وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مطرح کرد

قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات آزاد تا یک هفته دیگر تصویب می‌شود/ لایحه تاسیس سازمان صنفی روزنامه‌نگارن تقدیم مجلس شد

علی جنتی گفت: دخالت دولت و رسانه مغایر امنیتی پایدار سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی بوده که بر این اساس دولت در این خصوص لایحه‌ای مرتبط با سازمان صنفی روزنامه نگاران را تقدیم مجلس کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ؛  دقایقی پیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حاضر شد و گفت: خدمت همه فرهیختگان و مهمانمان محترم خارجی و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی که دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفته اند تشکر می‌کنم و خیر مقدم می‌گویم.

وی افزود: ما هنوز در فضای تاسف بار و عطرآگین عاشورا هستیم ؛ این ایام را  تسلیت می گویم و افتخار ملت ایران می دانم که خود را پیرو مکتب امام حسین (ع )می دانیم .

جنتی ادامه داد: بسیار انسان‌هایی در طول تاریخ و برای آزادی از ظلم و ستم قیام کردند."آزادی مسئولانه" شعار بسیار هوشمندانه‌ای است که برای این نمایشگاه انتخاب شده و آزادی در چهارچوب عرف را معنا و معرفی می‌کند. آزادی یعنی از قانون صرف نظر نکردن و استقلال  تصمیم گیری بدون قید و بند گروهی و جناحی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آزادی مطبوعات گفت:" آزادی مسئولانه" بسیاری از مطبوعات این شعار را مطرح می‌کند و پایبندی به قانون را معنا خواهد کرد. آزادی مسئولانه یعنی انتشار اخبار با رعایت چهارچوب عرفی و اخلاقی با پرهیز از دروغ، تهمت ، شایعه سازی و بزرگنمایی است.

وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی به آزادی رسانه در چهارچوب قانون معتقد است. دولت تدبیر و امید تلاش می کند به این اصل جامعه عمل بپوشاند.

جنتی ابراز داشت: وقتی نام آزادی را روی رسانه ها می‌گذارند به این معنا است که دنبال آزادی با قید و شرط باید بود. رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی خود را پرسشگر و دولت را پاسخگو می داند اما این به آن معنا نیست که خود نباید به کسی پاسخ دهد و آزادی به این معنا نیست که خود رسانه‌ها می توانند هر خلافی کنند و در عین حال نماینده افکار عمومی هم باشند. امروز روزنامه  نگاران نیازمند یک میثاق شفاف و دقیق هستند تا ساز و کار ارزشیابی آنها را آسانتر کند.
 
وی تصریح کرد: برخی از مطبوعات در قالب پوشش ذکر شده به دنبال کارهای دیگری هستند و ضوابط اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. اگر این ضوابط رعایت شوند رابطه رسانه‌ها با مسئولان بهبود می‌بخشد. از این سو دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی است و بر این اساس است که دولت بدنبال تصویب سازمان صنفی روزنامه‌نگاران بوده و این طرح را در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس کرده است. گمگشته‌ی امروز ما اخلاق حرفه‌ای است و رعایت الگوهای اخلاقی از اولویت رسمی رسانه های محسوب می شود که گاه مورد بی‌توجهی قرار می گیرد. رسانه‌ها به عنوان یک دانشگاه الگوی مردم هستند .

جنتی با اشاره به بحث حقوق شهروندی ابراز داشت: اگر رسانه‌ها آشکار دروغ بگویند و تهمت بزنند و حقوق شهروندی را نادیده بگیرد به طور تبع نمی توان گفت که آن رسانه به اخلاق حرفه‌ای معتقد است. قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات آزاد در قالب یک آیین‌نامه تدوین شده و خوشبختانه در این دوره در کمیسیون فرهنگی مجلس شده و  تا یک هفته آینده به تصویب می‌رسد که این امر کمک می‌کند که دولت بیشتر در برابر رسانه‌ها پاسخگو باشد.


امیدوارم نمایشگاه امسال به تعالی و رشد رسانه کمک کند
 
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خیر مقدم به حضور مهمانان از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت: بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات امسال 560 غرفه دارد که رسانه ها و مطبوعات و کسب و کارهای مرتبط با رسانه ها نمایشگاه امسال را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: امسال بخش کسب و کارهای مرتبط با رسانه‌ها به نمایشگاه امسال اضافه شده، همچنین بخش هایی مرتبط به وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد حضور دارند.

انتظامی تصریح کرد: یکی از تغییرات رویکردی این دوره از نمایشگاه ورود صنوف به نمایشگاه بوده که تا سال بعد نمایشگاه مطبوعات را به عهده این صنوف  خواهیم سپرد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم نمایشگاه امسال به لطف و تعالی رسانه ‌ها کمک کند.

 گفتنی است: علی جنتی به همراه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کرد.

انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار