به همت دانش‌پژوهان کشور مورد بررسی قرار گرفت

اثر زنجبیل در کنترل تهوع و استفراغ حاد ناشی از شیمی درمانی

تهوع و استفراغ فاز حاد یکی از شایع‌ترین عوارض در طی 24 ساعت اول پس از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان است و مطالعه‌ای با هدف تأثیر زنجبیل بر تهوع و استفراغ حاد ناشی از شیمی درمانی توسط دانش‌پژوهان کشور انجام شده است.

فاطمه صنعتی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، افزود: مطالعات اندکی در مورد تأثیر گیاه زنحبیل بر روی تهوع ناشی از شیمی درمانی انجام شد، و تأثیر گیاه زنجبیل بر طیف گسترد‌‌ه‌ای از سرطان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و این در حالی است که هر نوع سرطانی پروتکل شیمی درمانی خاص خود را داشته و از نظر شدت تهوع‌زایی با سایر پروتکل‌ها متفاوت است.

وی در ادامه و با توجه به موارد فوق افزود: نمی‌توان به راحتی در مورد میزان اثربخشی زنجبیل روی تهوع ناشی از شیمی درمانی قضاوت نمود و به سایر سرطان‌ها تعمیم نمود.

صنعتی گفت: از آنجایی که سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان در ایران و جهان است و از پروتکل شیمی درمانی مشابهی برای درمان این بیماران استفاده می‌شود.

وی اذعان داشت: گیاه زنجبیل در کل تأثیر خوبی در کنترل تهوع دارد.

صنعتی در ادامه اظهار داشت: این تحقیق بر روی بیماران خانم مبتلا به سرطان سینه و تحت درمان با دوره‌های شیمی درمانی یک روزه صورت پذیرفته است.

وی در ادامه با پیشنهاد تحقیقات گسترده‌تر بر روی بیماران مبتلا بر انواع سرطان‌ها خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر می‌توان اظهار نمود که مصرف روزانه یک گرم از کپسول‌های حاوی پودر ریشه زنجبیل می‌تواند تعدد موارد تهوع و تعداد موارد استفراغ فاز حاد ناشی از شیمی درمانی را تخفیف دهد، لذا می‌توان با فراهم نمودن امکانات و برنامه‌های آموزشی مقتضی در مورد نحوه مصرف کپسول‌های این گیاه، باعث بهبود وضعیت بیماران و کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی شد.

گفتنی است: این تحقیق به همت صفا نجفی استادیار خون و سرطان‌شناسی، زهرا کاشانی‌نیا استادیار گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، محسن ناصری استادیار گروه طب سنتی و سمانه حسین‌زاده دانشیار گروه آمار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.