صبح محرمی دیگر از قاب شبكه آموزش

برنامه زنده صبحی دیگر در هفتمین روز از دهه نخست محرم با ویژه برنامه‌های عزاداری سید و سالار شهیدان بار دیگر مهمان خانه‌های شهروندان از دریچه شبكه آموزش شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی سیما، این برنامه كه از سال 91 با تولید گفت و گوهای كاربردی برای خانواده‌های ایرانی در محورهای سبك زندگی كار خود را آغاز كرده، از ابتدای ماه محرم با تیتراژ محرمی «منو دریاب» با موضوع امام حسین(ع) حال و هوایی دیگر یافته است. 

سئوال برنامه صبح شنبه «بهترین درسی كه از اباعبدالله(ع) گرفته اید» بود كه بینندگان پاسخ‌هایی نظیر نماز اول وقت، اتحاد، صبر و شجاعت و مهربانی با خانواده را در پاسخ به آن ارسال كردند.
اما بخش نخست گفت و گوی این برنامه با حضور كارشناسان پزشكی و دكتر تیموری با موضوع بهداشت نذری آغاز شد.

 موارد مورد تأكید كارشناس این بخش شامل تهیه بهترین مواد اولیه برای نذری، لزوم تهیه غذاهای كم نمك و غیر سرخ‌كرده برای افزایش سلامت غذایی عزاداران و استفاده هیأت‌ها از آشپزان مجرب و دوره دیده بود. همچنین نكته كاربردی این برنامه برای خانواده‌هایی كه معمولا در روزهای محرم از غذای نذری استفاده می‌كنند این بود كه غذای گرم نباید در ظروف پلاستیكی نگهداری شود و كیفیت ظروف گیاهی مهمتر از كمیت ظروف پلاستیكی است.

 دكتر تیموری همچنین این نكته را یادآور شد كه بیش از حد قرار گرفتن غذا و انبار كردن آن در یخچال تنها تا 12 ساعت امكان‌پذیر است و بیش از آن می‌تواند سلامت خانواده را به خطر بیندازد. تأكید بر استفاده از شیر به عنوان بهترین نوشیدنی نذری نیز بخش دیگر از این گفت و گو بود كه در آن تصریح شد به علت امكان وجود مواد سمی افلاتوكسین در شیرهای فله‌ای نباید از آن استفاده كرد و شیرهای پاستوریزه برای مصرف در هیأت‌ها ترجیح دارد.

پیش از آغاز گفت وگوی دوم این برنامه، بخش‌های عزداری، سینه زنی، نماهنگ و مصاحبه با پیرغلامان و معرفی كتاب «مقتل» به قلم علاوه مرتضی عسگری بخش دیگری از صبح دیگر 10 آبان بود. همچنین سكانسی از سریال موفق شب دهم برای بخش قاب رنگی انتخاب شده بود.

در بخش دوم گفت و گو مطابق هفته اخیر دكتر گوهری از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) به بیان حوادث واقعه عاشورا و نكات كاربردی آن برای خانواده‌ها پرداخت. به گفته این استاد دانشگاه، از حوادث روز هفتم محرم بسته شدن آب بر امام حسین(ع) و یاران ایشان بود. در پی این اقدام لشكر كوفه حمله را عصر تاسوعا آغاز كردند اما امام حضرت عباس را فرستادند تا از یزیدیان برای دعا و نیایش شبانگاهی فرصت بگیرند و امام در این نقل حضرت ابوالفضل(ع) را با عنوان «جانم بفدایت» خواندند. به گفته دكتر گوهری چنین لقبی تنها با رعایت ادب امامت از جانب معصوم اعطا می شود.

این برنامه با دكلمه ای از نیما كرمی مجری آشنای برنامه درباره حضرت زینب(س) و بیان خصال ایشان پایان یافت.
 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار