در برنامه مناظره رادیو گفتگو مطرح شد

بادامچیان: انحصار‌طلبی احزاب سیاسی حق انتخاب را از مردم می‌گیرد/ حبیبی: يكی از مهم‌ترين مشكلات احزاب امور مالی است

«اسدالله بادامچیان»، «حسین کنعانی‌مقدم» و «نجفقلی حبیبی» مهمان برنامه مناظره‌ "رادیو گفتگو" بودند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، «اسدالله بادامچیان»، «حسین کنعانی‌مقدم» و «نجفقلی حبیبی» مهمان برنامه «مناظره» رادیو «گفتگو» بودند.

«اسدالله بادامچيان» عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی، در این برنامه و در ارتباط با مسئولیت احزاب در کشور، اظهار داشت: حزبی که مسئولیتی را در نظام جمهوری اسلامی می‌پذیرد، دو راه پیش رو دارد؛ نخست آنکه تنها بر اساس نظر گروهی كه به آن رأی داده‌اند، عمل كند يا با در نظر گرفتن این مهم که حكومت منتخب مردم است، حقوق همه مردم را رعايت کند.  
 
وی با اشاره به طیف‌های مختلف فکری در نظام سیاسی حاکم بر کشور، تأكيد كرد: حزب معامله‌گر مناسب فعالیت در حیطه نظام نیست.  
 
بادامچیان رعایت حقوق مردم را از جمله مهم‌ترین وظایف احزاب دانست و خاطر نشان کرد: منحصر کردن فعاليت حزبی در قالب دو یا چند حزب باعث ایجاد انحصار‌طلبی می‌شود و ممکن است حق مردم عادی از طریق چنین مكانيزمی پايمال ‌شود.  
 
وی با انتقاد از عملکرد احزاب در خصوص جلب نظر و رأی مردم، ادامه داد:‌ معتقدم احزاب فعال در کشور بایستی تقويت شوند؛ در عین حال تأكيد دارم كه مشكلات كشور صرفا با فعاليت دو حزب حل و فصل نمی‌شود.
 
در بخشی دیگر از این «مناظره» سیاسی «حسین كنعانی‌مقدم» عضو جبهه ایستادگی، در خصوص عدم گرایش مردم به احزاب سیاسی، گفت: احزاب فعال در کشور، از متن جامعه و مردم برنخواسته‌اند؛ در نتیجه ذهنيت مردم نسبت به احزاب مثبت نیست و تمايلی برای عضويت در آن ندارند.

اين فعال سياسی اصولگرا در ادامه برخی از مزایای نظام حزبی را برشمرد و بیان داشت: وقتی نظام حزبی در كشوری حاكم شود، كسانی كه به وسيله آن به قدرت می‌رسند مجبور به پاسخگويی هستند؛ هم‌اکنون متأسفانه از سوی مسئولان شاهد پاسخگويی نيستيم.
 
وی ایجاد گفتمان سیاسی در میان احزاب را از جمله راهکارهای جلب نظر مردم دانست و ادامه داد: ‌قطعا فعاليت احزاب به صورت مناسب و در چارچوب‌های مشخص می‌تواند به مشاركت بیشتر مردم در عرصه‌های سياسی كمک كند.  
 
در ادامه اين مناظره سياسی «نجفقلی حبيبی» فعال اصلاح‌طلب، با اشاره به اصول قانون اساسي و نحوه اداره كشور بر اساس اين قانون گفت: احزاب می‌توانند در یک چارچوب مشخص فعاليت كنند به شرطی كه از چارچوب قانونی خارج نشوند.
 
حبيبی در ادامه برخی دلایل کم کاری احزاب سیاسی در کشور را برشمرد و تصریح کرد:‌ يكی از مهم‌ترين مشكلات احزاب امور مالی است.
 
وقتی احزاب برای اداره امور داخلی خود، با مشکلات مالی روبه‌رو باشند، مجبور هستند از هزینه‌های دولتی استفاده کنند كه اين امر موجب می‌شود انگ دولتی بودن به آن‌ها زده شود.  
 
وی شکل‌گیری و فعالیت دو حزب قدرتمند در عرصه سیاست داخلی کشور را ضروری دانست و افزود: دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب هر کدام باید به صورت یک حزب مستقل عمل کنند؛ اين موضوع در راستای تقويت مردم‌سالاری دينی و برنامه‌ريزی برای اداره كشور مؤثر خواهد بود.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار