در مراسم نشست خبری فعالیت‌های نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی در هفته‌ی کتاب بیان شد؛

"فومنی": هفته‌ی کتاب امسال نقطه‌ی آغازی بر فعالیت‌های ترویج نهاد است/ "مختار پور": راه بسته‌ای برای صحبت کتابداران با مسئولان وجود ندارد

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: راه بسته‌ای برای صحبت کتابداران با مسئولان با توجه به سیاست‌های حال حاضر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست خبری اعلام برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست و دومین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران و دومین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی بین که امروز با حضور "علیرضا مختارپور"، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ "محمد اله‌یاری فومنی"،‌ دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛‌ مسعود شجاعی طباطبایی" دبیر دومین جشنواره دوسالانه بین المللی کارتون کتاب در سالن کنفرانس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این نشست،‌ "علیرضا مختارپور"، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن سیاست‌های ترویجی نهاد کتابخانه های عمومی و رسانه‌ها، گفت: در صورت رویت نتایج و اثرات سیاست‌های تبیین شده در جامعه، مشخص می‌شود که ما کار خود را به درستی انجام داده‌ایم.
 
وی گفت:‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی نیازمند نظارت، هدایت و هشدار‌های رسانه بوده و خبرنگاران به واسطه‌ی برقراری ارتباط با کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها توان انتقال انتقادات را به ما دارند.
 
مختارپور در بخش دیگری از سخنان خود، وضع کتابخانی در کشور را نامناسب دانست و اظهار داشت: وضعیت مطالعه در کشور ما با توجه به بهبود آمار و رسانه‌ی دقیق مطالعه در کشور و به گواه مراجعه به کتابخانه‌ها و شمارگان کتاب‌ها به هیچ وجه خوب نیست.
 
وی در خصوص یادداشت‌های منتشر شده در سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تا به امروز 13 یادداشت منتشر شده و عکس العمل‌ها در قالب 8 هزار ایمیل، نامه‌های فراوان و پیام‌های تلفنی و مکتوب ثبت شده در تلفن‌های همراه و رسانه‌ی "ریزنا" به دست ما رسیده و با دقت مطالعه شده‌اند.
 
دبیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: به واسطه‌ی نگارش یادداشت‌ها با هدف ارائه گزارش‌ کاری از فعالیت‌ها و سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه تماسی میان ما و کتابداران ایجاد شده تا راه بسته‌ای بر روی صحبت‌ آن‌ها با مسئولان وجود نداشته باشد.
 
مختارپور خاطرنشان کرد: هم اکنون راه ارتباط کتابداران با مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روان شده است.
 
همچنین محمد اله‌یاری فومنی، دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی این نهاد به همزمانی برگزاری روز اول هفته کتاب با روز بزرگداشت علامه طباطبایی اشاره کرده و گفت: ما با توجه به تجارب گذشته باید پاسداشتی برای علامه طباطبایی داشته باشیم.

وی افزود: پوستر برنامه‌های مرتبط با پاسداشت علامه طباطبایی و هفته کتاب طراحی شده و مجموعه این چند کتاب با عنوان "مهر دلدارها" را نیز جمع‌آوری کرده‌ایم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: عنوان مجموعه این چند کتاب از شعر علامه طباطبایی برگرفته شده است.

اله‌یاری فومنی اظهار داشت: هم‌اکنون برنامه‌هایی در کتابخانه‌ها با هدف معرفی کتاب‌های آمده در مجموعه "مهر دلدارها" تبیین شده است.

وی تصریح کرد: کتاب گلشن شیدایی که به تازگی با قلم علامه طباطبایی منتشر شده در قالب طراحی شده پوستر دیده می‌شود.

دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به نقش ممتاز نهاد کتابخانه‌های عمومی در امر ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته بالغ بر 1000 نفر در ساعت در قالب کمیته‌های سه گانه فرهنگی در راستای فعالیت‌های ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گام برداشته‌اند.

وی افزود: برنامه‌های ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست و دومین دوره برگزاری این هفته فرهنگی در تهران تمرکز نداشته و برگزاری مراسم‌های تکریم استانی یکی از درخشان‌ترین برنامه‌های تبیین شده ما به حساب می‌آید.

اله‌یاری فومنی اظهار داشت: تمامی مدیران ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعم از مدیرکل این نهاد فرهنگی تا معاونان نهاد از روز پنجشنبه مصادف با 23 آبان ماه سال‌جاری در استان‌ها حاضر خواهند بود تا به تکریم کتابداران، کتابخوانان و خیرین کتابخانه‌ساز بپردازیم.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص مراسم‌های تکریم استانی، نمایندگان مجلس،‌ استانداران و نمایندگان ولی فقیه در استان‌های مختلف کشور به عنوان مهمانان ویژه به این مراسم‌ها دعوت می‌شوند.

اله‌یاری فومنی تصریح کرد: از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست و دومین هفته کتاب می‌توان به نشست خبری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی با اصحاب رسانه و مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان‌های آذربایجان غربی، یزد، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، مازنداران، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، سمنان، هرمزگان، البرز، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، کرمان، گیلان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، خوزستان، سیستان و بلوچستان،‌ اردبیل، فارس، زنجان و خراسان رضوی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز از برنامه‌های دیگر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب به حساب می‌آید.

اله‌یاری فومنی ادامه داد: مسئولیت نسبی کتابخانه‌ها ترویج کتابخوانی بوده و ما با توجه به موضوع مجموعه‌سازی در کتابخانه‌ها به خرید کتاب در خدمت ترویج کتابخوانی می‌پردازیم البته در سال جاری با توجه به وجود کتاب‌های خریداری شده سال‌های گذشته در انبار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابی را خریداری نکرده‌ایم.

وی گفت: تشکیل (دفتر نورسیده‌ها) با توجه به لزوم آشنایی مختصر اعضای کتابخانه‌ها با کتاب‌های قابل ارائه توسط این کانون‌های فرهنگی اتفاق خوبی به نظر می‌آید.

اله‌یاری فومنی ادامه داد: در آیین نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اینچنین آمده که کتاب‌های خریداری شده علاوه بر اینکه نباید تکراری باشند باید از نظر موضوعی مورد اقبال اعضا و کتابداران کتابخانه‌ها قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: کتابدار پیشانی ارتباط با اعضا است.  

دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در طول هفته کتاب به راه‌‌اندازی و کلنگ‌زنی چند کتابخانه در سطح کشور می‌پردازیم.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌ها از جایگاه 3200 کتابخانه عمومی در کل کشور به صورت مویرگی امکان ارتباط با مخاطبان را داشته و در چهار وجه اصلی خود به ترتیب در مورد تعداد کتابداران نسبت به سال گذشته 14 درصد، در حوزه نسخ کتاب‌ها 10 درصد، در حوزه تعداد اعضا 7 درصد و در حوزه امانت کتاب 7 درصد رشد داشته است.

همچنین مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دومین جشنواره دو سالانه بین‌المللی کارتون کتاب با اشاره به کیفیت و کمیت بالای اولین دوره این جشنواره گفت: ما در دوره دوم جشنواره دو سالانه بین‌المللی کارتون کتاب به تأسیس و راه‌اندازی سایت تخصصی بوک‌تون پرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: تا به امروز 64 هنرمند از 61 کشور همچون چین، برزیل و ترکیه برای شرکت در دومین جشنواره دو سالانه بین‌المللی کارتون کتاب اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون 1348 اثر از 468 هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ایران مدعی کاریکاتور در دنیاست و به زودی تندیس پوستر جشنواره دو سالانه بین‌المللی کارتون کتاب در مشهد ساخته می‌شود.

گفتنی است که مراسم افتتاحیه جشنواره دو سالانه بین‌المللی کارتون کتاب روز 26 آبان ماه سال‌جاری در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار