عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

85 درصد از هزینه‌های جاری کشور صرف حقوق و دستمزد می شود/ کارآفرینی شاه کلید توسعه اقتصاد کشور

مصباحی مقدم با بیان اینکه 85 درصد بودجه عمومی صرف هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: بالای 85 درصد از هزینه‌های جاری صرف حقوق و دستمزد است در صورت ادامه داشتن تا چند سال آینده پولی برای اجرای برنامه‌ها نخواهیم داشت و فقط باید به منابع انسانی اختصاص یابد. .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نخستین همایش ملی کارآفرینی و تولید ملی اظهار داشت: بندهای مورد تاکید اقتصاد مقاومتی مقوله کارآفرینی است که بیشتر مورد تاکید قرار گرفته کلید حل مشکل اقتصاد کشور استفاده درست از نیروی انسانی است که سبب بهره‌وری و افزایش سرمایه در کشور می شود.
 
وی تصریح کرد : موتور محرک اقتصاد کشور بکارگیری علم وفناوری است و آن چیزی که مهم است ظرفیت بالقوه کشور است که با نیروی انسانی تحصیلکرده اما فاقد مهارت و کارآفرینی است. اکنون بر اساس گزارش‌ها 4.5 میلیون بیکار داریم که علت آن را باید در نبود کارآفرینی ببینیم، در حال حاضر جوانان غالبا به دنبال شغل‌های دولتی بوده، اما 4 میلیون شاغل و 4 میلیون بازنشسته در بدنه دولت وجود دارد که اگر بعد خانوار آنها را در نظر بگیریم 50 درصد مردم را تشکیل می‌دهد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: این بدان معنا است که دولت بزرگ بوده و بارسنگین نیمی از جامعه را به دوش می‌کشد و در این حالت نمی‌تواند خدمت‌رسان باشد و فقط از عهده مشکلات خود بر خواهد آمد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه 85 درصد بودجه عمومی صرف هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: همچنین بالای 85 درصد از هزینه‌های جاری صرف حقوق و دستمزد است که روند آن افزایشی بوده و در صورت ادامه داشتن تا چند سال آینده پولی برای اجرای برنامه‌ها نخواهیم داشت و فقط باید به منابع انسانی اختصاص یابد.
 
مصباحی مقدم تصریح کرد: نباید شرکت‌های دولتی حتی با وجود رفع تحریم‌ها بزرگتر شود و نیروی انسانی باید به سمت بخش خصوصی و تعاونی هدایت شود و منابع کشور نیز به این سمت برود. دولت و مجلس قانونگذار باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهد بایستی سرمایه ناشی از درآمد فروش نفت را به بخش غیردولتی اختصاص دهد و خودش را از بنگاههای اقتصادی بیرون بکشد.
 
به گفته مصباحی‌مقدم دولت در حال حاضر به عنوان رقیب بخش خصوصی و تعاونی مطرح است و این دو بخش در کشور ضعیف شکل گرفته و توان رقابت و به میدان آمدن ندارد.

وی گفت: یکی از موانع بزرگ توزیع نقدی یارانه‌ها است که اشتباه بزرگ بود و باید از این اشتباه خارج شویم اکنون 40 هزار میلیارد تومان در سال بین خانوارها توزیع می‌شود که برای 6 دهک درآمدی بالا پشیزی ارزش ندارد، اما برای اقتصاد ملی بسیار مهم است و می‌توان 10 هزار میلیارد تومان آن را به خانوار‌های کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه  داد و 30 هزار میلیارد آن را برای حمایت از اشتغال و سرمایه گذاری و رونق تولید در اختیار جوانان قرار داد.

مصباحی‌مقدم پیشنهاد کرد: صندوق پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری ایجاد شودباید بانک توسعه تعاون را تقویت کنیم تا کارآفرینان بتوانند ایده‌های خود را عملی کنند. همچنین با این روش کشاورزی و صنعت و خدمات توسعه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی که به عنوان یارانه نقدی توزیع شد یکی از آثار منفی آن بیکار کردن شاغلان بود. همچنین سبب استقراض از بانک مرکزی به میزان 9 هزار میلیارد دلار شد.

مصباحی مقدم ادامه داد: واردات کالا به کشور زیاد بوده و لزوما نیاز به این حجم نیست که می‌توان بخش قابل توجه آن را در داخل تولید کرد، اما به دلیل عدم حمایت این امر محقق نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه زمانی در تولید گندم خودکفا بوده‌ایم، بیان داشت: اکنون بیش از نیمی از گندم کشور وارد می‌شود و قطعا تولید آن نیاز به فناوری پیشرفته ندارد و باید با استفاده بهینه از آب و شیوه‌های نوین به آن دست یابیم.

وی یادآور شد: طی سالهای گذشته یک میلیون و 800 هزار تن واردات سویا وجود داشته که این مباحث ناشی از عدم استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی تلقی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار