زعفران شمال هم به بازارآمد؛

کشت وبرداشت موفقیت آمیز طلای سرخ درمازندران

اهالی روستاهای کسوت وورند بخش چهاردانگه ساری آستین های همت را بالا زدند وشعاراقتصاد مقاومتی را به عمل تبدیل کردند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛ کاشت زعفران که سابقه 3هزارساله درایران دارد وتا چند سال قبل فقط در انحصار دو استان خراسان رضوی وجنوبی بود به تازگی در استانهای فارس، کرمان ، لرستان ،قم، گیلان، سمنان و مازندران(دربخش یانه‌سر بهشهر وروستاهای کسوت وورند ساری و در روستاهای شهرجویبار) ریشه دوانده است.

 ولاشی یکی از کشاورزان روستای کسوت چهاردانگه ساری است گفت : قبلادراین زمین ها کشت دیم انجام می دادیم چون مقرون به صرفه نبود آمدیم به سمت تغییر الگوی کشت وکشت آزمایشی زعفران را اجرا کردیم.

وی که عضوشورای بخش چهاردانگه ساری هست افزود : امسال چهارمین سال متوالی است که ما برداشت زعفران رادرمنطقه چهاردانگه داریم خوشبختانه جواب داد ما حدود یک هکتار از مناطق شیب دارجنگلی روستا را زیرکشت زعفران بردیم که امسال نسبت به سال گذشته حدود یک کیلو بیشتر برداشت داشتیم.

حاج آقاعلی پیرمرد 75 ساله این روستا هم گفت : در زمینهای که شیب  زیاد دارند برنج  و گندم به سختی کشت می شود اما مدتی اهالی روستا باهم تصمیم گرفتیم که زعفران کشت کنیم وفعلا جواب داده است.

وی افزود : جهادکشاورزی حمایت کند وکشت زعفران رونق بگیرد مردم قوت مالی می گیرند.

زهرا خانم 45 ساله اهل روستای کسوت هم گفت : حدود 2هزار و500 متر زمین داشتم پیازش را گرفتم وکاشتم که امسال ماشاالله برداشت خوب بود حدود 300گرم برداشت کردم 3میلیون تومان درآمد داشتم.

وی تصریح کرد :مهم‌ترین دغدغه من و کشاورزان روستای کسوت فروش با قیمت مناسب است و انتظار داریم که متولیان این بخش نسبت به خرید مناسب محصول برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهند.

پیرمردی دیگری در این باره گفت : قبلا در زمینهای خود جو، گندم، سبزی وپیازکشت می کردیم که درآمدش آنقدرناچیز بود که دخل وخرج مانمی خواند اما چون زمین های اینجا آفتاب گیر است وشیب زیاد دارد وخاک هم رطوبت خوبی دارد ونیاز به آبیاری وکود وسم نیست کشت زعفران نتیجه اش رضایت بخش بود.

کشت وبرداشت آزمایشی زعفران / جلوگیری ازمهاجرت روستاییان به شهر

نادری مسول بسیج سازندگی ساری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛ بابیان اینکه افزایش درآمد و تنظیم سبدخانوار  مردم مناطق کمتر توسعه یافته در دستور کار بسیج سازندگی قرارگرفت گفت : گروه های جهادی بعد از بررسی های در منطقه چهاردانگه ودودانگه شهرستان ساری متوجه حاصل خیزی زمین برای کشت زعفران شدند.

نادری افزود : عیارسنجی دقیقی از زعفران برداشت‌شده انجام نشده ولی میزان رضایت مندی از عطر، طعم و بو نشان از تولید با کیفیت این محصول در منطقه چهاردانگه مازندران دارد.

وی تصریح کرد : بیش از 10هزارهکتارزمین دراین مناطق شناسایی شده است قابلیت کشت دارد ولی متاسفانه بهره برداری نمی شود یا حمایت لازم انجام نمی شود.

نادری مسول بسیج سازندگی ساری گفت :ما این کار را شروع کردیم تا بتوانیم با حمایت های مسولان جهاد کشاورزی استان جوانان که ازاینجا مهاجرت کردند رابه منطقه برگردانیم وکشت رادراین منطقه رونق دهیم.

معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران درگفتگوباخبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری باشاره به اینکه حدود 10روستا ودر مساحت 3هکتار ازاراضی کوهستانی مازندران به کشت زعفران اختصاص دارد گفت : میانگین برداشت زعفران درایران 4تا 6 کیلوگرم درهکتار است که درمازندران با درنظر گرفتن زمینه تحقیقاتی ندارد کشت می شود یک تا دو کیلودرهکتاربرداشت می کنند.

شهیدی فربا بیان اینکه در مازندران اراضی شیب دار وکوهستانی مستعد کشت است افزود : پیگیرموضوع هستیم اگر شرایط آب وهوایی مناسب است وتوجیه اقتصادی از لحاظ کمیت وکیفیت دارد بحث آموزش، ترویج وتحقیق را انجام دهیم تا این محصول استراتژیک رابه عنوان محصول اقتصادی ودارویی در استان مورد حمایت قراردهیم.

وی تصریح کرد : با مراکز تحقیقاتی جهادکشاورزی مکاتباتی صورت گرفته است و از محققان خواستیم پیگیر کشت این گیاه در اراضی کشاورزی که قابلیت کشت دارند باشند.

یادآوری می شود : این گیاه درارتفاعات بین 1300 تا 2300 متری ازسطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده،مقاومتش درمقابل سرما زیاده و رشد آن درمناطق که زمستان ملایم وتابستان گرم وخشک دارند خوب است.

انتهای پیام /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.