پژوهشگر اقتصادی مطرح کرد

عدم حضور فن‌آوری‌های تامین مالی کوتاه مدت در کشور

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: ارایه توصیه سیاستی کاربردی در زمینه بهبود نظام تامین مالی سرمایه در گردش در ایران بدون بررسی وضعیت فعلی نظام تامین سرمایه در گردش امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حامد قدوسی در نشست تخصصی تامین سرمایه در گردش، ضربه‌گیر، شوکهای کوتاه مدت در همایش کنفرانس اقتصاد ایران با بیان اینکه در اکثر نظرسنجی‌صورت گرفته از مدیران کشور کمبود نقدینگی به عنوان یکی از معضلات بنگاه‌های اقتصادی کشور اعلام شده است اظهار داشت: با کمی دقت در مورد این مسئله می‌توان گفت که پایین‌ بودن موقت یا دائمی سطح سرمایه بنگاههای ایرانی است که بخشی از آن ساختار سرمایه و تامین مالی این بنگاهها ناشی در گردش می‌شود و بخش دیگر به فقدان نهادهای کارآمد برای تامین نیازهای سرمایه در گردش در زمان وقوع شوکهای منفی به بنگاه مربوط است.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه اظهار داشت: ارایه توصیه سیاستی کاربردی در زمینه بهبود نظام تامین مالی سرمایه در گردش در ایران بدون بررسی وضعیت فعلی نظام تامین سرمایه در گردش امکان‌پذیر نخواهد بود.

قدوسی در ادامه تصریح کرد: در حوزه تامین مالی از واسطه‌های مالی و بازار سرمایه ابزارهای مختلفی وجود دارند که در یک طبقه‌بندی کلی به وامهای تضمین شده و تضمین نشده تقسیم می‌شود.

قدوسی در خصوص وام های تضمین شده گفت: معمولا به پشتبانه داراییهایی که به عنوان وثیقه وام ارایه شده‌اند دریافت می‌شوند در حالی که وام تضمین نشده بر اساس انگیزه‌های اعتباری رابطه بلند مدت بین بانک و بنگاه اعطا می‌شود و دارایی فیزیکی پشتوانه آن نیست.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه تصریح کرد: بسته سیاستی برای تامین سرمایه در گردش نیازمند مجموعه‌ای از ارکان کالا در بخشهای مختلف بانک بنگاه و نظام مالی و نظام حقوقی است.

وی در ادامه افزود: در طراحی سیاستی باید توزیع بنگاههای ایرانی و میزان نیاز به تامین سرمایه در گردش در این بخشها را هم در نظر گرفت.

وی یادآور شد: بیش از نیمی از بنگاه های کشور در سه حوزه نفت ، گاز،  پتروشیمی ، فلزات پلاستیک و مواد شیمیایی فعالیت می کنند.

قدوسی توضیح داد: نقطه مشترک این صنایع خرید و تولید محصولات خام است برای صنایع مبتنی بر مواد خام قراردادهایی خاصی مثل صکوک وجود دارد. 

قدوسی با مقایسه وضعیت موجود نظام بانکی و تجربه‌های جهانی گفت: برخی از شیوه‌ها و فن‌آوری های تامین مالی کوتاه در کشور وجود ندارند که از جمله آنها اوراق بهادار سازی دریافتنی‌ها، خط اعتباری غلطان، تامین مالی بر اساس داراییها و تامین مالی کارگاه تامین مالی حق بیمه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصادی ، حضور ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار