تبریز؛

مقبرة الشعرا تبريز با قدمت بیش از هزارساله بزرگترین آرامگاه ادیبان و شاعران پارسی گوی ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت:براساس طرحهای ساماندهی مقبره الشعرای تبریز بزرگترین آرامگاه ادیبان و شاعران پارسی گوی ایران قدمت بیش از هزار ساله دارد که شاعران بزرگی مانند اسدی طوسی وقطران تبریزی وخاقانی وشهریار وبیش از 400شاعر دراین ارامگاه به آرامش ابدی رسیدن ، یکی از مكان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله سرخاب واقع شده‌ است.

علی اکبر صفی پور درگفتگو  با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز گفت:مقبره الشعرا‌تبریز اکنون در پیرامون تکیه حیدر بابادر تقاطع خیابان‌های ثقه الاسلام و عارف شهر تبریز واقع شده‌است و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملا باشی قراردارد.

وی افزود:هر چند برخی از ادیبان و شاعران مقبره الشعرا تبریزی یا آذربایجانی نبوده اند اما با این حال هر کدام به علتی به تبریز گذری داشته و به مرور زمان شیفته آن شده و در این مکان ساکن و طبق وصیت شان در تبریز به خاک سپرده شده اند.

وی گفت:مقبره الشعرا قبلا با نام های حظیره الشعرا ، حظیره القضاه ، قبرستان سرخاب معروف و مشهور بوده است ،اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم تر از آن حوادث طبیعی ازجمله  سیل و زلزله ، شکل ظاهری آن را از بین برده و آثاری از مقابر این بزرگان بر جای نمانده است. چنانچه طباطبایی صاحب کتاب اولاد اطهار که در سال ۱۲۹۴ هجری قمری تالیف شده ، نوشته است که به علت زلزله های بسیار مخصوصا زلزله سال ۱۱۹۳ و بعد از آن در سال ۱۱۹۴ آثاری از آن به جای نمانده است.

صفی پوربااشاره به اينكه در دهه چهل فکر بازسازی وایجاد یک نماد برای مقبرة الشعرا تبریزپدید آمد که در سالهای پیش مقدمات ومطالعات اولیه  بازسازی آن  آغاز شد که  این طرح بعد از انقلاب عملیاتی شد و در دهه 70بازسازی آن تمام  شد.

وی افزود: باوجود بسیاری از شاعران و عارفان بزرگ  ایرانی در این گورستان، و عملیات احداث بنای یادبود آغاز گردید و هم‌اکنون این بنای یادبود نماد مقبره الشعرا و یکی از نمادهای شهر تبریز محسوب می‌شود. که بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۹۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

به گفته وی، از معروفترین شاعران آرامیده در مقبره الشعرای تبریز مي توان  به  اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار هم اشاره كرد.

به گفته صفی پور: باهمكاري شهرداری تبریزدراطراف مقبرة الشعرا ،طرح های توسعه اجرا می شودکه سال 92دراختیار اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی بود وهمچنین امسال  براساس مصوبه ایجادشده مدیریت مقبرة الشعرا شهرداری تبریزواگذارمی شود وشهرداری تبریزدرنظرداردباایجاد عملیات زیر ساختی زیربنای مقبره کارساخت وسازوایجاد وفضا ی نمایشگاه کتابخانه ونگارخانه ومحل برگزاری جلسات وبازارچه کوچکی برای فروش آثار فرهنگی وهنری ایجاد كند.

وی هزینه اين طرح را   در مرحله اول را  70میلیارد اعلام كرد.

وی بااشاره به اینکه طرحهای نیمه تمام هفته دولت  درحوزه فرهنگی تکمیل نشده است گفت: مجتمع فرهنگی اسکو  وآذرشهر درسال جاری با هزینه و اعتبارات برای تکمیل این پروژه اداره ارشاد اسلامی درنظر گرفته شده  است.

صفی پور افزود: همچنین دو طرح موزه هنرهای معاصرتبریزوتالار بزرگ شهر درمدت 2سال تا حدود 15درصد پیشرفت کرده است .

وی درخصوص کتابهای چاپ شده درسال جاری گفت: کتاب انقلاب اسلامی در شهر جلفا كه  آماده چاپ است.

وی نمايشگاه خوشنویسی ،تئاتر ،نمایش کودک ،نمایشگاه های متنوع  ،انتشار کتاب و برگزاری نشستهای مختلف ورونمایی کتاب وهمچنین جشنواره فیلم فجر راازبرنامه هاي اين اداره كل دردهه فجر خواندوگفت: برنامه هايی هنری در شهرستانهای بناب ومراغه وشبستر واهر ومرند برگزارخواهدشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان  با اشاره به  یک صدمین سالگرد درگذشت ستارخان نیز افزود: به اين مناسبت همایش بین المللی در اوایل اسفند در تبریزبرگزارمی شود.

صفی پورهمچنين گفت:امسال  مجوز چاپ 800جلد کتاب دراستان توسط اداره ارشاداسلامی صادر شده  است که 90درصد این کتاب ها به چاپ رسیده اند.

علی اکبرصفی پوربابيان اينكه مقبرة الشعرا جزومیراث فرهنگی وتاریخی به شمار می آیدکه تاامسال به ثبت جهانی نرسیده است و لی امیدواریم در سالهای آينده  شاهد ثبت اين اثر در یونسکو  باشیم.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.