تبریز؛

اختصاص 300 میلیارد ریال اعتباربرای بیابان زدایی حوضه دریاچه ارومیه

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 300 میلیارد ریال اعتبار برای بیابان زدایی حوضه دریاچه ارومیه و کنترل گرد و غبار منطقه اختصاص یافته که به اندازه مجموع اعتبارات بیابان زدایی کل کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز؛جلالی درحاشیه بازدید از طرح توسعه و اصلاح و احیای مراتع روستای خاصلو از توابع بخش گوگان شهرستان آذرشهر با بیان این مطلب افزود:20 درصد سطح کشور بیابان است که این سازمان در تلاش است مانع افزایش بیابان و حفظ اکوسیستم طبیعی مناطق مختلف شود.

وی افزود:در حوضه دریاچه ارومیه و شهرستان های اطراف این دریاچه نیز تعادل اکوسیستم بهم خورده و امنیت اکولوژیکی دچار مشکل شده است.

جلالی ادامه داد: برای کاهش مشکلات اکوسیستم منطقه و همچنین کنترل بیابان زایی،نهال کاری، بوته کاری،ایجاد بادشکن زنده و بادشکن غیرزنده، مدیریت روان آب ها و ساماندهی چرای دام انجام شده است.

وی اظهار کرد: در استان های آذربایجان شرقی و غربی برای تثبیت خاک حاشیه دریاچه ارومیه پنج هزارهکتار نهال کاری،دو هزار هکتار بوته کاری،20 کیلومتر بادشکن زنده و طبیعی،10 کیلومتر بادشکن غیرزنده، یکهزار و 500 هکتار مدیریت روان آب ها،600 هکتارساماندهی چرای دام ودوهزار هکتار مدیریت جنگل ها درمجموع اقدامات انجام شده است.

جلالی همچنین درخصوص همکاری متقابل با سازمان خواربار جهانی فائو گفت: در بازدید نماینده فائو درایران از منطقه و حوضه دریاچه ارومیه تفاهم در خصوص انتقال تجربیات برای احیای این دریاچه انجام گرفت،اما هنوز در خصوص کمک مالی توافقی صورت نگرفته است.

مدیرکل بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز گفت: اجرای طرح توسعه گز زارها و اصلاح و احیای مراتع خاصلو موفق بوده و قابلیت احیا و تثبیت خاک حاشیه دریاچه ارومیه را نشان می دهد.

کارگر افزود: طرح یاد شده برای سازمان اولویت دار بوده و امنیت اکولوژیکی را ارتقا می دهد.

وی اظهار کرد: همکاری، مشارکت ومشاوره با ساکنان بومی در موفقیت اجرای طرح‎های دریاچه ارومیه بسیار مهم است.

گفتنی است؛ معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور امروز برای بازدید از طرح عملیات اجرایی کشت و توسعه گز به مساحت 50 کیلومتر، ذخیره نزولات آسمانی به مساحت 180 هکتار و تثبیت خاک حاشیه دریاچه ارومیه ، به آذربایجان شرقی سفر کرده بود. 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.