عضو هئیت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی:

با خروج دانشجویان از کشور موافق نیستم

ذاکری گفت: هم اکنون به دلیل برخی شرایط کلی با خروج و مهاجرت نخبگان از کشور موافق نیستم.

محمد پازوکی عضو هئیت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه دومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «بررسی مهاجرت نخبگان و تحصیل در خارج از کشور» در پژوهشگاه برگزار شد باید بگویم که ‌سفر مجموعه‌ای از آموزش هاست که انسان می‌تواند یاد بگیرد. 

وی با استناد به گفته پیامبر (ص) مبنی بر فواید سفر کردن، افزود: در صدر اسلام نیز دانشمندانی همچون ابن سینا، سهروردی و ابن خلدون برای تکمیل علم خود به دیگر کشور‌ها سفر کردند. 

پازوکی تصریح کرد: اما سفر و مهاجرت به منظور شرایط اجتماعی و سیاسی مفید نیست و زمانی که در کشور، شرایط مناسب است خروج از کشور صحیح نمی‌باشد. 

وی در ادامه گفت: برخی افراد می‌روند و در مرزهای علمی افتخار آفرین می‌شوند بنابراین نباید برای نخبه‌های علمی، مرز قائل شد اما اگر امکانات داخل کشور اجازه پژوهش می‌دهد بایستی در داخل کشور ماند و به تحصیل ادامه داد. 

در ادامه نادری عضو هئیت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه نرخ رشد خروج از کشور کمتر از سال‌های پیش است، گفت: در حال حاضر بحث فرار مغز‌ها نیست بلکه ایرانیان خارج از کشور نیز جزو سرمایه‌های همین کشور هستند و نباید خودمان را محدود کنیم و می‌بایست در لبه‌های علم نیز سرمایه گزاری کنیم. 

وی افزود: من موافق تحصیل در مقطع لیسانس در کشور هستم و معتقدم خیلی از دانشگاه‌ها هستند که در مرتبه علمی بالایی قرار دارند. 

در ادامه ذاکری یکی دیگر از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه گفت: ‌به طورکلی در این محدوده زمانی به دلایلی با خروج از کشور موافق نیستم. 

وی افزود: دلیل اول این است که هم اکنون دسترسی به منابع علمی به صورت بین المللی امکان پذیر شده است. 

ذاکری تصریح کرد: دلیل دوم اینکه ما به این کشور مدیون هستیم و نباید نیروی ناب و پر انرژی خود را تقدیم خارجی‌ها کنیم. 

وی اظهار داشت: ما می‌بایست روی پروژه‌هایی کار کنیم که به روز ما باشد نه به روز کشورهای دیگر و یکی از مشکلات داخل کشور بحث پروژه هاست که بایستی کابردی باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار