باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

خروج لایحه پلیس قضایی از بایگانی دولت/ این لایحه پس از گذشت ۳ سال عاقبت به خیر شد

در حالی قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به تشکیل«پلیس قضایی» تصریح دارد که پس از گذشت ۳ سال از تقدیم این لایحه به دولت، سرانجام تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در حالی قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به تشکیل «پلیس قضایی» تصریح دارد که پس از گذشت ۳ سال از تصویب این قانون، نه تنها چنین تشکیلاتی به وجود نیامده بلکه ظاهرا به فراموشی نیز سپرده شده است، اما طی دو روز گذشته سرانجام این لایحه برای تعیین تکلیف نهایی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
 
بر اساس ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه مکلف است به منـظور کاهش عنـاوین مجرمانه و دعاوی، ایجاد پلیس قضایی، استانداردسازی ضمانت اجراهای کیفری و جایگزین‌ کردن ضمانت اجراهای غیرکیفری مؤثر و روزآمد از قبیل انتظامی، انضباطی، مدنی، اداری و ترمیمی حداکثر تا پایان سال اول برنامه، لوایح قضایی مورد نیاز را تهیه کند تا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

در لایحه پلیس قضایی پیشنهاد شده بود برای تسهیل و تسریع در اجرا وظایف و اختیارات قوه قضائیه در جهت کشف، دستگیری، حفظ آثار و دلایل جرم، جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهمان و مجرمان و انجام تحقیقات و همچنین ابلاغ و اجرا احکام و تصمیمات قضایی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان پلیس قضایی زیر نظر نیروی انتظامی تشکیل شود.  
 
امکانات و نیروی متخصص و آموزش دیده، لازمه پلیس قضایی
 
«علی جلیلیان»عضو کمیسیون قضایی مجلس نهم درباره اهمیت ایجاد تشکیلات پلیس قضایی به باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به حساس بودن کار تحقیقات، نیروی انتظامی باید دارای تخصص و تجربه کافی در حوزه تحقیقات باشد، چرا که این مهم از اختیارات ذاتی قضات بوده که گاهی آن را به نیروی انتظامی تفویض می‌کند.  
 
وی با اشاره به ضرورت احیای پلیس قضایی تصریح کرد: تشکیل پلیس قضایی باعث خواهد شد تا امور رسیدگی به کشف جرم و نگهداری از مجرمان به صورت بسیار تخصصی‌تر و بهتر انجام شود و این امر نیازمند آموزش و کسب مهارت در دوره‌های تخصصی است.  
 
جلیلیان افزود: به منظور تحقق اهداف لایحه پلیس قضایی، استفاده از امکانات، تجهیزات و مهارت‌های آموزش دیده موجب می‌شود این پلیس برای کشف جرم و حقیقت کمک خوبی برای دستگاه قضا باشد تا آن‌ها در درون دادگستری و همراه با قضات به صورت تخصصی به پرونده‌های قضایی رسیدگی کنند.  
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: قطعا احیای پلیس قضایی باعث خواهد شد تا نیروی انتظامی و ضابطین قضایی با اقدامی هماهنگ‌تر از پیش به اجرای وظایف قانونی خویش در جهت کمک به قوه قضاییه بپردازند.  
 
همچنین «عبدالعلی میرکوهی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لوایح ابلاغ نشده باقی مانده از دولت قبل، از جمله لایحه «پلیس قضایی» اظهار داشت: این لایحه پس از اعمال نظر قوه قضاییه و تصویب در کمیسیون لوایح به دولت ارسال شد، به پیشنهاد هیات کارگروهی متشکل از وزیر دادگستری، وزیر کشور و اعضای هیات دولت بررسی لایحه پلیس قضایی را بر عهده دارند.، این در حالی است که یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تقدیم لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی از سوی رییس قوه قضاییه به مجلس خبر داد. 

شایان ذکر است؛ «مهرداد بذرپاش» در پایان جلسه علنی روز یکشنبه ۷ دی ماه تصریح کرد: لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی شامل هفت تبصره از طرف رئیس قوه قضاییه برای طی تشریفات تهیه و تقدیم مجلس شده است.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار