ورزش از نگاه 2 / تکرار

از بررسی هفت میلیون دلاری که از کشور خارج شد تا تکذیب فرار مالیاتی والیبالیست ها

برنامه ورزش از نگاه دو شب گذشته که تا بامداد ادامه داشت مسائل مالی فدراسیون فوتبال را مورد بررسی قرار داد .

 به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران این گفتگوی تلویزیونی در آستانه برگزاری جلسه  مجمع عمومی برای بررسی صورت های مالی فدراسیون فوتبال از شبکه 2 پخش شد.
قبل از آغاز رسمی این برنامه بهرام قدیمی ریس فدراسیون بین دانشگاهی جهان پیرامون مطالبی صحبت کرد.
وی در خصوص صحبت های برنامه گذشته محمد دادکان صحبت هایی ارائه داد.قدیمی اظهار داشت: در زمان مدیریتم در پذیرش قهرمانان نقشی نداشتیم و در عین حال تلاش زیادی برای گسترش تربیت بدنی در دانشگاه آزاد کردیم و نتایج قابل قبولی نیز بدست آوردیم.
وی گفت:در مسابقات لیگ نیز با توجه به بودجه اندکی که داشتیم عملکرد قابل قبولی بدست آوردیم. رشته هایی همچون روانشناسی ورزشی را راه اندازی کردیم.
مجری برنامه نقل قولی از سوی محمد رضا داورزنی در خصوص فرار مالیاتی والیبالیست ها ارائه کرد که طی آن رییس فدراسیون والیبال این مسئله را قویا رد کرده بود.
 داورزنی رییس فدراسیون والیبال در پیامی از همه کسانی که ادعا می کنند شواهدی دارند که برخی بازیکنان دارای مدارک جعلی هستند ارائه دهند و فدراسیون والیبال گرچه با صراحت اعلام می کند چنین مطلبی صحت ندارد ولی از این مدارک استقبال می کند.در ادامه گزارشی در خصوص مجمع آبان 92 فدراسیون فوتبال و مسائل پیش آمده پس از این مجمع پخش شد که در آن به تایید نشدن اسناد و مدارک مالی فدراسیون اشاره شده بود.
*مناف هاشمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش فدراسیون فوتبال را فرزند ارشد وزارت خواند
هاشمی خاطرنشان کرد: ما فدراسیون فوتبال و سایر فدراسیون ها را ترغیب می کنیم به سمت درآمدزایی مستقل رفته و کمک های لازم را در این خصوص به 48 فدراسیون موجود و بیشتر از همه به فدراسیون فوتبال می کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت:ما 150 میلیارد تومان اعتبار جاری داریم . 75 میلیارد آن به فدراسیون ها اختصاص می یابد،25 میلیارد به نزدیک 13 هزار هیئت ورزشی پرداخت می شود و الباقی صرف هزینه های جاری وزارتخانه می شود.
 سال گذشته 57 میلیارد به فدراسیون ها داده شد که امسال به نزدیک 80 میلیارد رسیده است.این امر نشان دهنده رشد نسبی بودجه وزارتخانه در بحث حمایت از فدراسیون ها بوده است.



وی افزود: در این میان فقط به فدراسیون فوتبال به تنهایی 8 میلیارد رسیده است.مناف هاشمی گفت:ما باید 8 میلیارد به فدراسیون فوتبال می دادیم که صد در صد آن مبلغ پرداخت شده است در حالیکه سایر فدراسیون ها 71 درصد مبالغ را دریافت کرده اند.
وی افزود:ما حتی درآمد هایی که بابت تبلیغات قراربود به وزارت ورزش و جوانان نیز برسد  را از فدراسیون دریافت نکرده ایم.سالانه نزدیک به دو میلیارد تخمین زده می شود که فدراسیون به صورت مستقل از آن استفاده می کند تا بخشی از نیازهای مالی فدراسیون را برطرف کرده و برای جلب نظر علاقمندان فوتبالی هر اقدامی که می تواند در چارچوب حاکمیت اسلامی انجام دهد .
وی در توضیح بیشتر گفت: درست است که فدراسیون فوتبال یک مجموعه غیر دولتی مستقل است اما این نهاد ورزشی به احترام کشور و دولتی که در آن قرار گرفته است باید ساختار و ضوابطی را رعایت کند.
وی گفت: فدراسیون باید با احترام رفتار کند و نماینده وزارت ورزش را در جلسات خود شرکت دهد تا وزارت ورزش هم در جریان رویدادهای این فدراسیون قرار بگیرد.
 وی ادامه داد: دولت قصد دخالت در امور جاری فدراسیون را ندارد ولی زمانیکه از وزارت ورزش درخواست کمک دارد باید بپذیرد بخشی از بودجه اش دولتی ست و چون منابع دولتی از محل بیت المال تامین می شود باید بابت تصمیماتش متعهد باشد و بپذیرد که باید پاسخ مردم را بدهد.
هاشمی در ادامه گفت: از حق نگذریم فدراسیون فوتبال با بهره بردن از نام و برند وزارت ورزش از منابع مالی مختلفی استفاده می کند وغیر از 8 میلیاردی که ما امسال پرداخت کردیم برای خود درامدهایی دارد که وزارت ورزش درصدی هم از درامدها نگرفته است.
هاشمی افزود:بنابراین درآمدها روشن است.محل آن نیز معرفی شده است وباید فدراسیون برای رفع ابهامات و شبهات شفاف سازی کند.اگر منابع درامدی غیر دولتی هم دارد بخاطر نام و برند وزارت ورزش است. باید پاسخگو باشندو به مجمع فدراسیون گزارش مالی بدهند این درست نیست به حسابرس پول بدهند تا حسابرسی کند بلکه وزارت ضوابطی دارد که باید براساس آن گزارش مالی داد.ما از 22 موسسه حسابرسی دعوت به همکاری کردیم.
وی افزود:وزارتخانه حیاط خلوت عده خاصی نیست. تشکیل شده تا از ظرفیت های جامعه برای رشد ورزش همگانی و حرفه ای استفاده کند.سلامت عمومی را بالا ببرد.
وی اظهار داشت: وزارت تلاش کرد تا ورزش به سمت خصوصی شدن برود. اما کسانی پیدا شدند که ازاین طریق به سمت استفاده از رانت دولتی رفتند و موجبات فساد را به وجود اوردند.بین دولت وبخش خصوصی رقابت به وجود آمد که این اصلا درست نیست.
هاشمی گفت:از برنامه ششم به بعد فدراسیون ها باید 0 تا 100 درآمد خودشان را دربیاورند.فدراسیون والیبال بیشترین خرجی که انجام می دهد از محل درامدهای خودش هزینه می کند.فکر می کنید از وزارت ورزش چقدر بودجه می گیرد.
وی گفت: ما امسال 80 میلیارد بودجه می دهیم ولی 300 میلیارد گزارش می خواهیم. دولت یعنی حاکمیت. فدراسیون ها باید گزارش بدهند. ورزش حرفه ای باید خصوصی شود.این برنامه ماست.
هاشمی با اشاره به حفظ شان دولت و وزارت ورزش گفت: ما برای رسیدن به نتایج دقیق تر روش های دیگری را بکار خواهیم گرفت.فدراسیون توان درآمدی نزدیک به 50 میلیارد تومان رادارد که  تا پایان سال به 70 میلیارد هم می رسد.
وی افزود: ایراد بر اساسنامه زیاد است که مجمع باید وقتی هم برای اصلاح آنها بگذارد.همه فدراسیونها یک نماینده از وزارت ورزش در مجمع دارند ولی فدراسیون فوتبال در این مورد هم می خواهد مستثنی باشد.درست است که یک نهاد غیر دولتی ست اما باید شان وزارت ورزش رعایت شود.
وزیر رییس مجمع است و باید فدراسیون قبول کند.وی گفت:ما در نظر داریم با شیوه جدید نظارتی که طرح ریزی کردیم از این به بعد گزارش عملکرد فدراسیونها را ملاک ارزیابی روسای فدراسیونها قرار دهیم و برای ابقا یا برکناری آنها بر این اساس تصمیم بگیریم.
وی در پاسخ به این سوال که استقلال و پرسپولیس سرانجام به مردم واگذار می شوند یا نه گفت: برطبق ضوابط این دو باشگاه باید واگذار شوند.اما قبل از آن صورتهای مالی این دو باشگاه باید شفاف شوند.همه در این زمینه نهایت تلاش خود را انجام می دهند تا موضوع  واگذاری در حوزه سازمان خصوصی سازی  وارد شده و دنبال شود.باید قیمت گذاری بشوند و به صاحبان اصلی برسند.
وی در ادامه در مورد برگزاری مراسم تقدیر از ورزشکاران در المپیک آسیایی خبر داد وگفت:هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است اما به وعده خود عمل می کنیم.
*منصور قنبرزاده سخنگوی هیئت رییسه فوتبال و امین مجمع در کمیته بررسی ابهامات در صورتهای مالی فدراسیون در خصوص ابهامات مالی صحبت کرد
وی ادامه داد: با توجه به ابهامات موجود کمیته ای برای بررسی صورت های مالی فدراسیون تشکیل شد که من نیز عضو آن هستم.وی افزود:برای بررسی صورت های مالی فدراسیون حدود دو ماه زمان نیاز است و قصد داریم این مسئله به درستی انجام شود.
قنبرزاده اظهار داشت:شفاف بودن مسائل فوتبال از وظایف مجمع فدراسیون فوتبال است و اعضای مجمع نماینده 70 میلیون ایرانی هستند و باید در این باره نهایت دقت را داشته باشند.
وی ادامه داد:  بر اسناد مالی که فدراسیون ارائه می دهد اشکالاتی وجود دارد که یکی از آنها آن است که صورت مالی که باید به تایید و تصویب هیئت رییسه برسد  بر شخص حسابرس محول می شود یعنی تفویض اختیار می شود که به هیچ وجه در قانون نیامده است.




وی گفت : ما از کفاشیان خواستیم تاکمیته ای تشکیل دهد که امین این مجمع باشد. یعنی صورت های مالی را بررسی کرده و به مجمع ارائه دهد تا شبهات موجود برطرف شود.
قنبرزاده ادامه داد:ما در جلسه فردا تصمیم داریم گزارش عملکردی را از اتفاقات پیش آمده در مورد ورودی ها و خروجی های مالی ارائه دهیم .گزارش مالی که از تیرماه 91 تا تیرماه 92 است را در طول یک هفته و کمتر نمی توان بررسی کرد. فدراسیون این مدارک ناقص را خیلی دیر به ما ارائه کرد. گرچه می دانست به تاریخ فردا جلسه داریم.وی گفت:البته بر اساس آنچه در اساسنامه و دریافتها و پرداخت ها وجود دارد منابع مالی فدراسیون مشخص می باشد و قابل انکار نیست .منابعی که از سوی حامی مالی معرفی می شود،بودجه ای که AFCدر اختیار فدراسیون قرار می دهد ، تبلیغات دور زمین که بی واسطه در اختیار فدراسیون قرار می گیرد.هریک معین ومعلوم است. پس جایی برای پنهان کاری نمی ماند.
قنبرزاده در مورد پرداخت 7 میلیون دلار به شخصی در خارج از کشور ، شیخ سلفی حسابرس فدراسیون فوتبال را خطاب قرار داد وگفت:شما به یقین می گویید این پول به جهت مربیان تیم ملی پرداخت شده و کی روش این درخواست را داشته است اما در گفته های شما با همکاران شما تناقض وجود دار زیرا عده دیگر می گویند مدارکی برای پرداخت وجود ندارد یعنی اصلا پرداختی وجود نداشته  است.
وی گفت:برخی ادعا می کنند از طریق یکی از بانکهای دولتی پرداخت شده است. اصلا این پرداخت چه اساسی داشته است.حسابرسی آنقدر باید دقیق باشد که بدون کم وکاست توضیح قانع کننده ارائه کند.
قنبرزاده افزود:براساس قانون صورتحساب مالی باید به امضا و تایید سه نفر برسد یعنی رییس فدراسیون،دبیر و خزانه دار . حسابرس یک بازرس است پس چطور عده ای این پرداخت را انکار می کنند و شما که در  اصل نقش بازرس را دارید این پرداخت را تایید می کنید.
*حسین شیخ سفلی حسابرس مستقل فدراسیون فوتبال که دیگر میهمان برنامه امشب بودکه از عملکرد فدراسیون حمایت کرد
وی در ادامه افزود:مجمع فردا در راستای شفاف سازی عملکرد مالی فدراسیون برگزارمی شود و ابهامات بررسی شده وشفاف می گردد پس علتی ندارد درباره موضوعی بحث کنیم وبه نتیجه ای برسیم که شما دنبال آن هستید. من به عنوان نماینده فدراسیون فوتبال قبول دارم که شبهاتی در صورتهای مالی وجود دارد اما زمان لازم است تا حقیقت ها روشن شود و حسن نیت فدراسیون ثابت شود.
وی گفت: فدراسیون فوتبال تنها فدراسیونی ست که صورتهای مالی مشخص دارد و نباید مغرضانه با مسائل و  اختلاف حسابهای برخی صورتهای مالی آن برخورد کرد.
وی ادامه داد:خصومت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال حقیقت ندارد.ما تنها فدراسیونی هستیم که حساب دارایی مشخصی داریم. پس سهل انگاری نکردیم و برخی جزییات است که باید رسیدگی شود.در ادامه برنامه گفتگویی در خارج از استودیو با صادق درو دگرعضو کمیته رفع ابهام ها در صورتهای مالی فدراسیون و کریم بهرامی دبیر این کمیته انجام شد که پیرامون تشکیل این کمیته و برخی ابهامات در صورتهای مالی بود.

انتهای پیام /
برچسب ها: ورزش ، نگاه دو ، بررسی ، هفت ، مالیاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار