انجام ورزش‌های هوازی در کنترل خشم بسیار مؤثر است

یک روان‌شناس گفت: خشم یک امر طبیعی است اما نکته مهم چگونگی کنترل و مدیریت آن است.

مصطفی  جعفریان روان‌شناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ، گفت: معمولا تندخویی در آقایان بیشتر از خانم‌هاست که نخستین تأثیر مستقیم را بر همسر و بیشترین تأثیر را بر کودکان می‌گذارد.

وی با اشاره به تأثیرات تندخویی مادر افزود: بعد از تولد، کودک، مادرش را تنها مأمن آسایش و امنیت خود می‌یابد. در نتیجه زمانی که مادر برخوردهای عصبی دارد این تصور به تدریج برای کودک ایجاد می‌شود که بی‌ارزش است و این اثر تا آخر عمر باقی می‌ماند.

این کارشناس با اشاره به اینکه خشم یک واقعیت طبیعی است، افزود: اگر پرخاشگری را سرکوب کنیم بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شویم که این حس ما را تحت کنترل خود گرفته است هر چند که خشم می‌تواند مفید باشد اما نکته مهم چگونگی کنترل و مدیریت آن است.

وی در ادامه به راهکارهای کوتاه مدت کنترل خشم اشاره کرد و گفت: نوشیدن یک لیوان آب یا شربت خنک، قدم زدن یا ترک کردن محیط کمک شایانی به این مشکل می‌کند. همچنین می‌توان بر روی یک برگه سفید، بدون فکر و توقف نوشت و در آخر آن را پاره کرد.

این روان‌شناس اظهار داشت: انجام ورزش‌های هوازی مانند شنا، دو و انجام مراقبه از راهکارهای طولانی مدت به شمار می‌رود.

جعفریان با اشاره به اینکه به هیچ وجه نباید تصور شود که لزوما با خودکنترلی می‌توان خشم را درمان کرد، بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین راهکارها، صحبت با یک روان‌شناس و خنثی کردن خاطرات تلخ است. زیرا عموما ذهن افراد پرخاشگر لبریز از خاطرات غم‌بار در گذشته‌شان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هر کس بتواند در زندگی سه عنصر خواب، خوراک و تنفس خود را کنترل کند می‌تواند زندگی‌اش را تحت سلطه خود قرار دهد همچنین در رابطه با کنترل خشم، فرد می‌تواند راه برود و در سه قدم اول عمل"دم" و در قدم چهارم "بازدم" را انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار