جولایی در نشست خبری ستاد دیه:

8هزار و 533 نفر جرائم غیرعمد در زندان/ آزادی 5 هزار زندانی جرائم غیر عمد در 9 ماهه اول امسال

مدیر عامل ستاد دیه کل کشور گفت: 8 هزار و 533 نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان هستند و استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس بیشترین آمار زندانیان تصادف رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، «سیداسدالله جولایی» در نشست خبری ستاد دیه کل کشور با اصحاب رسانه که صبح امروز یکشنبه(7دی ماه) برگزار شد اظهارداشت: ستاد دیه به افرادی برای آزادی کمک می‌کند که قصد جرم نداشته و به دلیل عدم تمکن مالی و در جرائم غیرعمدی هم چون تعهد در پرداخت مهریه، نپرداختن نفقه و یا تصادف گرفتار زندان شده‌اند.
 
وی ادامه داد: ستاد دیه برای آزادی 5 هزار نفر که از این تعداد 200نفر خانم و 4 هزار و 800 نفر آقا هستند که باید 520 میلیارد تومان برای آزادی آن‌ها پرداخت می‌کرد که با 230 میلیارد تومان گذشت، ستاد دیه به آزادی آن‌ها اقدام کرد.
 
مدیر عامل ستاد دیه کل کشور افزود: ستاد دیه به عنوان نهادی مردمی از سال 69 تاکنون اقدام به آزادی 85هزار نفر از هموطنان از زندان کرده است به طوری که ما طی 8 سال گذشته تا پایان سال 92، 61 هزار و 836 نفر را با کمک این نهاد از زندان آزاد کرده‌ایم.
 
جولایی تصریح کرد: در سال 92، 7 هزار و 735 نفر از هموطنان که به دلیل عدم تمکن مالی و نیازمندی در زندان بودند، با کمک ستاد دیه آزاد و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.
 
وی ادامه داد: طی شش ماهه اول سال 92، 3 هزار و 716 نفر با بدهی 465 میلیارد تومانی آزاد شده‌اند و در شش ماهه نخست سال 93 دو هزار و 861 نفر با بدهی 240 میلیارد تومانی و با گذشت 110 میلیارد تومان و پرداخت 130 میلیارد تومان از سوی ستاد دیه از زندان‌ آزاد شدند.  
 
جولایی تصریح کرد: 8 هزار و 533 نفر در زندان هستند که ستاد دیه آماده کمک برای آزادی آن‌هاست که از مجموع این 8 هزار و 533 نفر، هزار و 79 نفر در تصادفات رانندگی، 280 نفر در حوادث کارگاهی و 4هزار و 750 نفر محکومین مالی(چک، سفته، بدهکار مالی) هستند.
 
مدیر عامل ستاد دیه کل کشور تصریح کرد: یکهزار و 745 نفر بدهکاران مهریه، 679 نفر بدهکاران نفقه و زندان هستند که برای آزادی این تعداد باید 430 میلیارد تومان هزینه شود. 

وی تصریح کرد: استان تهران با هزار و 113 نفر زندانی جرائم غیرعمد بیشترین آمار زندانی و استان سیستان و بلوچستان با 98 زندانی غیرعمد کمترین آمار زندانی را دارد هم چنین این در حالی است که در استان‌های سمنان و بوشهر هیچ زندانی نفقه وجود ندارد و استان ایلام با تعداد 14 نفر و استان خراسان جنوبی با تعداد 17 نفر کمترین آمار زندانی مهریه را دارد.
 
جولایی ادامه داد: استان تهران، خراسان رضوی و فارس بیشترین زندانیان تصادف رانندگی را در خود جای داده‌اند و از طرفی جرائم شبه عمد، رشد فاحشی داشته است از جمله در حوادث کارگاهی در اثر سقوط بالابر غیراستاندارد و ریزش آوار ساختمانی، ریزش چاه، گاز گرفتگی و شلیک گلوله در پادگان‌های نظامی از جمله مواردی است که موجب افزایش آمار زندانیان جرائم غیرعمد می‌شود.
 
مدیر عامل ستاد دیه کل کشور با بیان این که تصادفات روستایی رشد بالایی داشته است افزود: این تصادفات به دلیل افزایش تولید خودرو و تردد در مسیرهای غیراستاندارد و جاده های باریک و کم نور از جمله مواردی است که موجب تلفات و مصدومیت می‌شوند.  
 
وی اظهار داشت: ارتباط خوب ستاد دیه با مجلس باعث شده که در تصویب قوانینی که این ستاد پیگیر آن است آن‌ها نیز نهایت همکاری را داشته باشند و این در حالی است که نمایندگان مجلس بارها بیان کردند که تنها تشکیلاتی که جوابگوی ماست ستاد دیه است.
 
جولایی با بیان این که تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث تاثیر چشم گیری در کاهش آمار ورودی زندانیان جرائم غیرعمد داشته است تصریح کرد: این قانون در سال 1347 تصویب شد و از ستاد دیه در سال 1378 به این نتیجه رسید که آمار رانندگان در زندان رو به افزایش است به طوری که حدود 50 هزار راننده در زندان وجود داشت و این در حالی است که از سال 84 با پیگیری‌های بسیار، لایحه دولت به مجلس ارسال شد و طی 73 جلسه نهایتا قانون بیمه اجاری شخص ثالث در تاریخ 31 اردیبهشت 1387 رای آورد و در 20 شهریور لازم الاجرا شد که طی آن آمار زندانیان کاهش یافت.
 
مدیر عامل ستاد دیه کل کشور افزود: به طوری که در سال 82 حدود 30 هزار راننده وارد زندان شدند و این در حالی است که اگر قانون بیمه اجباری شخص ثالث اصلاح و اجرا نمی‌شد مطمئنا بیش از 200 هزار راننده در زندان داشتیم.
 
وی بیان کرد: دوره پنج ساله آزمایشی طرح دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث در 20 شهریور 92 به پایان رسید و هیئت‌رئیسه این امر را در دستور کار قرار دادند و در کمیسیون اقتصادی جلساتی برای بررسی این قانون برگزار شد که طی آن این قانون به مدت 18 ماه یعنی تا پایان اسفند 93 تمدید شد.
 
جولایی تصریح کرد: با پیگیری‌ها و نامه‌هایی که ستاد دیه مکاتبه کرده است لایحه دولت در دست اقدام است و حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری بیان کردند که ان‌شاءلله این لایحه که طرح دائمی شدن در آن است با اصلاحاتی تصویب و به صحن علنی مجلس ارسال شود.  
 
وی ادامه داد: رسالت ستاد دیه حول دو موضوع مهم پیشگیری و درمان قرار دارد، کمک‌های مردمی اما در بحث فرهنگ و رفع پیشگیری شورای فرهنگ عمومی کشور، خانواده و رسانه‌ها موظفند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند چرا که طبق فرمایش امام خمینی(ره) فرهنگ مبداء همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است.
 
جولایی افزود: امسال در ماه رمضان 170 جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار کردیم که جمعا 35 میلیارد تومان به ستاد دیه کمک شده است و 512 نفر با کمک ویژه مردم آزاد شدند.  
 
مدیر عامل ستاد دیه کل کشور تصریح کرد: تعداد 54 هزار و 611 نفراز هموطنان ما با مراجعه به بانک‌های رفاه، ملی، تجارت و صادرات حدود 18 میلیارد به ستاد دیه کمک کرده‌اند.
 
وی بیان کرد: جمعا 32 هزار و 134 نفر طی ماه‌های فروردین تا آذر به دلیل جرائم غیرعمدی از جمله تصادفات، محکومیت‌های مالی، مهریه و نفقه وارد زندان شده‌اند، جمعا 3 هزار و 423 نفر در طی این 9ماه روانه زندان شده‌اند.   
 
جولایی در پایان خاطر نشان کرد: از اول امسال ما هیچ مطالبه‌ای از دولت نکرده‌ایم و با توجه به خالی بودن صندوق دولت با مشورت و بررسی در هیئت مدیره به این نتیجه رسیدیم که بر کمک‌های مردمی متمرکز شویم اما 200 میلیارد تومان از تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها در بودجه امسال و سال گذشته به منظور اعتبار و شخصیت‌پردازی به زندانیان درخواست کرده‌ایم که زندانیان پس از آزادی با اقساط طویل المدت آن را پراخت کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار