات فرهنگی را انجام دهیم. ما این اثر را صرفیک نمایش نمی‌بینیم بلکه برای مردم حرف داریم.

کوه‌فر تصریح کرد: درحالی که گروه‌های همکار بسیار گران‌ کار می‌کنند، ما هزینه‌های این کار را کاهش دادیم. نمایش‌های میدانی به خاطر ویژگی‌های خاصشان هزینه‌های بالایی دارند اما گروه ما این هزینه را کاهش داده است، ما توانسته‌ایم زیرساخت‌های این گونه نمایش را یکبار برای همیشه ارزان و مراحل تولید را کوتاه کنیم. به این ترتیب که 20روزه آماده سازی نمایش صورت می‌گیرد و 10 روز هم که صرف اجرا می‌شود و می‌خواهیم در شهرهای محروم‌تر بچرخیم.

وی درباره شیوه کار در هراستان توضیح داد: به جز نیروهای ثابت ما، دیگر عوامل هر بار از همان استان میزبان انتخاب می‌شوند. ما با هر گروهی 15 روز تمرین می‌کنیم و اینگونه نیست که آنها صرفا مثل سیاهی لشگر صحنه را پر کنند، بلکه بازی می‌کنند. ما این ریسک را از آن رو پذیرفتیم تا موفق به آموزش و کادرسازی در هر استان شویم. بچه‌های تئاتری هر استان در همکاری با ما نکات بسیاری یاد می‌گیرند و نورپردازها یا دیگر عوامل فنی نیز این شانس را دارد که طی مدت اجرا کنارحرفه‌ای‌های سینما باشند و از آنها کار یاد بگیرند. بنابراین هر اجرا نوعی کارگاه آموزشی عملی است و محاسن زیادی دارد.

مدیر مرکز مُهنا، در پایان با بیان اینکه گروه در تلاشند هر ماه در یک استان کار کنند، خاطرنشان کرد: ما بلافاصله پس از شهرکرد به خرم آباد می‌رویم و در پایان مهر ماه همزمان با محرم این نمایش را در آن شهر اجرا می‌کنیم. سبک کار ما عوض نمی‌شود اما سناریو بر اساس لوکیشنی که در شهرهای مختلف در اختیارمان قرارمی‌گیرد، قدری دچار تغییر و بومی‌سازی می‌شود. مثلا زمانی که ما در گرگان اجرا داشتیم، از شهدای شاخص این شهر سخن گفتیم یا در بهبهان به ماجرای شهیدشدن 50 دانش آموز در مدرسه پیروز اشاره کردیم.




انتهای پیام/
برچسب ها: تئاتر ، نمایش ، مهنا ، شیدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار