معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد

افزایش پوشش بیش از ۳۰۰ خدمت نوین توسط سازمانهای بیمه گر با اجرای کتاب تعرفه گذاری

آقاجانی گفت: از اقدامات مهمی که با بازنگری کتاب جدید ارزش نسبی در راستای کاهش پرداخت مردم صورت گرفته است، افزایش پوشش بیش از ۳۰۰ خدمت نوین توسط سازمانهای بیمه گر پایه می‌باشد که قبل از اجرای کتاب جدید بطور کامل از جیب بیماران پرداخت می‌گردید.

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﺧﺪﻣﺎت ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺴﻴﺎری ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ در ﻛﺸﻮر اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ منجر به ارائه ﺟﺮاﺣﻲﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺑﺎ ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ و ﻳﺎ انجام ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺎراﻛﻠﻴﻨﻴﻚ ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺎ ﻛﻤﻚ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ و ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮ و ﻇﺮف ﻣﺪت زﻣﺎن ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ شده است که ﺿﺮورت هماهنگی این پیشرفت‌ها با ارزش ﻧﺴﺒﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ امری بدیهی محسوب می‌شد. در بیست سال گذشته به دلیل ثابت ماندن تعرفه‌های خدمات درمانی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم که پرداخت هزینه‌های سنگین از جیب مردم از مهم‌ترین آنهاست.

وی ادامه داد: به همین دلیل تدوین و بومی سازی کتاب «تعرفه سلامت» با اخذ نظر مدیران، نخبگان و کار‌شناسان وزارﺗﻴﻦ ﺗﻌﺎون، ﻛﺎر و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ، درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺑﻴﻤﻪﮔﺮ ﭘﺎﻳﻪ، اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲ-ﺗﺨﺼﺼﻲ، ﺑﻮردﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﻲ و ﮔﺮوهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ با تلاش شبانه روزی از اسفند ماه سال۹۲ آغاز شد که با ۱۸۰۰۰ نفر- ساعت کار کار‌شناسی و انجام مطالعات علمی در مدت۸ماه، اول مهر ماه ابلاغ گردید و با نظارت بر عملکرد گروههای ارایه کننده خدمت تا حذف کامل تا دریافت‌های غیر قانونی توسط پزشکان و موسسات پیش خواهد رفت، تا حلقه حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت به عنوان مهم‌ترین هدف برنامه تحول نظام سلامت را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از ابلاغ کتاب، پرداخت هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت از ۱۰% و۵% به ۶% و ۳% کاهش یافت اظهار داشت: همچنین با اجرای کتاب تعرفه سلامت که با تعیین ارزش نسبی متناسب برای خدمات پاراکلینیک در بخش دولتی بوده است، به طور ویژه پرداخت از جیب مردم برای خدمات آزمایشگاه تشخیصی-طبی، پاتولوژی، ژنتیک، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن،‌ام. آر. آی، پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی، به علت کاهش فاصله تعر‌فه‌ای در بخش دولتی و خصوصی، به طور متوسط در حدود ۲۵% کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که با بازنگری کتاب جدید ارزش نسبی در راستای کاهش پرداخت مردم صورت گرفته است، افزایش پوشش بیش از ۳۰۰خدمت نوین توسط سازمانهای بیمه گر پایه می‌باشد. که قبل از اجرای کتاب جدید بطور کامل از جیب بیماران پرداخت می‌گردید.

اقاجانی خاطر نشان کرد: با گذشت حدود ۵۰ روز از ابلاغ و اجرای کتاب ارزش نسبی، جلسه‌ای با مشارکت مدیران و کار‌شناسان حوزه ستادی وزارت بهداشت، مدیران انجمن‌های علمی و تخصصی و همچنین دبیران بوردهای تخصصی در حوزه‌های بیهوشی، اورولوژی، جراحی پلاستیک، جراحی (عروق، عمومی، اطفال، اعصاب) نفرولوژی، قلب و.. جهت بررسی مجدد پیشنهادات دریافت شده و ابهامات موجود پیرامون کدهای ارزش نسبی بیش از ۳۴رشته تخصصی پیرامون اجرای هر چه بهتر این امر در بیمارستان‌ها تشکیل شد.



انتهای پیام/
        

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار