تبریز؛

گذر از بحران کم آبی در گرو اصلاح الگوی مصرف

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی با 92 درصد، بزرگترین و مهم ترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می رود که به علت عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری، 80 درصد آن نیز اتلاف می شود، از این رو با کاهش منابع آب اصلاح الگوی مصرف تنها راه برای گذر از بحران کم آبی است.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: خاک‌هایی که دارای ظرفیت نگهداری آب بیشتری هستند، شرایط بهتری برای پذیرش کم آبیاری دارد.

وی تصریح کرد: در کم آبیاری مصرف کودها باید متعادل و بهینه بوده و به مصرف کودهای پتاسیمی نیز توجه ویژه‌ای شود.

ایرانی فام ادامه داد: کاهش هزینه های تولید و هزینه های مربوط به استحصال، انتقال و توزیع آب را باید یکی از مهم ترین مزایای کم آبیاری قلمداد نماییم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: همچنین مصرف کود فسفر به ویژه در شرایط دیم، طول دوره رشد را کوتاه کرده، بنابراین صدمات تنش آبی را در اواخر فصل رشد کاهش می‌دهد، به عبارت دیگر مصرف فسفر در این شرایط باعث کاهش صدمات کم آبی می‌ شود.

وی اظهار داشت: کاشت بوته‌ها بر روی پشته‌ها و فاصله آنها تأثیر بسزایی در موفقیت کم‌آبیاری دارد.

ایرانی فام تاکید کرد: اثربخشی کودها در شرایط کم آبی کاهش می‌یابد، بخصوص اگر مصرف این کودها با رشد رویشی گیاهان مطابقت نداشته باشد، بنابراین توصیه می‌ شود که مصرف کودها یکباره و قبل از کاشت گیاه انجام پذیرد و از مصرف کود در مراحل رشد صرف نظر شود.
 
انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.