دومین سمینار تخصصی 'فیت لنزهای تماسی'، روز جمعه در سالن اجتماعات بیمارستان کامکار قم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران؛ رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران در این سمینار از پزشکان خواست تا جایی که امکان دارد از سوق دادن بیمار به سمت عمل جراحی و استفاده از داروهای پرهزینه خودداری کنند.

دکتر پرویز زرین، همچنین نسبت به استفاده خودسرانه از برخی داروها و لنزها در چشم هشدار داد و گفت: برخی اقدامات عوارض غیرقابل جبرانی را برای افراد به دنبال دارد که گاهی به خالی شدن چشم هم منجر می شود.

وی به عنوان نمونه از تبلیغ لنزهای رنگی در شبکه های ماهواره ای و استفاده افراد بدون دستور پزشک از این لنزها یاد کرد و افزود: این استفاده های غیرمجاز عوارض شدید و گاه جبران ناپذیری برای افراد به همراه دارد.

دکتر عسکر دوستدار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این سمینار ضمن توضیحاتی پیرامون چگونگی و زمان استفاده از لنز در چشم گفت: استفاده از لنز در بیماران عفونی، بافت بدنی ضعیف، دیابتی، تیروئیدی و کسانی که خشکی چشم دارند توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: اگر یک پزشک بیمار خود را به خوبی نشناسند و از لنز استفاده کند قطعا بداند استفاده از یک جسم خارجی در قرنیه چشم کار بسیار خطرناکی است و بهتر است همه چیز با آگاهی انجام شود.

دکتر هادی کاشانی رییس مرکز تخصصی لنزهای تماسی در قم نیز گفت: این سمینار به همت دانشگاه علوم پزشکی قم و مرکز تخصصی لنزهای تماسی شرکت زرین ترنج و با حضور جمعی از چشم پزشکان متخصص قم در دو بخش تئوری و عملی برگزار شد.

وی ادامه داد: مرکز تخصص لنزهای تماسی در قم دنبال کارهای تجاری نیست بلکه هدف ما آموزش درست استفاده کردن از لنز و آشنایی بیشتر اپتومتریست ها با روش هایی است که توسط اساتید کشوری در این کارگاه ها بیان می شود.

کاشانی گفت: در این سمینار 30 نفر از اپتومتریست های( بینایی سنج) قمی حضور داشتند و ضمن شرکت در مباحث تئوری، با حضور در بخش چشم پزشکی بیمارستان کامکار، چشم بیماران لنزی را چک کردند.

وزارت بهداشت از عرضه داروها بدون تجویز پزشک جلوگیری کند

 رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت: نهادهای دولتی و وزارت بهداشت از تبلیغات و عرضه داروها، بدون تجویز پزشک به بیماران جلوگیری کنند.

دکتر زرین بخش افزود: متاسفانه گاهی به دلیل تبلیغات غیرمجاز برخی شبکه های ماهواره ای، بیماران به جای مراجعه به پزشکان متخصص به داروخانه ها مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: برخی تجویزها مانند لنز و عینک در حوزه چشم پزشکی باید از مرجع خاص یعنی اپتومتریست ها یا مراکز بینایی سنجی ها باشد، اما متاسفانه برخی افراد بدون توجه به هشدارها و استفاده از داورهای غیراستاندارد، با پیامدهای جبران ناپذیری مواجه می شوند.

زرین بخش، از آموزش به عنوان ابزار مهمی برای کاهش عوارض درمان بیماران نام برد و و گفت: وقتی متخصصان ما به کار خود دقیقا آشنایی و دقت نظر داشته باشند با مشکلات کمتری در حوزه درمان مواجه خواهیم بود.

لنزهای تماسی یا کنتکت لنزها، برای برخی از بیماری های چشمی خاص استفاده می شوند.

انتهای پیام/ا

منبع: ایرنا
برچسب ها: قم ، چشم ، مرکر ، تحقیقات ، لنز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.