خورشید عامل اصلی تغییر هوا در مریخ است + تصاویر

مطالعات جدید نشان داد که خورشید نقش اصلی را در تعیین بزرگ هوای مریخ (macroweather) ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، مطالعات جدید در دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا نشان داد که الگویی سه گانه را می‌توان برای وضعیت جوی مریخ به کار برد که نتیجهٔ استفاده از این الگو نشان می‌دهد که خورشید نقش اصلی را در تعیین بزرگ هوای مریخ (macroweather) ایفا می‌کند.

این تحقیقات دانشمندان را در فهم بهتر الگوی دینامیک تغییرات جوی زمین یاری می‌دهد و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در باره آب و هوا و اقلیم سیارات دیگر نیز اظهار نظر کنند.


دانشمندان علت انتخاب سیاره مریخ برای این تحقیقات را داشتن اطلاعات جوی آن از دهه ۷۰ میلادی به بعد و همچنین حضور نمایندگان زمینی‌ها بر این سیارهٔ سرخ می‌دانند. همچنین شباهت‌های مریخ به زمین می‌تواند در درک بهتر مسائل کمک کننده باشد.

محققان در این تحقیقات با در نظر گرفتن چگونگی تاثیر خورشید در مریخ و همچون ضخامت جو زمین که آن را را گرم می‌کند، پیش بینی کرده‌اند که دمای مریخ و باد‌های این سیاره به طور مشابه با زمین در نوسان است. با این حال تغییر آب و هوا به بزرگ هوا در مریخ طی ۱. ۸ روز مریخی یعنی حدود ۲ روز زمینی انجام می‌شود این درحالی است که همین فرایند در زمین بین یک هفته تا ۱۰ روز انجام می‌شود.

بزرگ هوا مانند بزرگ اقلیم، به آب و هوای حاکم بر یک منطقهٔ بزرگ مثل یک قاره گفته می‌شود.



شاون لوجوی از دانشگاه مک گیل می‌گوید: آنالیز‌های ما از داده‌های تازه بدست آمده از مریخ نشان می‌دهد که پیش بینی‌های ما درباره مریخ تقریبا دقیق بوده است.

از این یافته‌ها نتیجه می‌شود که پیش بینی هوا در مریخ برای دو روز آینده مانند پیش بینی ۱۰ روزه برای زمین است. موضوع آب و هوا در مریخ برای انجام ماموریت‌های رباتیک و انسانی آیندهٔ بشر بر روی این سیاره بسیار مهم تلقی می‌شود.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار