رئيس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان كرمان گفت: كلاهبرداري تلفني رايج ترين شيوه كلاهبرداري است كه اجابت 5 درخواست كلاهبرداران شما را به قرباني جرم تبديل مي كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بنا به اعلام پايگاه خبري پليس، سرهنگ"هوشنگ پوررضا قلي" در تشريح اين خبر گفت: امروزه عده اي كلاهبردار حرفه اي با استفاده ازتلفن هاي همراه از نوع اعتباري از تمام اپراتورهاي فعال و تلفن هاي همگاني ثابت فعال با اقشار مختلف ارتباط تلفني برقرار مي كنند.

وي افزود: در اين تماس ها كه اغلب مربوط به تلفن هاي پايتخت است ، كلاهبرداران مطالبي چون دريافت خدمات ، سفارش انجام كار متناسب با حرفه و تخصص قرباني منتخب و يا تعلق جايزه از قبيل قرعه كشي مشتركان خوش حساب، قرعه كشي مشتركان فعال، برندگان جشنواره­هاي فصلي،برندگان طرح هزاران لبخند و برندگان طرح"ميليونر شو" را مطرح كرده و مبادرت به كلاهبرداري از نوع كارت به كارت مي كنند.

رئيس پليس آگاهي كرمان تصريح كرد:در ميان اقشار و حرفه هاي مختلف ، يكي از ايده­آل ترين گروههاي هدف براي تحقق اهداف مجرمانه اين نوع از كلاهبرداران ، افراد و گروههاي فعال در حرفه پزشكي در تمامي سطوح و رده هاي آن هستند كه در قالب مذاكرات تلفني به عنوان قرباني جرم كلاهبرداري از نوع كارت به كارت انتخاب مي شوند.

وي اظهار داشت:در اين نوع كلاهبرداري، بعد از مذاكره اوليه ، اولين خطا شكل گرفته و اين خطا،احراز توافق در مذاكره با فرد ناشناس در حال تماس از شماره تلفن ناشناس است.

وي خاطر نشان ساخت:در اين مرحله كلاهبردار شماره حساب بانكي فرد را مطالبه نموده تا مبلغي به عنوان پيش پرداخت و يا مبلغ كامل جايزه به حساب فرد واريز گردد كه در اين مرحله خطاي دوم شكل مي گيرد و اين خطا، واگذاري شماره حساب بانكي به فرد ناديده و ناشناس است.

"پوررضا قلي" گفت:بعد از آن و در تداوم همان مذاكره معطوف به درآمدزايي ، مجدداً كلاهبردار با فرد تماس حاصل و اعلام مي كند كه با وجود چندين مرحله تلاش ، واريز وجه به حساب وي انجام نشده و با همان ادبيات كاملاً جذاب و بر مبنا و محور درآمد زايي ، از فرد خواسته مي شود كه براي واريز شدن وجه به حسابش ، به نزديكترين دستگاه عابر بانك مراجعه نمايد .

وي بيان كرد: اجابت اين درخواست، خطاي سوم شكل مي گيرد و ان چيزي نيست جز مراجعه به دستگاه عابر بانك براي واريز وجه به حساب كه مطلقاً در فرآيند عمليات صحيح بانكي و واريز وجه به يك حساب، نياز به حضور صاحب حساب مقصد در كنار دستگاه عابر بانك نيست.

اين مقام انتظامي تشريح كرد:بعد از مراجعه فرد به دستگاه عابربانك و در تداوم همان روند مذاكره كاملاً جذاب و اميدوار كننده به كسب درآمد ، از فرد درخواست مي شود براي واريز وجه ، كارت خود را وارد دستگاه نمايد كه در اين مرحله خطاي چهارم صورت مي گيرد.

وي اضافه كرد:خطاي چهارم قربانيان اين نوع جرم در وارد كردن كارت به دستگاه عابر بانك براي واريز وجه به حسابش است كه مطلقاً در فرآيند عمليات صحيح بانكي ،چنين فرايندي وجود ندارد.

رئيس پليس آگاهي عنوان كرد: بعد از اين مرحله ، كلاهبردار با طرح ادعاهاي مختلف شامل تسلط بر سيستم هاي نرم افزاري بانكها،آشنايي با كارمندان شبكه بانكي و دريافت كد­هاي مخصوص و ادبياتي از اين دست ، از فرد خواسته مي شود تا براي رفع مانع ايجاد شده و واريز شدن وجه به حساب بانكي­اش ، در صفحه نمايشگر دستگاه عابر بانك تكمه هايي مشخص را فشار دهد.

وي گفت: در اين مرحله، قرباني،پنجمين خطاي خود را انجام داده و دستور فرد ناشناس را در انجام عمليات بر روي تكمه هاي صفحه نمايشگر دستگاه عابر بانك اجابت مي كند.

وي اظهار داشت:در واقع با انجام اين مرحله از خواسته هاي فرد ناشناس ، بدواً زبان صفحه نمايشگر از فارسي به لاتين تغيير يافته و بعد از تبديل زبان صفحه نمايشگر به لاتين، فشار دادن ساير تكمه ها كه معمولاً در قالب يك عدد چند رقمي است به تخليه حداكثري موجودي كارت فرد و واريز همزمان به كارت فرد ناشناس در حال تماس منجر مي گردد.

پوررضا قلي اضافه كرد:در اين فرآيند مجرمانه، كلاهبرداران از تلفن ها و كارت هاي بانكي فاقد هويت واقعي و كاملاً غير قابل بهره برداري استفاده مي نمايند.

رئيس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان كرمان تاكيد كرد:مي توانيم با عدم اعتنا ، عدم پاسخگويي و عدم مذاكره با افرادناشناس و"عدم انجام پنج خطاي مطرح شده ، به قرباني جرم در كلاهبرداري هاي تلفني و كارت به كارت تبديل نشويم.


انتهاي پيام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.