امروز در تاریخ؛

از تشکیل شورای سلطنت توسط "محمدرضا پهلوی" تا اولین حمله شیمیایی رژیم بعث علیه ایران

تشکیل شورای سلطنت توسط "محمدرضا پهلوی" ، اولین حمله و بمباران شیمیایی رژیم بعث علیه ایران ، قتل آخرین فرمانروای سلسلهٔ سامانی ،مرگ مخترع ضبط صوت و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 دی 1393 خورشیدی برابر با 21 ربیع الاول 1436 هجری و 13 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل شورای سلطنت توسط "محمدرضا پهلوی" در آخرین روزهای حیات رژیم پهلوی (1357ش)
پس از کشتار خونین 13 آبان 57 تهران، محمدرضا پهلوی رسماً شنیدن صدای انقلاب ملت ایران را اعتراف کرد. در این حال بود که در حقیقت شمارش معکوس سقوط رژیم پهلوی آغاز شد. شاه ایران که توان مقاومت در مقابل امواج خروشان انقلاب اسلامی را نداشت، تنی چند از مهره‌های سیاسی مورد اعتماد خود را مأمور تشکیل شورای سلطنت کرد تا به تصوّر خود، امواج اعتراض‌های مردمی را فرو بنشاند. این شورا قرار بود مقدمات انتقال قدرت را از شاه به فرزندش فراهم کند و بدین ترتیب، ملت مسلمان و مبارز ایران را به ادامه حیات رژیم ستمشاهی، متقاعد سازد.

هر چند هدف اصلی محمدرضا از تشکیل این شورا، خروج از ایران و در نتیجه جان سالم به در بردن بود. اما مردم آگاه ایران، با تجمع در خیابان‌ها، ضمن مخالفت با این اقدام، حمایت خود را از حضرت امام خمینی اعلام کردند. حضرت امام در همین روز در پاریس اعلام نمودند که به زودی یک دولت جدید انقلابی تشکیل خواهند داد. پس از انتشار این خبر، سید جلال‌الدین تهرانی، برای دیدار با امام، راهی فرانسه شد. امام دو شرط برای پذیرفتن وی معین کردند: استعفای او از ریاست شورای سلطنت و اعلامِ غیرقانونی بودن این شورا از جانب او. سرانجام رییس شورای سلطنت در اول بهمن از سمت خود استعفا داد و شورای سلطنت بدون هیچ اقدامی در راستای اهداف شاه پس از فعالیتی یک هفته‌ای، عملاً منحل شد.

وقوع درگیری شدید مردم با مأموران رژیم شاه (1357 ش)
در جریان برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در چندین شهر ایران، درگیری شدیدی میان مأموران رژیم پهلوی و مردم درگرفت و عده‌ای از مردم مبارز، شهید یا مجروح شدند. همچنین در همین روز، دانشجویان و مردم تهران که در گردهمایی بزرگ خود در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند، مخالفت خود را با رژیم شاه اعلام کردند و مُصرّانه، خواستار بازگشت حضرت امام خمینی(ره) از پاریس به ایران شدند. این حرکت دانشجویان در حالی صورت گرفت که محدوده دانشگاه، توسط سربازان مسلح و نیروهای نظامی محاصره شده بود. پس از این تظاهرات گسترده، حضرت امام، در پیامی، ضمن فرا خواندن مردم به هوشیاری، ملت ایران را از وقوع توطئه‌ها و شایعات تفرقه افکنانه از سوی ایادی رژیم، آگاه کردند.

اولین حمله و بمباران شیمیایی رژیم بعث علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی (1359 ش)
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در 31 شهریور 1359ش، رژیم بعث بارها با استفاده از سلاح‌های میکربی، شیمیایی و کشتار جمعی، قوانین و مقررات بین‌المللی را نقض نمود. ناکامی ارتشِ تا دندان مسلح عراق در تأمین اهداف سردمداران رژیم بعثی، فرماندهان این ارتش را بر آن داشت تا پس از مشورت با کارشناسان عالی‌رتبه دولت‌های استکباری به خصوص کارشناسان شیمیایی شوروی سابق، استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نیز در کنار دیگر سلاح‌های جنگی و مرگبار خویش مورد توجه قرار دهند. سابقه اولین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به 23 دی ماه 1359 ش باز می‌گردد که نیروهای ایرانی را در پنجاه کیلومتری غرب ایلام، با گلوله شیمیایی، مورد حمله قرار داد و شماری را مصدوم کرد.

 از آن پس، عراق به استفاده از این سلاح ادامه داد. با ادامه این روند، ایران طی نامه‌های متعدد رسمی به دبیر کل سازمان ملل، با اعلام کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط عراق، تقاضای اعزام گروه کارشناسی برای بررسی موضوع نمود. هرچند دبیر کل این موضوع را به شورای امنیت ارجاع داد و گروه کارشناسی پس از سفر به ایران این حملات را تأیید کرده و عراق را محکوم نمودند، با این حال، اولاً شورای امنیت عکس‌العمل مناسب و کافی در برابر این نقض مقررات بین‌المللی نشان نداد و بدین وسیله، راه را بر تکرار این جنایت بازگذاشت. در ثانی، از کشورِ به کارگیرنده سلاح‌های شیمیایی نامی نبرد و موضوع را با کل مسأله جنگ مرتبط ساخت. در نتیجه عدم اقدام فوری و جهانی سازمان ملل متحد، رژیم عراق از آن پس، بارها نیروهای ایرانی را مورد حمله شیمیایی قرار داد که به شهید و مجروح شدن ده‌ها هزار نفر انجامید و با گذشت سال‌ها از پایان جنگ، اثرات این سلاح‌های کشنده، هنوز قربانی می‌گیرند.

قتل "مُنتصر" آخرین فرمانروای سلسلهٔ سامانی (395 ق)
اواخر دوران حکومت سلسله سامانیان به هرج و مرج و آشفتگی گذشت. خبر اوضاع نابسامان حکومت، ایلَک خان ترک از سرداران سلطان محمد غزنوی را به بخارا کشاند و او، شاه سامانی و شاهزداگان را دستگیر کرده و به فرمانروایی آن سلسله پایان داد. آخرین شاهزادهٔ این خاندان، ابوابراهیم ملقب به منتصر بود که چندبار با ایلک خان و دیگر مدعیان نبرد کرد ولی سرانجام شکست خورد و در مرو به دست یکی از روسای قبایل عرب کشته شد. با قتل منتصر، سلسلهٔ سامانیان پس از روی کار آمدن نُه پادشاه و حکومتی 110 ساله پایان پذیرفت و زمینهٔ تشکیل سلسله "زَیاریان" فراهم آمد.

تصرف شهر "ایروان" توسط قوای روسی در جریان دومین جنگ ایران و روس(1243ق)
در جریان دومین جنگ ایران و روسیه در زمان فتحعلی شاه قاجار، عباس میرزای ولیعهد، در ابتدا پیروزی‌هایی به دست آورد ولی بر اثر خیانت برخی از نیروهایش، قلعهٔ استراتژیک عباس آباد در ایروان که دژی محکم بود، به دست روس‌ها افتاد. پس از مدتی جنگ، عباس میرزا شکست خورد و تبریز و اردبیل به دست قوای روسیه سقوط کرد. این حادثه زمینهٔ عقد قرارداد ننگین ترکمانچای گردید و مناطق پهناوری از ایران را به خاک روسیهٔ تزاری ملحق کرد.

تولد "بارتولو دیاز" دریانورد و کاشف پرتغالی (1450م)
بارتولو میو دیاز دریانورد و کاشف پرتغالی در سیزدهم ژانویه 1450م در پرتغال به دنیا آمد. به سبب استقبال فراوان جوانان آن زمان از نیروی دریایی، او نیز که اجدادش دریانورد بودند به این کار پرداخت و پس از سالیانی به مقام ناخدایی رسید. دیاز از آن زمان سفرهای دریایی فراوانی انجام داد، هرچند این سفرها مقدمه‌ای برای حضور استعمار پرتغال در نقاط مختلف جهان را فراهم می‌کرد. وی در یکی از این سفرها، که از 14 فوریه 1487م آغاز شد، قصد داشت تا با دور زدن قاره افریقا راهی را به طرف هندوستان بیابد. به این منظور، دیاز پس از پیمودنِ اقیانوس اطلس به سوی جنوب، در 28 اوت سال 1488م دماغه امیدنیک را در جنوبی‌ترین قسمت از قاره افریقا کشف کرد. دیاز پس از این کشف به شهرت فراوان رسید و سرانجام در 29 مه 1500م در 50 سالگی درگذشت.

مرگ "الکساندر پاولوف" مبتکر روسی و مخترع ضبط صوت (1906م)
الکساندر پاولوف دانشمند و مخترع روسی در 16 مارس 1855م در روسیه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در رشته فیزیک فارغ‌التحصیل شد و به تدریس پرداخت. پاولوف در کنار تدریس، به تحقیق و مطالعه برای ساخت دستگاهی پرداخت که بتواند صدا را ضبط و پخش کند. پاولوف در 7 مه 1895م موفق به اختراع چنین دستگاهی شد که ضبط صوت نام گرفت. پاولوف سرانجام در 13 ژانویه 1906م در 51 سالگی درگذشت.

روی کار آمدن شورای حکومتی در الجزایر به ریاست "بوضیاف" (1992م)
پس از پیروزی جبهه نجات اسلامی الجزایر در انتخابات و استعفای شاذلی بن جدید رئیس جمهور وقت، شورای عالی حکومتی در 11 ژانویه 1992م توسط نظامیان تشکیل شد. این جابجایی قدرت، امنیت را به الجزایر باز نگرداند و با قدرت گرفتن نظامیان، کشور دچار موجی از تشنج و ناآرامی گردید. ریاست شورای عالی حکومتی که در 13 ژانویه 1992م، زمام امور را به دست گرفت. محمّد بوضیاف بود و او در مدت کوتاه ریاست جمهوری خود، انتخابات پارلمانی سال 1991م را که جبهه نجات اسلامی در آن پیروز شده بود، باطل اعلام کرد. این امر، دامنه اختلافات بین دولت و اسلام‌گرایان را هرچه بیشتر گسترش داد و زد و خوردهای خیابانی را شدت بخشید. در این میان بوضیاف در مهار بحران الجزایر توفیقی کسب نکرد و همین موضوع باعث شد تا بحران سیاسی در الجزایر به خشونت بگراید. با این حال، بوضیاف پس از کمتر از شش ماه حکومت سرانجام در 29 ژوئن 1992م توسط یکی از محافظانش ترور شد و به قتل رسید.

عملیات کوچک کربلای 6 در سومار، توسط ارتش (1365ش)
عملیات کربلای 6، در تاریخ 22 دی ماه 1365، با رمز مبارک یا فاطمة الزّهرا(س) در غرب و شمال سومار و با اهداف آزادسازی ارتفاعات منطقه، پاسخ به شرارت‌های دشمن در بمباران مناطق مسکونی، انهدام ماشین جنگی دشمن و متفرق کردن نیروهای عراق آغاز شد.

رزمندگان اسلام با عبور از موانع گوناگون از جمله میدان‌های وسیع مین، سیم‌های خاردار و تله‌های انفجاری، به دشمن بعثی یورش بردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن، بیش از شصت کیلومتر از خاک میهن اسلامی را آزاد کردند. در این عملیات علاوه بر آزادی ارتفاعات منطقه، تعداد یازده فروند هواپیما، دو فروند هلی‌کوپتر، بیست دستگاه تانک، تعداد زیادی خودرو و چندین انبار مهمات منهدم و علاوه بر انهدام پنج گردان و پنج تیپ دشمن، تعداد سه هزار نفر از مزدوران بعثی کشته و زخمی شده و تعدادی تانک و نفربر و انواع سلاح‌های سبک و سنگین به غنیمت سربازان اسلام درآمد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار