در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

جلالی پور:نگاه به تولید در کشور جنبه حاشیه ای پیدا کرده است/ گروسی: کیفیت،قیمت تمام شده و استفاده از فناوری های روز سه خصوصیت در امر تولید هستند + فیلم و تصاویر

حسین گروسی رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی و محسن جلالی پور نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 26 آبان ماه به بررسی راهکارهای رفع موانع تولید پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛"حسین گروسی"رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی و "محسن جلالی پور" نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 26 آبان ماه به بررسی راه کارهای رفع موانع تولید پرداختند.
 
در ابتدای این برنامه  "محسن جلالی پور" نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اولین سوال مجری این برنامه مبنی بر این که مهم ترین مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان کشور چیست،اظهار داشت: گمان می کنم بهتر است مشکلات را در سه دسته تقسیم و در طول برنامه به آن ها بپردازیم.
 
وی ادامه داد: یک دسته مشکلات، مشکلات ساختاری اقتصاد کشور است که اساسی و ریشه ای است و مشکلاتی است که به دو سال و 10سال گذشته مربوط نمی شود و کشور در دهه های اخیر با آن مواجه بوده است، دسته دوم مشکلاتی است که صرفاً طی 7، 8 سال اخیر با توجه به شرایط خاص کشور به وجود آمده و دسته سوم نیز مشکلاتی است که این روزها و در حال حاضر تولید کنندگان بنگاه های ما با آن درگیر هستند.
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به تشریح مشکلات ساختاری پرداخت و اظهار داشت: مشکلات ساختاری و مشکلات ریشه ای در کشور سبب شده که کشور ما کشوری تولید محور نباشد و این از زمانی به وجود آمد که ما به منابع نفتی و زیر زمینی دست پیدا کردیم و اساس اقتصاد کشور بر این شد که این منابع را استخراج و آنچه را که در کشور به عنوان ثروت ملی و منابع طبیعی وجود دارد تبدیل به ارز و ریال کرده و آن را در کشور مصرف کنیم و این دلیل باعث شده که ما طی دهه های اخیر شرایط تولید را در کشور فراهم نکردیم.
 
وی تصریح کرد: براین اساس دولت فربه و بزرگ و بیشتر مصرف کننده شد و واحدهای تولیدی نیز نحیف و ضعیف ماندند.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار داشت: از مشکلاتی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد بزرگ بودن دولت و استفاده از منابع نفتی و بودجه ای؛ در حال حاضر بیش از 80 تا 85 درصد از آن صرف هزینه های جاری می شود و میزان کمی برای پروژه های عمرانی اختصاص می یابد و عمدتا اعتبارات عمرانی کمتر از 60 درصد تحقق می یابد و این مشکلی است که همه دولت ها با آن مواجه بودند.
 
جلالی پور تصریح کرد: علاوه بر این که ما در مجموعه کشورمان بهره وری و استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی را در سال های اخیر ترویج نکردیم و به همین دلیل است که باید یک فرهنگ و یک نگاه جدی در کشور ایجاد شود و این موضوع کار و زمان زیادی می برد تا مسیری که در طی دهه های اخیر طی شده برگردد.

وی در ادامه به بخش دوم مشکلات پیش روی تولیدکنندگان کشور اشاره کرد و گفت: بخش دوم مشکلات مربوط به سال های اخیر و به خصوص در زمینه سو تدبیرها و تحریم هاست که این دو موضوع دست به دست یکدیگر دادند و از سوی دیگر تصمیمات نامناسب و مقطعی مشکلات را دو چندان کرد.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: تحریم ها مناسبات بین المللی ما را دچار اختلال کرده و شرایط را برای صادرات و دسترسی به بازارهای بین المللی و امکاناتی که امروز در دنیا برای تولید و تولیدکننده وجود دارد محدود ساخته است ضمن این که نگاه به حل این مشکلات نگاه گذر از مشکل بوده و نه نگاه با محوریت تولید.
 
*نگاه به تولید در کشور جنبه حاشیه ای پیدا کرده است

جلالی پور در ادامه به دسته سوم مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اشاره کرد و ادامه داد: چند آیتم جدی می توان در این بخش اشاره کرد که عبارتند از مشکل کمبود نقدینگی و در کنار آن نرخ بالای بهره و سود در دریافت میزان تسهیلات و نقدینگی که می شود در کشور تامین کرد، عدم ثبات قوانین که مقوله تغییر قوانین نیز خود مشکلات جدی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است و سبب شده که نگاه به تولید در کشور جنبه حاشیه ای پیدا کند.

وی اضافه کرد: بحث دیگر مربوط به کمبود تقاضا و رکودی است که در کشور وجود دارد و طی سال های اخیر به وجود آمده لذا زمانی که تقاضا کم باشد عملا تولید نیز دچار رکود می شود و از سوی دیگر نیز مناسبات بین المللی ما در سال های اخیر مناسب نبوده که امیدواریم این روزها گشایش جدی اتفاق افتد.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در مجموع شرایطی که برای تولیدکننده به عنوان یک مجموعه ایجاد شده یک کار حاشیه ای بوده و اگر بقیه شرایط جامعه مهیا بود به نگرانی در این موضوع پرداختیم.
 
جلالی پور اظهار داشت: امروز تولید ما مشکلات خاص خود را دارد که بخش عمده ای از مسائلی که درگیر آن هستیم به مسائل ساختاری و مسائلی که در سال های اخیر به وجود آمده برمی گردد و امروز هنوز این جریان وجود دارد و باید برای رفع یک یک آن ها کوشید.
 
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حسین گروسی رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که از منظر شما موانع پیش روی تولید چه مسائلی هستند نیز اظهار داشت: متاسفانه شاید در کشور هنوز یک استراتژی تولید و آمایش سرزمینی برای این که بتوانیم از منابع مان درست استفاده کنیم تنظیم نشده و این موضوع را نیز بارها و بارها با مسئولین و خصوصا وزرای سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولین حال حاضر مطرح کردیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی از سرمایه ها را داریم که 70، 80 درصد پیشرفت داشته و رها شده لذا سوال عمده ای که این جا مطرح می شود این است که آیا واحدهای تولیدی که امروزه این همه سرمایه گذاری برای آن ها شده براساس یک آمایش سرزمینی و یک استراتژی درست برنامه ریزی شده یا خیر.

کیفیت،قیمت تمام شده و استفاده از فناوری های روز سه خصوصیت در امر تولید
 
رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث دوم مربوط به بحث نقدینگی و هزینه تولید است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که تولید اگر سه خصوصیت را رعایت نکند نمی توان به آن تولید گفت اظهار داشت: کیفیت، قیمت تمام شده و استفاده از فناوری های روز سه خصوصیت در امر تولید هستند و بنابراین برای استفاده از فناوری های نوین ما ناچاریم که واحدهای تولید خود را کمک کنیم.
 
گروسی در ادامه به سود تسهیلات بانک ها به تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: امروزه تسهیلاتی که از سوی بانک ها به تولیدکنندگان ارائه می شود؛ظاهرا سود 23 یا 27 درصد دارند اما وقتی به عمل می رسد،این سود به 35، 36 درصد می رسد و زمانی که هنوز واحدهای تولیدی ما همانند نهالی هستند که هنوز بار نداده اند بانک ها به سراغ آن ها می روند.
 
وی در ادامه به بیمه سهم کارفرمایان اشاره کرد و اظهار داشت: بیمه سهم کارفرما در حال حاضر 23 درصد است که در قانون تولید ملی و لایحه ای که جدیدا توسط دولت به مجلس داده شده در نظر گرفته شده است که اگر آن را بهره بانکی اضافه کنیم و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 25 درصد عوارض واردات مواد اولیه یا ماشین آلات را به آن اضافه کنیم نتیجه آن می شود که در گام اول کالای تولیدی ما 50 درصد گرانتر از مشابه خارجی آن می شود و این نکته ای است که باید مورد اصلاح قرار گیرد.
 
رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در دولت گذشته منتظر ماندیم تا لایحه جامعی در این خصوص به مجلس ارایه شود،اما این اتفاق نیفتاد و فراکسیون تولید ملی و جهاد اقتصادی و هم کمیسیون ویژه تولید ملی با کمک مرکز پژوهش ها بالغ بر 6 ماه و شاید هم بیشتر برای حمایت از تولید ملی و صنعت کشور و بخش های مختلف دیگری که می توانند تولید ملی را رونق دهند طرحی را در 64 ماده آماده کرد ،ولی از آن جا که این طرح بار مالی داشت و باید از طرف دولت لایحه ای در این خصوص مطرح می شد این موضوع به جمع بندی نرسید تا این که دولت جدید اخیرا لایحه ای برای خروج از رکود به مجلس داد و 30، 40 درصد از آن موادی که در آن طرح ما دنبال می کردیم از جمله بحث بیمه سهم کارفرما، بحث بانک ها و بحث ال سی در این لایحه جدید دولت در نظر گرفته شد.

محسن جلالی پور نائب رئیس اتاق بازرگانی معادن و منابع ایران در ادامه افزود: من امیدوارم این لایحه ای که به عنوان خروج از رکود کشور است جامعیت لازم را داشته باشد

نائب رئیس اتاق بازرگانی افزود:یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید داریم قوانین زائد و دست و پا گیر است و بهترین کشور آن نیست که قوانین و تبصره های زیاد داشته باشد بلکه کشور خوب آن است که قوانین آن شفاف باشد تا تولید کننده تکلیف خود را بداند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در مجلس هشتم چند قانون قوی و موثر را تصویب کردیم و امیدوارم این قوانین توسط دولت کنونی مورد توجه قرار گیرد یکی از این قوانین قانون حداکثر استفاده از توان داخلی، بهبود فضای کسب و کار، صندوق توسعه ملی که یک کار بسیار بزرگ در مجلس هشتم بود و قانونی که بسیار مظلوم واقع شد که آن قانون هدفمندی یارانه ها بود(در این قانون کفته بودیم که 30 درصد از درآمدها باید به تولید اختصاص یابد)

وی  اضافه کرد: قوانین خوبی در مجلس هشتم به تصویب رسید اما متاسفانه به درستی اجرا نشد که اثر آن را امروز در تورم و نرخ بیکاری بالا می بینیم.

حسین گروسی رئیس فراکسیون تولید ملی در مجلس شورای اسلامی در تکمیل این صحبت ها افزود: موافق هستم که ما برنامه ای برای تولید نداریم و علت آن این است که هیچ گاه کشور را نیازمند این موضوع ندیدیم.
 
وی ادامه داد: شرایط کشور در مجموعه تصمیم گیری کلان هرگز به این سمت نرفت که برنامه ای برای تولید داشته باشند و باید توجه داشت تدوین استراتژی نیازمند به توجه تمامی بخش هاست و تنها به یک بخش مربوط نمی شود.

گروسی تاکید کرد: طی سال های اخیر مقام معظم رهبری طرحی را ارائه کردند به نام الگوی ایرانی -اسلامی پیشرفت که جلساتی در این زمینه تشکیل شد که ما بیاییم در مجموعه سه قوه برنامه ای برای پیشرفت اقتصاد کشور بر اساس ایران 1404 تهیه کنیم که این جلسات سمت و سوی خوبی داشت.

رئیس فراکسیون تولیدملی در مجلس شورای اسلامی پیش از این آن چه در وزارتخانه های اتفاق می افتاد همراه با دید کلی و همگرایی نبود و بسیاری از تصمیماتی که در گذشته اتخاذ می شد نیز در راستای مزیت برای کل کشور و آینده آن قرار نداشت.

وی تصریح کرد: ما در بخش ساختار کلی تولیدمحور نبودیم  و از ابتدا نگاه دولت های ما همراه با نگاه عدالت مالیاتی نبود چرا که در این صورت باید استراتژی صنعتی برای آن تنظیم می شد و امروز نیز ما به این نقطه نرسیدیم.

گروسی افزود: در بحث هزینه ها  امروز ما شاهد سرباری این موضوع در تولید هستیم و انگیزه ها در این زمینه پایین آمده است؛چرا که قوانین کشور و ساختارهای آن با نگاه تولید محوری تنظیم نشده است.

رئیس فراکسیون تولید ملی در مجلس شورای اسلامی افزود: هر زمان که در کشور مسئله اجتماعی و ... اتفاق افتاد توجه ما به این سمت رفت تا شرایط روز را ثبات دهیم و به جنبه تولیدی آن هیچ توجهی نشد و علت این اتفاقات توجه نکردن به نیاز کشور برای تولید است.

وی تاکید کرد: اولین اقدام برای بهبود این وضعیت داشتن نگاه تولید محوری در هر تصمیم و تصویب قانون در کشور است.

گروسی در تکمیل این مطلب اظهارداشت: اگر استراتژی نداشته باشیم نمی توانیم تولیدمحور باشیم و استراتژی که با افراد به هم بخورد دیگر استراتژی نبود چرا که استراتژی را نه نماینده می تواند تغییر دهد و نه رئیس جمهور.

رئیس فراکسیون تولید ملی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در حال حاضر اگر بتوانیم از سوزن تا هواپیما را خودمان بسازیم نشان از استراتژی نخواهد بود بلکه نشان می دهد که استراتژی نداریم.

وی تصریح کرد:باید قبول کنیم که ما آمایش سرزمین نداریم و گرنه خودروسازی را با شعار اشتغال به یک منطقه سرسبز نمی بردیم در نتیجه کشور باید دارای استراتژی باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که ما دو و نیم میلیون نفر نیروی کارمند داریم گفت: با توجه به این که ژاپن دو برابر کشور ما جمعیت دارد؛اما نیروی دولتی ما 8 برابر آن هاست و این نشان می دهد که ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که تولیدی داشته باشیم که قابل رقابت در دنیا باشد.

جلالی پور اضافه کرد: اگر در هر بخشی تصمیم می گیریم مانند بحث نقدینگی که به قول اقتصاددانان در آن نقدینه زیادی وجود دارد،اما در تولید به کار گرفته نمی شود باید این تصمیمات را به درستی جهت داده و آن را هدایت کنیم.

گروسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راهکارهای مشخص برای به میدان آمدن بخش خصوصی چیست؛،گفت: نیازمند همکاری مجلس دولت و بخش خصوصی هستیم.

رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تولیدات باید در حد جهانی مطرح شود خاطر نشان کرد: تولید در حد یک کشور نیست بنابراین باید به سمت پیوستن به تجارت جهانی یا WTO حرکت کنیم.

وی  با اشاره به این که کشورهای دنیا در این رابطه با یکدیگر مراوده دارند،افزود: در حال حاضر بازار کشورهای اسلامی نیز مطرح شده است بنابراین باید رقابت کنیم تا عملیاتی تر به جلو پیش برویم.

گروسی با اشاره به استراتژی تولید و آمایش سرزمینی گفت: باید اراده خود را در این بخش ها متمرکز کنیم تا بتوانیم به سمت جلو پیش برویم.

رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت های عظیم ایران در حوزه هوا و فضا ادامه داد: در آستانه هفته بسیج هستیم بنابراین مردم همان طور که در 8 سال دفاع مقدس بر علیه دشمنان مقاومت کردند باید اقدام کنند.

وی با بیان این که ایران هیچ گاه به دنبال جنگ و جنگ افروزی نبوده اند،فزود: از نظر علمی و منابع طبیعی از توانایی بالایی برخوردار هستیم.

گروسی با اشاره به این که 4 میلیارد تن ذخایر شناخته شده در حوزه آهن داریم افزود: در بخش معدن اگر به WTO بپوندیم توان رقابت خواهیم داشت.

 50 میلیارد تن ذخایر شناخته شده تخمین زده شده است

رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بخش معدن رقابت پذیر است اما تا کنون از این مهم غافل شده ایم خاطرنشان کرد: ذخایر شناخته شده 50 میلیارد تن تخمین زده شده است که 4 میلیارد تن آن در بخش فولاد و آهن است.

وی با اشاره به این که کشور کره 55 میلیون تن تولید فولاد دارد آن هم بدون این که منابع طبیعی داشته باشد اقدام به واردات می کند اظهار داشت: در بخشهای معدن،صنعت و کشاورزی باید مقادیر را تعیین کنیم و عوامل را از بین ببریم.

بانک ها نباید بنگاه داری کنند

گروسی با اشاره به این که چرا سود بانکی به 45 درصد رسیده است افزود: بانک ها نباید بنگاه داری کنند و برای بخش خصوصی تبدیل به رقیب شوند.

رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح نظام بانکی کشور ادامه داد: نظام بانکی کشور پوسیده است بنابراین با این نظام پوسیده نمی توان کارهای بزرگ انجام داد.

وی  با بیان این که در کشورهای خارجی کسی که پول دارد در بورس معاف از مالیات است گفت: این در حالی است که در ایران هر کسی که در بانک پول می گذارد معاف از مالیات می شود.

گروسی با اشاره به این که در بخش تولید خدماتمان گران شده است افزود: باید راه های ریلی و خدمات پس از فروش را توسعه داد.

رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دولت هرمقدار که نیاز است باید در این رابطه اقدام کند،خاطر نشان کرد: باید خدمات تولید را به تولید کنندگان اولیه ارائه داد.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش هزینه های تولید ادامه داد: متاسفانه ارتباط تولید با دانشگاه ها ضعیف است.

گروسی با اشاره به اینکه درعلوم پزشکی شانه به شانه آمریکا به جلو پیش رفته ایم افزود: در بخش تولید این ارتباط آرگانیک میان دانشگاه و تولید وجود ندارد.

رئیس فراکسیون تولیدملی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تحقیق و پژوهش واحدهای تولیدی و صنعتی باید به دانشگاه ها سپرده شود گفت: بودجه های  پژوهشی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به حضور دانشگاه ها در تمام دنیا در حوزه تولید افزود: اصلاح نظام بانکی در بخش تولید باید صورت گیرد.

گروسی با اشاره به گرانی خدمات پس از تولید ادامه داد: باید ارتباط دانشگاه و تولید بهبود یابد.

رئیس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهبود فضای کسب و کار، فرهنگ سازی بین مردم در حوزه فرهنگ و اقتصاد و بهره وری بنگاه ها را از دلایل و راهکاری های برداشتن موانع تولید دانست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که برای صادرات شرایط را رقابتی کنیم گفت: باید نرخ بهره با نرخ دنیا مطابقت کند بنابراین باید شرایط سرباری و هزینه آن چه را که تولید می کنیم را لحاظ کنیم.

جلالی پور با تاکید بر تقویت تولید صادراتی افزود: کشور را باید از این مقطع عبور دهیم و به شرایط عادی برسیم تا بتوانیم شرایط خود را با سایر کشورهایی که در حوزه تولید اقدام می کنند برابر سازیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون راهکارهای برداشتن موانع تولید گفت: در این رابطه وظایف دولت، مردم و بنگاه های اقتصادی حائز اهمیت است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که دولت عرصه مناسبات بین المللی را در این حوزه باز کرده است گفت: شرایط ما باید با دنیا بهتر شود.

جلالی پور با اشاره به این که تولید باید رقابتی شود گفت: باید قوانین مزاحم را برداریم و به فکر بهبود کسب و کار، تزریق نقدینگی به مجموعه بنگاه ها باشیم.

وی  گفت: هر مصوبه ای که در دولت تصویب می شود باید ببینیم که آن مصوبه چه اثری را در تولید می گذارد و یا این که تا چه حد می تواند سبب تقویت تولید شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که فرهنگ ما طی سال های اخیر در همه زمینه ها تغییریافته است،ادامه داد: یکی از نگرانی های ما در حوزه فرهنگ اقتصادی این است که در بعضی از موارد نیازهایمان تامین نشده است.

جلالی پور با اشاره به نیروهایی که برای کشور بدون نیاز گرفته می شود،گفت: بخشی از هزینه های این نیروها باید از سوی مجموعه تولید پرداخت شود.

نگاه مردم به تولید باید نگاه ملی باشد

وی  با تاکید بر این که نگاه مردم به حوزه تولید باید نگاه ملی باشد خاطر نشان کرد: یارانه هایی که مردم دریافت می کنند باید به فضای تولید و اشتغال بازگردد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که باید نگاهمان تولیدمحور باشد افزود: باید به دنبال ایجاد اشغال در کشور باشیم و همچنین بنگاه ها باید به بهره وری بیشتری برسند و از اقتصاد دانش بنیان برای اداره امور استفاده کنیم.

ضرورت نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور

جلالی پور با تاکید بر این که اقتصاد دانش بنیان باید در کشور نهادینه شود گفت: همیشه نباید دولت حمایت کند تا بتوانیم تولید کنیم بلکه باید بر روی پای خود بیاستیم و تا بتوانیم توان رقابت را در بازار جهانی داشته باشیم.

وی افزود: باید همه ما نگاه جدی داشته باشیم زیرا ما یک کشور با یک منابع داریم و باید از آن حراست کنیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار