گزارشی از مرزهای دلدادگی؛

مرز مهران کربلای دلهای عاشق/ حال و هوای کربلایی مهران امروز و شهر مقاوم و قهرمان دیروز

در دو هفته گذشته تاکنون 350 هزار زائر از مرز بین المللی مهران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به کشور عراق سفر کرده اند. مرز بین المللی مهران بعد از فروپاشی رژیم بعثی عراق به مهمترین فرصت و ظرفیت استان ایلام برای توسعه تبدیل شده است.حال و هوای این روزهای شهرستان مرزی مهران دیدنی و وصف ناشدنی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ با فروپاشی رژيم بعث عراق در سال 82 ، فرصت جديدي برای رونق و توسعه اقتصادی استان ايلام ناشي از تردد زوار و صدور كالای ايرانی به كشور عراق رقم خورد به نحوی كه مرز مهران به گرانيگاه تردد زوار ايرانی و ديگر كشورهای همسايه برای زيارت عتبات عاليات تبديل شد.

در كنار تردد زوار نخستين فعاليت های صادراتی رسمی نيز رنگ و بوي تازه اي يافت و حيات اقتصادی در استان ايلام به سبب فعاليت های مرزی با كشور عراق جان گرفت.


در ابتدا مرز فاقد هرگونه امكانات لازم بود و بيشتر فعاليت های صادراتی به شكل سنتی در خروجی مهران با عراق انجام مي شد كه اين وضعيت نيازمند ساختاری جديد بود.

در سال 83 بازارچه مرزی مهران در نقطه صفر مرزی ايجاد شد و فعاليت های اقتصادی و تردد زوار در اين منطقه رسميت يافت.


با گذشت چند ماه بازارچه مرزی مهران توسعه يافت و غرفه های تجاری، سايت تخليه و بارگيری، ايجاد باسكول و ايجاد محوطه براي مبادله كالا ايجاد شد و در كنار آن با استقرار نمايندگی كليه دستگاه هاي اجرايی مرتبط با صادرات و تردد زوار در اين بازارچه اسكان داده شدند.


ديری نپاييد كه بازارچه مرزی مهران در كانون توجه قرار گرفت و سياستهای حمايتی نيز در اين خصوص تدوين شد، اتصال به شبكه فيبرنوری كشور و راه اندازی تجهيزات ديتا، اعمال سياست های توسعه ای و بهسازی مسير دستيابی به بازارچه از جمله اين اقدام ها بود.


پايانه مرزی مهران كه در دو بخش تجاری و زوار نيز در سالهای اخير در دستور كار قرار گرفته اكنون بخش زیارتی آن با ظرفيت 20 هزار زاير در روز فعال است و بخش تجاری آن در دست ساخت است به نحوی كه بيشتر فعاليت های بازرگانی و صادراتی رسمی با كشور عراق در بازارچه مرزی مهران انجام می شود.


 مرز بین المللی مهران هم اینک مهمترین ، امن ترین و آسان ترین مرز برای تردد زائران و مسافران به کشور عراق محسوب می شود. این مرز در ماه محرم و بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا و اربعین شلوغ ترین وپرتردد ترین مرز زمینی کشورمان به کشور عراق است.

این روزها هرچه به اربعین حسینی نزدیک می شویم حضور زائران در شهرستان مرزی مهران و بویژه پایانه مرزی بیشتر و بیشتر می شود.

از ماهها قبل مسئولان استانی و کشوری به همراه مردم شهرستان مرزی مهران برای ساماندهی ، اسکان و پذیرایی زائران برنامه ریزی کردند تا زائران بتوانند به راحتی و بدون معطلی از مرز عبور کنند.

در حالت عادی روزانه حدود 5 هزار نفر از این مرز به کشور عراق سفر می کنند اما این تعداد زائر این روزها به 5 برابر افزایش یافته است. 


شواهد و قرائن نشان میدهد مهم ترین موضوعی که زائران کشور را به این مرز می رساند بحث امنیت مرز است.

مرز مهران امن ترین  مرز محسوب می شود چونکه در مقابل این مرز شهرهای شیعه نشین و هم کیش با مردم استان ایلام ساکن هستند و از گذشته تاکنون مراودات زیادی با هم داشتند.


خوشبخاته از زمان بازگشایی این مرز تاکنون با تمهیدات اندیشیده شده از سوی نیروها و نهادهای امنیتی و انتظامی کشور بویژه در  این روزها هیچگونه اتفاقی مبنی بر ناامنی در مرز گزارش نشده و حضور نیروهای مرزبانی و انتظامی موجب برقراری امنیت و نظم و انضباط شده است.

مسئولان استان از هفته های گذشته و تاکنون امکانات اقامتی و اسکان زائران را در مرز فراهم کردند.

جمعیت هلال احمر و شهرداری منطقه 5 تهران با برپایی چادر و ایستگاههای صلواتی، راه اندازی سرویس های بهداشتی سیار و برپایی اقامتگاه های موقت توانستند بخشی از مشکلاتی که از سالهای گذشته در مرز وجود داشت را مرتفع کنند.


بر همین اساس استاندار ایلام از تردد 350 هزار زائر اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران به عراق در در دو هفته گذشته خبرداده است.


بگفته «محمد رضا مروارید» از آغاز محرم امسال تاکنون بیش از 500 هزار تبعه ایرانی و غیر ایرانی برای حضور در برنامه های عزاداری این ماه و زیارت مکان های مقدس عراق مرز مهران را برای سفر به این کشور برگزیدند.


سال گذشته تعداد زائران از مرزهای زمینی به کشور عراق خیلی کمتر بود و حدود 50 درصد زائران از مرز مهران به سمت عراق حرکت کردند که این نشان دهنده امنیت و سهولت در مرز است.


اما امسال آنچه به چشم می آید کمک رسانی و خدمات رسانی مردم منطقه به زائران است.

تشکیل ستادهای استقبال از مردم از سوی امام جمعه مهران و فرماندار مهران و همکاری سایر نهادها توانسته مردم را پای کار بیاورد و از منازل و خانه های مردم برای اسکان و اقامت زائران استفاده کنند.

مردم مشتاقانه خانه ها و منازل خود را به بیت الحسین (ع)  تبدیل کرده اند ،اما با تمام این امکانات بازهم این فضاها جوابگوی خیل عظیم زائران حسین نیست.

 
شکل گیری ستادهای مردمی، افزایش گیت های ورودی در شهر،راه اندازی پایگاههای اورژانس ، هلال احمر و استقرار تیم های پزشکی و درمانی در این شهر و درمحل عبور زائران انجام شده اما با توجه به حجم عظیم تردد زوار از این مرز باید افزایش یابد.


شهرداری منطقه 5 تهران در هفته های گذشته اقامتگاهی  برای اسکان موقت زائران برپاه کرده که گفته می شود  ظرفیت  30 هزار نفر را در شبانه روز دارد.


علی بیرانوندی مدیرکل آموزش پرورش استان ایلام هم از اسکان 70 هزار زائر حسینی در مدارس شهرستان مهران خبرداد و گفت:  در ده روز گذشته تاکنون حدود 70 هزار نفر از زائران  اربعین حسینی  در مدارس و فضاهای آموزش  و پرورش  شهر ستان مهران اسکان یافته اند.


بگفته بیرانوند 400 نفر از فرهنگیان استان  کار ساماندهی – استقبال و اسکان زائران را بر عهده دارند و روزانه بیش از 3 هزار نفر  از زائران  از امکانات آموزش و پرورش مهران استفاده می کنند .


همچنین حیاط تمامی مدارس شهر ستان مهران برای پارکینگ خودرو های زاران  و سرویس دهی به آنها مهیا شده است.


استقرار تیم های پزشکی و درمانی در پایانه مرزی با خدماتی همچون ویزیت رایگان، تنظیم فشار خون ، قند خون و پیشگیری از بیماری های واگیردار و توصیه های پزشکی به زائران،استقرار بالگرد جمعیت هلال احمر استان،ایجاد گشت های انتظامی و راهنمایی و رانندگی در طول مسیر ایلام به مهران و شهرستان مهران با همکاری استان های همجوار نظیر کرمانشاه برای تسهیل و روان کردن ترافیک جاده ای از دیگر اقدامات برای خدمات رسانی به زائران عتبات عالیات  است.


برخی زائران هم از معطل شدن در مرز می گویند.


چند هموطن مشهدی که از رفتن به کربلا ابراز خوشحالی می کنند می گویند چندمین بار است که از این مرز به کربلای معلی مشرف می شوند اما این بار با معطلی چند روزه مواجه شده اند.


یک خانم اهل استان فارس هم مهمان نواری مردم استان ایلام و بویژه شهرستان مرزی مهران را  قابل‌تقدیر دانست و گفت: از بدو ورد به مرز مهران هیچ گونه کمبود امکاناتی نداشتیم اما همین معلی در مرز به یک مشکل بزرگ برای ما تبدیل شده است.


کلانتری معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام مشکل معطلی زائران در مرز را تائید می کند و می گوید:  ظرفیت پایانه مرزی مهران روزانه 20 هزار نفر است ولی این روزها بالای 50 هزار نفر از مرز تردد می کنند و طبیعی است که زائران در مرز معطل شوند.


برخی زائران هم می گویند شاید خدمات رسانی مردم و مسئولان استان ایلام با مشکلاتی مواجه باشد اما ما از آنها تشکر می کنیم و فقط به عشق کربلا با همه مشکلات می سازیم.

بعضی همک از زائران عتبات عالیات از امن بودن مرز می گویند .مرز مهران به گفته زائران و مسئولان انتظامی و امنیتی کمترین سوء استفاده را دارد و سودجویان و دلالان محلی از اعراب ندارند و تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر سوء استفاده از زائران و یا بازار سیاه ایجاد کردن در مرز گزارش نشده است.


یکی دیگر از هموطنانمان که اهل شهرستان شهریار است یکی از مهمترین مشکلات زائران را بحث سرویس های بهداشتی میداند و می گوید جا دارد در سالهای آینده این موضوع حل شود. 


جا دارد مسئولان و ستادهای استقبال مردمی تمام مشکلات و کمبودها را احصاء کنند و در سالهای آینده نسبت به رفع آنها اقدام کنند. 


در روزهای گذشته در پی افزایش زائران و ورود زائر به مرز مهران ، مسئولان کشوری برای تسهیل در رفت و آمد اقدامانی نظیر ویزای یک دلاری برای  ساکنان استانهای مرز نشین انجام دادند اما این ویزای یک دلاری هم مشکلاتی ایجاد کرد.


صدور ویزای یک دلاری برای ساکنان استانهای مرز نشین و ویزای  40 دلاری برای زائران کشوری نتوانست حجم زیاد زائران را برطرف کند و یک نوع بی نظمی و رعایت نکردن این موضوع را به دنبال داشت.

زیرا ویزای یک دلاری فقط برای ساکنان استان ایلام بود اما این قانون دقیق اجرا نشد  و برخی مواقع هرج و مرج بوجود آرود و زائران سایر استانها هم از این امکان استفاده کردند. تصمیمات لحظه ای و تغییر قوانین تردد سردرگمی و مشکلاتی را برای زائران پیش می آورد.


سالهاست که مسئولان استان ایلام پیگیر راه اندازی کنسولگری عراق در ایلام هستند اما این موضوع محقق نمی شود.

باید گفت چرا با وجود این همه مسافر و زائر و استراتژیکی بودن مرز مهران دفتر کنسولگری عراق در ایلام راه اندازی نمی شود و زائران مجبورند برای دریافت ویزا به استانهای مشهد، تهران، خوزستان و کرمانشاه بروند؟

این در حالی است که این روزها با راه اندازی موقت دفتر کنسولگری عراق در پایانه مرزی مهران ا بخشی از این مشکلات مرتفع شده است.


به هرحال اقداماتی که امسال برای زائران انجام شد در مقایسه با سال گذشته بهتر بود اما به نظر می رسد زائران برای عبور از مرز نظم و انضباط و حوصله به خرج نمی دهند و تجمع زائران در سالن پایانه مرزی مشکلاتی را بوجود می آورد.


به هر حال باید از تجربه امسال برای اربعین سالهای بعد بهترین استفاده کرد تا مشکلات زائران برای تردد از مرز مهران کمتر شود.


مسئولان استانی و کشوری می گویند با توافقات انجام شده با طرف های عراقی شاهد تسهیلات بیشتری از جانب مسئولان عراقی هستیم. 


جانشین فرمانده انتظامی کشور هم که دیروز به مرز مهران آمده بود پلیس تمهیدات ویژه ای برای برقراری امنیت در مرز اندیشیده است.


سردار اشتری این را  هم گفته تعداد زیادی از زائران خودروهای خود را در نقاط مختلف مهران پارک کرده اند که پلیس برای تامین امنیت آنها تمهیدات ویژه در نظر گرفته است وی گفته تاکنون در مرز مهران مشکل امنیتی نداشته ایم.


حال و هوای مهران این روزها و شهر قهرمان و مقاوم دیروز دیدنی است.

مردم، پیر و جوان، کودک و بزرگسال همه و همه به عشق ابا عبدالله الحسین (ع) مسیر 11 کیلومتری  پایانه بین‌المللی مهران تا پل زائر را با شور و شوقی وصف ناشدنی  و با سردادن  فریاد"لبیک یا حسین" طی می کنند و از هم دیگر سبقت می گیرند.


و اینکه در پایان مردم و مسئولان استان ایلام  پیشنهادهایی را برای ساماندهی و تردد راحت زائران در سالهای آینده دارند .دولت برای توسعه این مرز کارها و طرح های عمرانی اساسی انجام دهد.

توسعه راههای ارتباطی به مرز بین اللملی مهران  بویژه چهار بانده کردن محور ایلام به مهران و ساخت بزرگراه و ادامه راه کربلا از مهمترین درخواست های مردم و مسئولان است.

ساخت اقامتگاهها و راه اندازی سرویس های بهداشتی و امکانات رفاهی و درمانی در مسیر 90 کیلومتری ایلام تا مهران ،توسعه و گسترش پایانه مرزی و ساخت سالن پایانه دیگر در کنار پایانه مرزی ، راه اندازی دفتر کنسولگری عراق در ایلام، افزایش گیت های ورودی و خروجی در پایانه و مهم تر از این ها هماهنگی و رایزنی با مسئولان کشور عراق و بویژه مسئولان استان های همجوار با ایلام برای فراهم کردن امکانات اقامتی و رفاهی برای زائران است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مرز ، مهران ، کربلای ، دلهای ، عاشق ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۴۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۳
ولی توی مرز ایران هم یکم اذیتمون کردند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۳
انصافاً همه چی عالی بوده جز تعلل عراقی ها در اونور مرز