سفر ظریف به پکن؛مشارکت در ایجاد صلح و ثبات پایدار در "افغانستان"

برگزاری چهارمین اجلاس "فرآیند استانبول برای افغانستان" در پکن فرصتی برای رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان فراهم کرد تا بار دیگر تاکید کند که سیاست های غلط در منطقه، سبب گسترش موج افراط گرایی در کشور افغانستان شده و باید متوقف شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، چهارمین اجلاس منطقه ای با عنوان "فرایند استانبول برای افغانستان" و با هدف ایجاد امنیت و ثبات در این کشور فارسی زبان با شرکت نمایندگان 46 کشور روز گذشته (جمعه) در پکن آغاز به کار کرد.

همچنین «اشرف غنی احمد زی» رییس جمهوری افغانستان در این اجلاس حضور داشت و ریاست جلسه نیز بر عهده «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «ضرار احمد عثمانی» همتای افغانستانی اش بود.

در نوامبر 2011 کشورهای چین، روسیه، افغانستان و شمار دیگری از کشورهای آسیای مرکزی به توافقی در ترکیه دست یافتند که طی آن روابط منطقه ای با افغانستان را بررسی کنند تا امنیت و ثبات بیشتری را برای افغانستان در پی داشته باشد.

بر این اساس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در این اجلاس حضور داشت کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان را اولویت برای کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که روابط سنتی، تاریخی و فرهنگی با این کشور دارد، بیان کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: این سفر بیشتر برای حضور در اجلاس قلب آسیاست که مجموعه ای از کشورها برای کمک به بازسازی و ایجاد ثبات در این کشور گردهم آمده اند.

ظریف حل این معضل را در گروی اتخاذ یک سیاست و نگاه جدید از سوی همه کشورهای عضو نسبت به کشور مسلمان افغانستان و البته منطقه می داند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این هدف و حل مشکلات یاد شده، هیچ یک از اعضا به تنهایی قادر به انجام آن نیستند، افزود: تنها با اتحاد، همدلی و در اولویت قرار دادن مشکلات افغانستان است که می توانیم به حل آن امیدوار باشیم.

نشست «فرایند استانبول برای افغانستان» در ادامه سه نشست قبلی در این باره بود که دو نشست به میزبانی ترکیه (در شهرهای استانبول و آنکارا) و یک نشست به میزبانی تاجیکستان برگزار شد.

بررسی روند صلح و امنیت افغانستان هدف این اجلاس یک روزه بود که در مهمانسرای دولتی «دیا یوتای» و با سخنان «لی کچیانگ» نخست وزیر چین آغاز شد.

نخست وزیر چین در مراسم افتتاحیه از شرکت کنندگان در اجلاس خواست به مشکلات افغانستان نگاه جدید تری داشته باشند تا این کشور که به تازگی شاهد یک تحول بزرگ سیاسی بود، بتواند گام های پیشرفت را سریع تر طی کند.

«لی کچیانگ» گفت: آرزوی همه ما ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان است و امیدوارم با درایت و تلاش همه ما این آرزو تحقق یابد.

وی سرنوشت افغانستان را برای چین مهم دانست و تاکید کرد که پکن به تلاش خود برای برقراری امنیت، رشد و توسعه اقتصادی، مسایل آموزشی و هر آنچه به پیشرفت افغانستان کمک کند، ادامه خواهد داد.

نخست وزیر چین همچنین به این نکته که امنیت افغانستان باید توسط مردم این کشور برقرار شود، تاکید کرد.



** سیاست تعمیق روابط با کشورها

«اشرف غنی احمد زی» رییس جمهوری افغانستان نیز در این اجلاس در سخنانی

گفت: افغانستان شرایط حساس و سختی را پشت سر گذاشته که انتقال قدرت و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری از تحولات مهم در ماههای اخیر در افغانستان است.

به گفته احمد زی، افغانستان در شرایط جدید سیاسی، سیاست تعمیق همکاری با کشورها را در پیش خواهد گرفت و بر اساس احترام متقابل برنامه های خود را به پیش می برد.

شرکت کنندگان در این اجلاس درباره راهکارهایی برای ایجاد مکانیزم مشارکتی به منظور سازماندهی پدیده مهاجرت مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در مورد موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و برنامه بانک توسعه آسیا گفت و گوها کردند.



** دیدارهای دوجانبه

شرکت کنندگان در این اجلاس علاوه بر بیان دیدگاهها و نظرات خود درباره مسایل منطقه ای بخصوص آینده افغانستان، با همتایان خود نیز دیدار و گفت و گو کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز علاوه بر شرکت در اجلاس کمک به صلح و ثبات افغانستان، فرصت را مغتنم شمرد و برای بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران با برخی از وزرای امور خارجه کشورهای دیگر دیدار کرد.

دیدار و گفت و گو با همتای چینی که از اعضای 1+5 نیز می باشد از جمله این دیدارها بود که در آن پیرامون مسایل دو جانبه تهران- پکن، مسایل مهم منطقه ای و بین المللی تبادل نظر شد.
/انتهای یپام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.