رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد

ریشه کنی "فلج اطفال" از مهم‌ترین افتخارات برنامه ملی واکسیناسیون /حفظ زنجیره سرما یکی از عوامل مهم در موفقیت برنامه

دکتر گویا گفت: ریشه کنی فلج اطفال در کشور به تداوم اجرای عملیات ایمن سازی تکمیلی در نقاط پرخطر کشور، برقراری نظام مراقبت بسیار حساس فلج شل حاد، اجرای عملیات وسیع ایمن سازی تکمیلی در روز ملی ایمن سازی از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۷ از مهم‌ترین افتخارات برنامه ملی واکسیناسون است

دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه ملی واکسیناسیون با هدف پوشش ایمن سازی واکسیناسیون در برابر شش بیماری طراحی و اجرا شد، به گونه‌ای که همه کودکان بتوانند بدون پرداخت هزینه، واکسن‌ها را دریافت کنند که خوشبختانه از‌‌ همان ابتدا با موفقیت توام بود و سبب شد یکباره مرگ و میر در کودکان به نحو چشمگیری کاهش یابد. 

گویا با اشاره به اینکه برنامه توسعه ایمن سازی EPIدر جهان در سال ۱۹۷۴ میلادی با شش واکسن علیه بیماری‌های فلج اطفال، سل، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و سرخک آغاز شد و تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ واکسن در برنامه واکسیناسیون قرار دارد که در راستای کنترل و حذف این بیماری‌ها می‌توان گامهای استواری برداشت. 

دکتر گویا گفت: برنامه حذف سرخک و سرخجه در کشور در سال ۱۳۸۲ آغاز شد که ادغام واکسن سرخک، سرخجه و اوریون MMRدر سال ۱۳۸۳انجام شد. برنامه توسعه ایمن سازی کودکان در سال ۱۳۶۱ آغاز شد که خوشبختانه در سال ۱۳۷۱ به پوشش واکسیناسیون بالای ۹۵ درصد در کشور رسیدیم. در سال ۱۳۷۲ ادغام واکسیناسیون هپاتیت B آغاز شد و برنامه ریشه کنی فلج اطفال در سال ۱۳۷۳ شروع شد که در سال ۱۳۸۰ کشور از بیماری فلج اطفال عاری شد 

وی با اشاره به اهمیت حفظ زنجیره سرما بعنوان یکی از عوامل مهم در موفقیت برنامه ایمن سازی عنوان کرد: در کشور در این خصوص بسیار موفق عمل شده است و از آنجائی که واکسن‌ها حاوی مواد بیولوژیک هستند، حفظ زنجیره سرما بسیار مهم است، زیرا عدم رعایت آن باعث بی‌اثر شدن واکسن، افزایش عوارض، اتلاف هزینه ها و...، می‌شود. زنجیره سرما باید در حمل و نقل واکسن‌ها که شرایط  ویژه‌ای دارد رعایت شود و وجود ایراد در یکی از این آیتم‌ها ممکن است به سلامت واکسن آسیب وارد کند. 

وی خاطر نشان کرد: ریشه کنی فلج اطفال در کشور به تداوم اجرای عملیات ایمن سازی تکمیلی در نقاط پرخطر کشور، برقراری نظام مراقبت بسیار حساس فلج شل حاد، اجرای عملیات وسیع ایمن سازی تکمیلی در روز ملی ایمن سازی از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۷ از مهم‌ترین افتخارات برنامه ملی واکسیناسون است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار