در صحن علنی صورت گرفت

مخالفت نمایندگان با تصویب دو فوریت طرح اصلاح ساختار کمیسیون تلفیق/ از لابی‌گری تا فخر فروشی

نماینده اصفهان گفت: اگر همه اعضای کمیسیون به همراه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیون تلفیق را تشکیل دهند امکان لابی‌گری کمتر می‌شود و اعمال نفوذ نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز با طرح دو فوریتی اصلاح ماده 186 قانون آیین نامه داخلی مجلس مخالفت کردند.  
 
این ماده به فرآیند تشکیل کمیسیون تلفیق و چگونگی انتخاب اعضای آن اشاره می‌کند.
 
در حال حاضر تمامی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و سه نفر از هر کمیسیون تخصصی مجلس اعضای کمیسیون تلفیق را تشکیل می‌دهند.
 
وظیفه کمیسیون تلفیق نحوه رسیدگی به لایحه بودجه و برنامه‌های بودجه‌ای کشور است.
 
نمایندگان موافق اصلاح ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس به دنبال آن بودند که روند فعلی اصلاح و کمیسیون تلفیق به شکل دیگری تشکیل شود.  
 
حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان به عنوان طراح این طرح در صحن علنی گفت: براساس طرح پیشنهادی ما کمیسیون تلفیق با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با حضور تمامی اعضای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی تشکیل خواهد شد مثلا برای بررسی موضوعات بهداشت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون تلفیق را تشکیل خواهند داد.  
 
نماینده اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر همه اعضای کمیسیون به همراه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیون تلفیق را تشکیل دهند امکان لابی‌گری کمتر می‌شود و اعمال نفوذ نیز کاهش خواهد یافت.  
 
حسن کامران به عنوان مخالف این طرح گفت: همواره کمیسیون تلفیق می‌خواهد ارباب کمیسیون‌ها باشد و در طول 20 سالی که من در مجلس هستم این روند وجود داشته است.  
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بررسی و تصویب یک مصوبه برای مجلس هزینه‌هایی دارد و ما نباید هر روز یک موضوعی را که قبلا تصویب شده مجددا اصلاح کنیم.
 
هم چنین محمد قسیم عثمانی به عنوان موافق طرح مذکور تصریح کرد: تصویب طرح مذکور به نفع همه نمایندگان خواهد بود چرا که همه آن‌ها در کمیسیون تلفیق اعمال نظر خواهند کرد.  
 
نماینده بوکان اظهارداشت: براساس طرح جدید تعداد اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به تعداد اعضای هر کمیسیون تخصصی، در کمیسیون تلفیق حضور خواهند داشت.  
 
عضو کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات در پایان گفت: نباید اجازه دهیم آن‌هایی که عضو کمیسیون تلفیق می‌شوند فخر فروشی کنند.  
 
سرانجام پس از نطق موافقان و مخالفان دو فوریت طرح اصلاح ساختار کمیسیون تلفیق با 104 رای موافق، 101 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب نشد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار