عملکرد جودو ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون

از اشکهای کاپیتان تا اخراج ملایی/ دستان خالی جودو مقابل دستان پر رزمی‌کارها

جودو ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی یکی از ضعیف‌ترین نتایج خود را در تاریخ این مسابقات کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، هفدهمین دوره بازی‌های آسیای در اینچئون در حالی به کار خود پایان داد که تیم ملی پنج نفره جودو توانست حتی یک مدال برتر کسب کند و جودوکاران دست خالی به ایران بازگشتند.

رقابت‌های جودو بازی‌های آسیایی از 29 شهریور ماه آغاز شد و احسان بهرامیان نماینده سبک وزن ایران در حالی روی تاتامی رفت که با نمایش قابل قبول این امیدواری را به وجود آورد تا هم تیمی‌های با تجربه‌اش بتوانند به مدال دست یابند.

بهرامیان در نخستین دیدار خود ترکمنستان را با زیبایی شکست داد و در دومین مبارزه در مصاف با نفر نهم رنکینگ جهان و دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی 2014 و برنز قهرمان جهان با نمایشی قابل قبول تا 15ثانیه پایانی 5دقیقه مبارزه روی تاتامی دوام آورد اما در نهایت با ضربه فنی شکست خورد.

این باخت اگر چه منجر به حذف اولین نماینده ایران شد اما هم بهرامیان هم کادر فنی از این عملکرد رضایت کامل داشتند حتی محمد علی رستگار رئیس فدراسیون جودو کشورمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد اگر سایر نمایندگان ایران مانند بهرامیان عمل کنند جودو بدون مدال نخواهد بود.

در روز 30 شهریور ماه؛ سعید ملایی در 73 کیلوگرم وارد تاتامی شد وی در دور اول کویت را مغلوب کرد اما در دومین مبارزه مقابل دارنده مدال طلای جهان و برتر بازی‌های آسیایی 2006 و طلای بازی‌های آسیایی 2010 تسلیم شد تا دومین نماینده جودو ایران هم ناکام بماند.

براساس این گزارش، امیر قاسمی‌نژاد در 81- کیلوگرم و کاپیتان تیم ملی جودو ایران در حالی روی تاتامی رفت که انتظارات زیادی از وی می‌رفت.

قاسمی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اعلام کرده بود که آماده است و حتی قول مدال طلا هم داده بود اما روی تاتامی نتایج ناامید کننده‌ای را رقم زد، وی در دور اول استراحت داشت و در اولین مسابقه خود تاجیکستان را مغلوب کرد تا در فاصله کمتر از یک ماه دوباره حریف بازیکن برزیلی الاصل تیم لبنان شود.

کاپیتان ایران که چندی قبل از بازی‌های آسیایی در مسابقات قهرمانی جهان با این حریف مبارزه و شکست را پذیرفته بود بار دیگر حرفی برای گفتن نداشت، بازنده از تاتامی بیرون آمد.

اما صعود جودوکار لبنان به فینال این فرصت را به قاسمی‌نژاد داد تا در گروه شانس مجدد برای کسب مدال برنز تلاش کند.

اما وی در نمایشی عجیب و غیرقابل پیش بینی مقابل ازبکستان باخت و به مقام هفتمی قناعت کرد.

سرگروه تیم جودو ایران که با گریه از تاتامی خارج شده بود، اعلام کرد که دیگر از تیم ملی خداحافظی می‌کند و جودو را در سطح باشگاهی پیگیری خواهد کرد.

در این گزارش آمده است، جودو ایران بعد از ناکامی‌های دو روز اول، چشم به نمایندگان سنگین وزن خود یعنی محمد جمالی در 90- و جواد محجوب در 100- بست اما آنها هم نتوانستند انتظارات را برآورده کند.

جمالی که در بازی‌های آسیایی گواگژو به مقام پنجم رسیده بود در نخستین مبارزه خود مقابل فلسطین به پیروزی دست یافت اما مقابل ژاپن شکست را پذیرفت، صعود رقیب وی به فینال فرصت دوباره‌ای به نماینده ایران داد تا برای گردن آویز برنز تلاش کند.

وی در گروه بازنده‌ها چین را برد اما در یک قدمی برنز مقابل نماینده مغولستان با اخطار باخت.

جمالی که معتقد بود با ناداوری مدال برنز را از چنگش درآورده‌اند افسوس زیادی در این مسابقات خورد.

جواد محجوب هم ابتدا شروع خوبی داشت و بعد از استراحت در دور نخست نمایندگان میانمار و ترکمنستان را مغلوب کرد.اما مقابل قزاقستان در 27 ثانیه ایپون شد. این باخت زودهنگام به گفته محجوب، غرورش را شکست و به قدری در روحیه وی تاثیر گذاشت که برای مدال برنز هم تلاش نکرد و مقابل مغولستان به راحتی مغلوب شد تا سریال ناکامی‌های جودو ایران در این دوره از رقابت‌ها کامل شود.

بعد از مسابقات انفرادی نوبت به مسابقات تیمی رسید و ملی‌پوشان ایران مقابل چین اولین حریف خود با پیروزی از تاتامی بیرون آمدند، دومین حریف ایران کره بود که در این مبارزه یک اتفاق عجیب افتاد و سعید ملایی با وارد کردن ضربه سر به حریف خود اخراج شد و از ادامه شرکت در مبارزه‌ها محروم ماند.

تیم ملی ایران که در وزن 66 کیلوگرم برای مسابقات تیمی نماینده نداشت، بهرامیان را مجبور کرد تا در یک وزن بالاتر از خود مبارزه کند.

سومین رقیب تیم جودو ایران ترکمنستان بود که ملی‌پوشان کشورمان با یک بار کمتر و تحمیل یک باخت  مقابل وی پیروز شدند این پیروزی دوباره کور سوی امیدی را برای کسب مدال برنز ورشن کرد اما نمایندگان ایران مقابل ازبکستان باخت را پذیرفتند و مدال برنز را هم از دست دادند، به این ترتیب پرونده رقابت‌های جودو هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون بدون مدال بسته شد.

بعد از این نتیجه آرش میراسماعیلی نائب رئیس فدراسیون اعلام کرد که در اینچئون به اندازه یک سال پیر شده است، اشک‌های شاگردانش و اینکه حتی در دهکده بازی‌ها بیرون نمی‌رفتند، میراسماعیلی خاطرنشان کرد که از نظر آمادگی، اردوهای بین‌المللی و مسابقات برون مرزی فدراسیون چیزی برای جودوکارانش کم نگذاشته‌اند و آنها در این مسابقات کم فروشی کرده‌اند.

البته جودو مشکلات مالی فدراسیون و کمبود بودجه برای آوردن سرمربی خارجی و طراز اول عدم پشتوانه قوی در بزرگسالان هم از دیگر عواملی بود که منجر به ناکامی جودو ایران شد.

رستگار، رئیس فدراسیون جودو هم به صورت رسمی از جامعه خود کشور به خاطر نتایج ضعیف جودو در اینچئون عذرخواهی  کرد.

اما رستگار این نکته را هم عنوان کرد که در خوش بینانه ترین انتظاراتی که از تیم جودو ایران در اینچئون داشتند کسب یک یا 2 مدال برنز بود.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: جودو ، اینچئون ، ملایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار