"ابراهیمی تركمان" رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

زبان فارسی، در خدمت اسلام و تشیع است / لزوم الگوبرداری از سیستم های موفق زبان آموزی

"ابراهیمی تركمان" گفت: از آنجایی كه زبان فارسی، خدمتی به تشیع، فرهنگ و تمدّن اسلام است، الگوبرداری از سیستم های موفق زبان آموزی می تواند عاملی مؤثر در اشاعه فرهنگ و ادبیات فارسی باشد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین گردهمایی یك روزه «مؤسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان» 1 آذرماه به همت بنیاد سعدی و با حضور رؤسا و نمایندگان دانشگاه ها و مؤسسات دولتی و خصوصی در محل این بنیاد برگزار شد.

در آیین افتتاحیه این گرهمایی، غلامعلی حداد عادل با بیان اینكه زبان فارسی قابلیت جهانی شدن خود را اثبات كرده، مطرح كرد: گسترش زبان یك كشور در خارج از مرزهای آن تابع علل و عوامل گوناگونی است و كشوری كه از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حرفی برای گفتن نداشته باشد، زبانش نیز گسترش پیدا نمی كند.

وی اضافه كرد: بنیاد سعدی حدود یك سال و نیم است كه به طور عملی كار خود را آغاز كرده و در پی آن است كه كار آموزش زبان فارسی در خارج از كشور را به نحو علمی و تخصصی تعقیب كند.

* حمایت از ترویج آموزش زبان فارسی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در بخش دیگر از این گردهمایی، دكتر ابوذر ابراهیمی تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینكه این سازمان دارای 80 نمایندگی فرهنگی در 60 كشور جهان است، مطرح كرد: سازمانفرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب سیاست ها و مصوبات شورای عالی سازمان، مسئولیت تنظیم روابط فرهنگی ایران با دیگر كشورها و معرفی فرهنگ و تمدن نوین ایرانی - اسلامی را به عهده دارد.
 
وی با تأكید بر گسترش زبان فارسی در خارج از كشور گفت: از مهم ترین اهداف این سازمان بخش زبان فارسی نام برده می شود. بر این اساس، بنیاد سعدی جهت ایجاد هم افزایی و انسجام در فعالیت های مرتبط با این حوزه تأسیس شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره نحوه توسعه آموزش زبان فارسی عنوان كرد: امید است از طریق تأسیس بنیاد سعدی و همكاری این سازمان، بحث آموزش زبان و ادب فارسی در سطح جهان از توجه ویژه برخوردار شود.

وی اضافه كرد: از آنجایی كه بحث زبان، موضوع بسیار حائز اهمیتی است، گفت و گو و انتقال مفاهیم و از همه مهم تر انتقال فرهنگ از این قاعده مستثنی نیست. در واقع آشنایی از دریچه این زبان منجر به آشنایی افراد با زبان های دنیا می شود.

* ضرورت اشاعه فرهنگ زبان و ادبیات فارسی در سطح جهان

ابراهیمی تركمان با تأكید بر این نكته مهم كه نسبت به آموزش زبان فارسی، اهتمام جدّی شود بیان كرد:در صورتیكه خواستار ترویج موسیقی سنتی ایرانی، دین اسلام و همچنین هنر اسلامی در خارج از كشور هستیم، ابتدا لازم است تا به موضوع زبان فارسی توجه داشته باشیم كه به طور قطع نخستین گام اساسی در زمینه های فوق الذكر، اشاعه فرهنگ زبان و ادبیات فارسی خواهد بود.
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استفاده از شیوه های مناسب برای آموزش زبان فارسی، مطرح كرد: بودجه های فراوانی در راستای آموزش زبان فارسی شده است، امّا به دلیل عدم تخصص لازم در حوزه تولید و صدور آثار آن نتوانستند، مثمرثمر واقع شوند؛ بر این اساس بنیاد سعدی سعی دارد تا در مبدأ كار تولید و صدور آثار زبان فارسی تأثیرگذار باشد كه این مهم اساسی ترین موضوعی است كه بنیاد سعدی دنبال خواهد كرد.

* سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ بازوی فرهنگی بنیاد سعدی در خارج از كشور

وی با بیان اینكه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان بازوی فرهنگی بنیاد سعدی در خارج از كشور است، گفت: این سازمان با در اختیار داشتن نمایندگی های گوناگون می تواند زمینه های مساعد و انگیزه های لازم برای فارسی آموزی در خارج از كشور را فراهم كند.

ابراهیمی تركمان با تأكید بر ایجاد جذاّبیت در آموزش زبان فارسی مطرح كرد: یكی از مهم ترین عواملی كه بر تقویت و گسترش زبان فارسی نقش دارد، تنوع و جذاّبیت است كه با تدوین استانداردهای لازم میسر خواهد شد.

وی اضافه كرد: یكی از مشكلات كنونی آموزش زبان فارسی در خارج از كشور، عدم حمایت از ایجاد مؤسسات آموزشی زبان فارسی و توسعه مشاغل مربوط به رشته های مترجمی در زمینه ادبیات فارسی است كه این مهم باید از سوی بنیاد سعدی و همكاری سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

* تبیین پایدار شدن فارسی آموزان همراه با جذّابیت در تدریس شیوه‌های آموزشی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره چگونه پایدار شدن فارسی آموزان در مسیر فراگیری زبان و ادبیات فارسی،اظهار كرد: با افزایش جذاّبیت در نوع تدریس شیوه های آموزش زبان فارسی می توان فارسی آموزان را در این مسیر ثابت قدم كرد تا به درجات والا در این رشته دست یابند.

ابراهیمی تركمان در پایان با تأكید بر الگوپذیری از سیستم های موفق زبان آموزی، گفت: لازم است تا از سیستم های موفق زبان آموزی سطح جهان برای پیشبرد اهداف خود مبنی بر اشاعه فرهنگ زبان فارسی استفاده كرد. ناگفته نماند كه زبان فارسی، خدمتی به تشیع، دین و فرهنگ و تمدّن اسلام است.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار