عضو انجمن صنایع نساجی ایران:

تولید پارچه چادر مشکی، نیازمند مشوق‌های مسئولین است / تولید پارچه باید برای سرمایه‌گذار جذاب باشد

عضو انجمن صنایع نساجی ایران گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور مصرف کننده پارچه چادر مشکی نیازمند حمایت‌های گسترده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

علیرضا حائری عضو انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر دو کارخانه در کشور به میزان محدودی و در حدود ۵ میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، خبر از احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی تا پایان سال ۹۴ داده است که این کارخانه با ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون متر خواهد بود و اگر این امر محقق شود تنها بخش کوچکی از نیاز کشور برآورده خواهد شد.

حائری افزود: نیاز کشور به پارچه چادر مشکی چیزی در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر است و ما حداقل به ۵ کارخانه مشابه کارخانه در حال احداث نیاز داریم تا بتوانیم نیاز داخل را تامین کنیم و هم چشم به صادرات این محصول داشته باشیم.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران همچنین اظهار کرد: متاسفانه ما شاهد این هستیم که کشورهای آسیای شرقی که هیچ اعتقادی به استفاده از چادر مشکی ندارند تبدیل به قطب تولیدی این کالا شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در زمینه تولید پارچه چادر مشکی وزارتخانه از تولیدکنندگان حمایت‌های لازم را نمی‌کند.

حائری اظهار داشت: زمانی سرمایه گذار قدم به میدان می‌گذارد که بداند می‌تواند از بعضی تسهیلات استفاده کند، تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی و بهره‌مندی از تخفیفات بیمه‌ای در راستای این امر است.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران گفت: اگر ما بتوانیم به خودکفایی برسیم بهترین بازارهای صادراتی را خواهیم داشت از جمله امارات و عربستان که این امر برای چنین کشورهایی مقرون به صرفه خواهد بود.

حائری ادامه داد: ایران باید به دلیل اسلامی بودن و داشتن ظرفیت‌های کافی تبدیل به قطب پارچه چادر مشکی در منطقه و جهان شود.
وی بیان داشت: به نسبت حجم ۷۰ میلیون متر واردات پارچه چادر مشکی که به کشور می‌شود رقمی در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون ارز از خارج می‌گردد.

حائری ادامه داد: عمده واردات ایران در حال حاضر از کشورهای کره، اندونزی، ژاپن و تایوان است و این کشور‌ها بازار تقاضا را یافته‌اند و به دنبال تولیدات بیشتر هستند.

وی اظهار داشت: در زمینه تولید پارچه چادر مشکی متولی خاصی وجود ندارد و این بحث به صورت دوره‌ای و در زمان‌های خاص مطرح می‌شود و به سرعت به دست فراموشی سپرده می‌شود.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص نقش انجمن در رونق تولید پارچه چادر مشکی بیان کرد: معمولا انجمن‌ها نقش مشورتی دارند و ابزار تشویقی در دست ندارند و تنها می‌توانند بحث‌های کار‌شناسی را به صورت بیانیه به دست مسئولین برسانند و مهم‌ترین نقش حمایتی بر عهده وزارت صنعت و دفتر نساجی است.

حائری افزود: ما باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری در زمینه تولید پارچه چادر مشکی برای سرمایه گذار جذاب و سودآور باشد تا سرمایه‌گذاران مشتاق باشند و اطمینان داشته باشند که به منفعت دست خواهند یافت و نقش دولت در این زمینه بسیار پررنگ است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، واردات ، پارچه ، چادر ، مشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار