معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

از هر ده هزار ایده یک ایده به صنعت تبدیل می‌شود/ 17 دانشمند ایرانی در جمع دانشمندان برتر جهان

ملک زاده گفت: از هر ده هزار ایده، صد ایده تبدیل به اختراع و در نهایت یک ایده تبدیل به صنعت می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز 7 آبان در همایش معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: 32 درصد تولیدات علمی مربوط به رشته‌های پزشکی است، براساس استانداردهای جهانی در کشورهای صنعتی از هر 10 هزار ایده، هزار ایده نوشته و تبدیل به مقاله می‌شود و از این هزار ایده، صد ایده تبدیل به اختراع و ده ایده تبدیل به محصول و تنها یک مورد تبدیل به صنعت جدید می شود.

وی با اشاره به اینکه کمیت در پژوهش باعث کیفیت بیشتر خواهد شد، بنابراین از کمیت انجام پژوهش نگران نباشیم، افزود: در چهل سال تولیدات علمی در ایران 61 هزار مستند پزشکی نمایه شده که 58 درصد آنها فاقد ارجاع هستند.

ملک زاده تاکید کرد: رتبه علمی ما در منطقه خاورمیانه از نظر تولید علم سوم است که در برخی از رشته‌ها مثل داروسازی، سم شناسی و داروسازی صنعتی نسبت به دیگر رشته ها بالاتر هستیم.

وی افزود: در حال حاضر 4 میلیون و 389 موسسه و دانشگاه از بین دانشگا‌ه‌های جهان برتر هستند که سهم دانشگاه های ایران در این زمینه در سال 2007، ده دانشگاه که در ساله 2014 به 22 دانشگاه ارتقاء پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: از تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنیا ما 4 میلیون دانشمند برتر داریم که 2 میلیون آنها در حوزه پزشکی هستند، همچنین از 60 هزار دانشمند برتر جهان، 87 دانشمند، ایرانی هستند که در تمام رشته‌ها محسوب می شوند در گروه علوم پزشکی 17 دانشمند و در رشته داروسازی 8 دانشمند از این تعداد را به خود اختصاص می دهند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید هر سال 5 درصد به سهم بودجه پژوهش از درآمد ناخالص ملی اضافه شود که تا سال آینده به 3 درصد برسد، که متاسفانه این امر تخصیص پیدا نکرده است و امسال بودجه پژوهش به 0.04 درصد رسیده است.
بنابراین برای افزایش بودجه رایزنی‌هایی را با مسئولین دولت انجام دادیم که امیدواریم این افزایش محقق شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد ده آزمایشگاه در سطح علمی و نوآوری و راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) از برنامه‌های مهم معاونت تحقیقات است، در حال حاضر موسسه ملی توسعه تحقیقات را راه اندازی کردیم که اعتبار آن سال 94 اختصاص پیدا می‌کند.

وی در پایان از ثبت ده برنامه ملی بیماری‌ها مثل سرطان خیر داد و افزود: ایجاد همکاری‌های بین‌المللی علمی از دیگر برنامه های مهم ما است که کلید ارتقاء در کیفیت پژوهش است، بنابراین برنامه ویژه‌ای تدوین کردیم تا از تجربیات 150 دانشمند برجسته کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار