مشهد؛

کاهش 70 درصدی برداشت زعفران از مزارع نیشابور

رئیس اداره هواشناسی نیشابور گفت: وقوع گرمای بی‌سابقه تابستان امسال و سرمای آبان ماه امسال دو عامل مهم خسارت به مزارع زعفران نیشابور است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مهدی بلوکی با بیان اینکه یکی از محصولات کشاورزی مورد تحقیق و پژوهش در بخش هواشناسی کشاورزی نیشابور، زعفران است، اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان ما در این مرکز، گرمای بی سابقه ماه‌های تیر، مرداد و شهریور امسال با زمان بیدار شدن پیاز زعفران در شهرستان مقارن شد.

وی ادامه داد: به‌طوری که در این ایام دمای حداکثر مطلق نسبت به سال قبل و میانگین داراز مدت 24 ساله، 3درجه سانتیگراد افزایش یافت و دوام این گرما به مدت قریب به یک ماه به پیازهای زعفران به‌ویژه پیازهایی که در سطوح نزدیکتر به سطح زمین کاشته شدند، آسیب رساند.بهترین کار در هنگام وقوع چنین گرمایی، آبیاری زعفران در نیمه دوم مرداد است تا از خسارت تنش گرمایی جلوگیری شود.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور تصریح کرد: عامل اقلیمی بعدی خسارت آفرین امسال البته با اهمیت کمتر، وقوع بارش برف و باران در فاصله زمانی پنجم تا پانزدهم آبان ماه و یخزدگی سطحی زمین بود که سبب کاهش برداشت زعفران شد. از روز امروز به مدت یک هفته در سطح شهرستان بارندگی رخ نمی‌دهد و دمای حداقل بالای صفر است لذا بهترین زمان برای برداشت زعفران است.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور یادآور شد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به صندوق بیمه محصولات کشاورزی شهرستان و ثبت‌نام برای ارسال پیامک هواشناسی کشاورزی از پیش بینی کوتاه‌مدت و بلندمدت هوای نیشابور و توصیه‌های ترویجی این مرکز برای تمام محصولات کشاورزی استفاده کنند.

انتهای پیام/م
برچسب ها: مشهد ، زعفران ، نیشابور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.