مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم خبر داد

تعریف مراقبت‌های چشم در سطح یک جامعه و همگانی در دستور کار وزارت بهداشت

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه نابسامانی جدی در سطح دو خدمات چشم پزشکی وجود دارد گفت:وزارت بهداشت یک مدل توسعه یاقته و شهری از مدل بهورز که در سطح خانه های بهداشتی انجام می شود را در دستور کار دارد که در سطح ملی و شهرهاو حاشیه های آنها بکار گیرد.

دکتر فرزاد محمدی مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینانیی و سلامت چشم در مرکز کنترل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در حاشیه برگزاری دومین سمینار ملی سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:برای پیشگیری و همچنین کاهش سن ابتلا به بیماری های چشمی باید نسبت به افزایش سطح سواد سلامت مردم و به تبع آن سبک زندگی آنها اقدام کرد.
 
وی چاقی ،کم تحرکی ،رژیم غذایی صنعتی و سیگار را از جمله عوامل خطرناک اثبات شده در اختلالات بینایی عنوان کرد و اظهار داشت:افزایش سطح سواد سلامت ملی یکی از راهبردهای جدی در این زمینه است که توسط گروههای مختلف در وزارت بهداشت پیگیری می شود.

 وی با تاکید بر ساماندهی سطح یک خدمات در حوزه چشم پزشکی تصریح کرد:وزارت بهداشت الگوهای مختلفی را برای پایلوت این موضوع در دستور کار دارد تا پس از آن خدمات سطح دو و سه ساماندهی شوند همچنین سطح سه خدمات عملکرد خوبی دارد و با استرس کاری و ارجاع بیش از اندازه سطوح قبلی مواجه است.

 دکتر محمدی با اشاره به توسعه یافتگی سطح سه خدمات به لحاظ  فناوری خاطرنشان کرد:با توجه به مراجعات گسترده بیماران چشم پزشکی به مراکز درمانی از جمله بیمارستان فارابی باید سطح یک مراقبت های چشم بطور همگانی تعریف شود و نابرابری و بی عدالتی درتوزیع خدمات از بین برود که راهکار آن تعریف سطح دو خدمات است.

به گفته وی میزان نرخ جراحی آب مروارید در سطح کشور بالای 5 هزار به ازای یک میلیون نفر در سال است در حالی که طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی نرخ توصیه شده 3 هزاراست و این نشان از عملکرد بالای متخصصان داخلی در این زمینه دارد.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار