به منظور یاری رساندن به آوارگان عراقی؛

همایش مهرورزی ایرانی از سوی سمن‌ها برگزار شد+جزئیات مراسم

همایش مهرورزی ایرانی برای یاری‌رسانی به آوارگان عراقی از سوی سمن‌ها برگزار شد.

به گزارش گروه احزاب باشگاه خبرنگاران، گروهی از سازمان‌های مردم‌نهاد، آدینه یازدهم مهرماه، هم‌زمان با روزهای جشن کهن مهرگان، آیین نیکوکاری «مهرورزی ایرانی» را برای گردآوری کمک و یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان فاجعه‌ی داعش برگزار کردند.

انجمن فرزندان ایران‌زمین، که نهادی خیریه‌ای است و پیش از این هم کوشش‌های چندی را در یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان فجایع طبیعی در درون و بیرون از کشور به انجام رسانده است، به همراه چند سازمان مردم‌نهاد؛ از جمله خانه‌ کرمانشاه، انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، انجمن قصرشیرینی‌های مقیم تهران، گروه حفاظتی کانسپت، موسسه‌ فرهنگی هنری پارپیرار و... بعد از ظهر آدینه یازدهم مهر اقدام به برگزاری آیین نیکوکاری «مهرورزی ایرانی» برای یاری‌رسانی به آوارگان و آسیب‌دیدگان داغدارِ فجایعِ روی داده در کشور همسایه، عراق، کرد.
 
در آغاز این همایش، که در تالار سعدی مجموعه‌ فرهنگی برج میلاد برگزار و به قصد گردآوری کمک‌های مالی هم‌میهنان شکل گرفت، "بیژن خاقانی‌راد"، برپاکننده‌ی نشست، ضمن خوشامدگویی، به معرفی گروه فرزندان ایران‌زمین پرداخت.

وی اظهار داشت: یک روز پس از زمین‌لرزه آذربایجان شرقی، گروه فرزندان ایران‌زمین به‌صورت کاملاً خودجوش تشکیل شد که با گردآوری کمک‌های اهدایی مردم به کمک روستاهایی از مناطق زلزله‌زده رفتند.

راد افزود: گروه، پس از زمین‌لرزه‌ ورزقان، در خراسان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، ایلام و... به یاری مردم شتافت. سپس، کارهای‌مان را توسعه دادیم و برنامه‌هایی اجتماعی مختلفی در داخل کشور و خارج کشور ازجمله سیل و توفان هایان فیلیپین به مردم آسیب‌دیده انجام دادیم.

بنیاد‌گذار بنیاد فرزندان ایران اضافه کرد: اکنون در صدد هستیم تا با هماهنگی نهادهای برون‌مرزی و همچنین استان‌های غرب کشور، به کمک کودکان جنگ داعش برویم و اولین محموله‌های کمک این گروه ظرف روزهای آینده به عراق ارسال خواهد شد.

پس از سخنان راد فیلمی کوتاه از تصاویر جنایت‌های گروه تروریستی داعش به نمایش گذاشته شد، که تأسف و تأثر حاضران را در پی داشت. سپس، مهدی صفایی، قهرمان کیک‌بوکس جهان در سال 1999 که اکنون سفیر صلح جمعیت داوطلبان هلال احمر و صلیب سرخ ایران در سازمان ملل است، سخنانی درباره‌ جنایت‌های دهشت‌ناک و قرون وسطاییِ این گروه و لزوم مقابله‌ی جدی با آن، از سوی همه‌ دولت‌ها و مردمان جهان، ایراد کرد. او اعلام آمادگی کرد که در صورت لزوم گروه حفاظتی کانسپت، که زیر نظر وی کار می‌کند، نیز آمادگی حضور در میدان نبرد با این موجوداتِ ناانسان را دارد.

هوشمند: اصحاب رسانه باید به مناطق روسیه و عراق اعزام شوند

در دنباله‌ همایش، "احسان هوشمند"، کارشناس و پژوهشگر حوزه‌ی اقوام، به تشریح وضعیت منطقه، رقابت دسته‌های سیاسی و نظامی و چگونگی برکشیده شدنِ گروه داعش در خلاء قدرتی که در منطقه ایجاد شده پرداخت و با اشاره به گسیل سلاح‌های مدرن برای داعش توسط برخی کشورهای منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای، گفت: بر اثر حملات داعش صدها هزار نفر از مردم در شمال عراق و نیز شرق سوریه از خانه و کاشانه‌ خود آواره شده و هزاران تن نیز قربانی این ستیزها شده‌اند. بسیاری از قربانیان کودکان، زنان و سالخوردگان و افراد غیرنظامی هستند.

هوشمند در ادامه افزود: بیش از یک و نیم میلیون آواره‌ عراقی که اکثر آنان بدون جا و مکان در شهرهای اقلیم کردستان آواره شده‌اند، با کمترین امکانات در اردوگاه‌ها یا ساختمان‌های نیمه‌تمام و مکان‌های عمومی روزگار می‌گذرانند و این در حالی است که اقلیم کردستان، به خاطر اختلاف‌های پیش‌آمده با دولت مرکزی، در شرایط مالی بسیار نامناسبی قرار دارد.

هوشمند در ادامه گفت: بخشی از این آوارگان کرد و گروهی دیگر عرب‌های موصلی و سایر نقاط اشغال‌شده توسط داعش هستند. همچنین گروهی از ترکمانان نیز، به‌ویژه در استان کرکوک، به دلیل حملات داعش آواره شده‌اند. افزون بر این گروه‌ها، ایزدی‌ها و مسیحیان نیز به صورت جدی مورد تهدید داعش قرار گرفته و به این ترتیب آنان نیز از خانه و دیار خود آواره شده‌اند.
هوشمند اظهار امیدواری کرد که با اتحادی که به تازگی میان همه‌ی گروه‌های مؤثر در کشور عراق شکل گرفته، و یاری دولت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای، خطر گروه خونریز داعش برطرف شود. هوشمند افزود: با توجه به پبوندهای فرهنگی، تمدنی و تاریخی و اجتماعی میان مردم ایران با کردهای منطقه انتظار می‌رود مردم و نیز نهادهای ذیربط ایرانی بیش از گذشته برای یاری آوارگان مستقر در اقلیم کردستان عراق بکوشند و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما به امدادرسانی این آوارگان بپردازند.

وی در پایان با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مردم شهر کوبانی سوریه که توسط داعش مورد هجوم قرار گرفته، خواستار حساسیت بیشتر رسانه‌های کشور در این باره و اعزام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و عکاسان و گزارشگران ایرانی به عراق و سوریه برای اطلاع‌رسانی دقیق از اوضاع این مناطق شد.

پس از سخنرانی احسان هوشمند، گروه رقص آسو، زیر نظر آسو نادری، با اجرای حرکاتِ آیینی کُردی که ریشه‌ در سنت کهن «نیایش برای باروری زمین» را دارد برنامه‌ای اجرا کرد. 

جانشین نمایندگی اقلیم کردستان: کردهای سراسر جهان با ملت ایران خوشاوند هستند

"محمدصدیق احمد" (جگرخون) جانشین نمایندگی اقلیم کردستان عراق در ایران سخنران بعدی مراسم بود که با تشریح شرایط کنونی و پیوندهای فرهنگی جامعه‌ی بزرگ کُرد با ایران و خویشاوندی کردهای سراسر جهان با ملت ایران توجه حاضران را به نیاز فوری کمک‌ها به آوارگان و آسیب‌دیدگان این جنگ خونین جلب کرد.

 وی به پدیده‌ شوم تروریسم در دنیا و منطقه اشاره کرد و گفت: تروریسم در منطقه ارزش‌های انسانی را هدف قرار داده و ما نیز باید با این پدیده مقابله کنیم. جگرخون، با توجه به جنگی که دو کشور ایران و عراق از سر گذرانده بودند، یادآور شد که بر خلاف تبلیغاتِ جهانی و منطقه‌ای که می‌شد، ایران بیش از دیگران وارد عرصه‌ یاری‌رسانی به این مردم شده و آنها را تنها نگذارده است. و ایران اولین کشوری بود که در برابر خطر داعش به یاری اقلیم کردستان عراق پرداخت.

در ادامه‌ برنامه، کیومرث عباسی، شاعر برجسته‌ قصرشیرینی، پس از ادای احترام به استاد ادیب برومند، شاعر ملی که در همایش حضور داشت، شعری زیبا به زبان کردی خواند که برای همه‌ی حاضران قابل فهم بود.

بیانیه ستاد برگزاری همایش مهرورزی

در انتهای برنامه و پیش از اجرای موسیقی توسط گروه کاسیت (به‌سرپرستی همایون پشت‌دار)، علیرضا افشاری، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز که از جمله برگزارکنندگان این مراسم بود، بیانیه‌ همایش را خواند. بیانیه با این جمله آغاز ‌شد که: «هستی بیمار است و تنها با داروی مهر و خردمندی است که درمان می‌شود؛ دارویی که اجزای جوهرش در میان همگان پراکنده است».

در این بیانیه که خطاب به دبیرکل سازمان ملل، ریاست سازمان صلیب سرخ جهانی و مدیرعامل سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده، آمده بود: «همان‌گونه که آگاه هستید مدتی است که گروه تروریستی و دهشت‌افکن داعش با یورش به بخش‌هایی از کشور عراق و گسترش فعالیتش در کشور سوریه بنای کشتار و تجاوز و اسارت و نابودگری را بار دیگر زنده کرده است».

در بخش دیگری از بیانیه آمده بود: «مردم آواره و رنجدیده‌ عراق، به‌ویژه صدها هزار تن از آوارگان شنگال و کوبانی و نیز آوارگانِ عرب پناه‌گرفته در اقلیم کردستان، در این روزهای بحرانی با کمبود شدید مواد خوراکی، درمانی و سرپناه روبه‌رو و نیازمند امداد همه‌جانبه‌ جامعه‌ بزرگ جهانی هستند؛ جامعه‌ای که یک پیکره است و بی‌توجهی به بخشی از آن، همان‌گونه که در رویداد تلخ 11 سپتامبر دیدیم، به سرعت به دیگر بخش‌های آن سرایت خواهد کرد».

در انتهای بیانیه که از سوی «ستاد برگزاری همایش مهرورزی ایرانی» صادر شده، آمده بود: «ما، گروهی از نهادهای فرهنگی و اجتماعیِ غیردولتیِ فعال در ایران، از همه‌ی نهادهای تأثیرگذار جهانی دعوت می‌کنیم تا با درکِ وضعیتِ خطیرِ کنونی از تمامی امکانات خود برای یاری به این مردم آواره‌ بهره گرفته و زمینه‌های تأمین امکانات ضروری و امدادی آنان را، هر چه زودتر، فراهم کنند».

اجرای موسیقی پایان‌بخش همایش بود. در این مراسم، برخی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی، از جمله نمایندگان پیشین استان‌های کردنشین در مجلس شورای اسلامی (جلال جلالی‌زاده، صلاح داسه و عبدالله سهرابی) و شخصیت‌هایی از جامعه‌ ادبی و مطبوعاتی، از جمله شاعر ملی، استاد ادیب برومند و تاریخ‌نگار برجسته، محمد ترکمان، حضور داشتند.

گفتنی است، با وقوع فاجعه‌ ظهورِ گروه تروریستی داعش در کشور همسایه، عراق، که با کشتار بسیاری از مردم بی‌دفاع و انجام دادن اعمالی وحشیانه و غیرانسانی همراه بود شمار بالایی از مردم مناطق شمالِ غرب عراق ناگزیر از ترک خانه و کاشانه‌ خود شدند که اکثراً درون چادرهایی در اقلیم کردستان یا کشور ترکیه ساکن شده‌اند. بخش کوچکی از آنها هم راهِ مرز ایران را پیش گرفته‌اند که از آن میان، کسانی که خویشاوندانی در ایران داشته‌اند به درون کشور آمده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار