کارخانه‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کاهش قیمت نفت منجر به تحولی بزرگ در نظام برنامه‌ریزی کشور خواهد شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:دولت باید تمام قدرت و توان خود را بر روی برنامه‌ریزی اصولی به منظور قطع وابستگی بودجه به منابع مالی نفت بگذارد چرا که این کاهش قیمت می‌تواند منجر به یک عزم ملی و تحولی در نظام برنامه‌ریزی کشور شود.

"ابراهیم کارخانه‌ای" عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه روند کاهشی قیمت جهانی نفت به دلیل صادرات بالای عربستان و افزایش تولید نفت آمریکا است، گفت: این دو عامل به صورت هماهنگ بر روند کاهش قیمت نفت تأثیرگذار بوده است و اگر در سیاست‌های داخلی یکی از این دو کشور وقفه‌ای ایجاد شود، قطعاً‌ قیمت جهانی نفت را تغییر خواهد داد.
 
نماینده همدان تصریح کرد: با توجه به این که در عربستان جنگ و رقابت بر سر قدرت میان خاندان وجود دارد، به احتمال زیاد با مرگ پادشاه عربستان تزلزل سیاسی در این نظام به وجود بیاید که این امر می‌تواند بر روی سیاست‌های نفتی عربستان هم تأثیرگذار باشد و قیمت نفت متحول شود اما نمی‌توان این مسئله را قطعی دانست.
 
وی در ادامه افزود: البته سفرهای اخیر مقامات عربستانی به آمریکا و همچنین آمریکایی‌ها به عربستان در چند روز گذشته را می‌توان نوعی ایجاد هماهنگی‌های لازم برای پیش‌بینی این گونه اتفاقات دانست.
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید براینکه نباید برای اداره کشور وابسته به منابع مالی نفت باشیم، بیان داشت: زیرا سیاست‌های نفتی عملاً باعث ایجاد قدرت‌هایی خواهد شد که منجر به جابه‌جایی کارترهای بزرگ نفتی می‌شود و وابستگی کشور به درآمدهای نفتی منجر به ایجاد تزلزل در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی می‌شود.
 
کارخانه‌ای با اشاره به اینکه باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی کشور را از درآمدهای مالی نفت خام بی‌نیاز کنیم، گفت: هر چقدر وابستگی کشور به درآمدهای مالی نفت، بیشتر شود عملاً موانع سر راه تولید ملی و نگاه به توانایی درون کشور کمتر خواهد شد.
 
عضو کمیسیون انرژی در ادامه تأکید کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه نباید بودجه‌ریزی بر اساس وابستگی به منابع مالی نفتی تنظیم شود و این امر کار بسیار منطقی و درستی است، اکنون با پایین آمدن قیمت جهانی نفت یک توفیق و موهبتی بزرگ برای کشورمان ایجاد شده تا به این قانون برنامه پنجم توسعه جامه عمل بپوشانیم.

نماینده همدان اظهار داشت: دولت باید تمام قدرت و توان خود را بر روی برنامه‌ریزی اصولی به منظور قطع وابستگی بودجه به منابع مالی نفت بگذارد و همچنین حرف اول دولت باید مدیریت اقتصادی اصولی در کشور باشد.
 
وی در ادامه افزود: طرحی در مجلس عنوان شده که اگر رأی بیاورد درآمدهای نفتی جزو سهم صندوق توسعه ملی خواهد بود و سهم‌های قانونی دیگر از منابع مالی نفتی پرداخت می‌شود و مابقی آن در صندوق ذخیره ارزی قرار می‌گیرد و در آن جا هم بر اساس ضرورت‌هایی که تصمیم‌گیری می‌شود، این پول مدیریت خواهد شد، در حقیقت بودجه بدون وابستگی مستقیم به نفت تنظیم می‌شود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت می‌تواند منجر به یک عزم ملی و تحولی در نظام برنامه‌ریزی کشور شود زیرا در سال 91 زمانی که بودجه بر اساس 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت تنظیم شده بود اما بعد به دلیل مسئله تحریم، درآمدهای مالی نفت سقوط ناگهانی کرد و دیدیم که می‌شود با 500 الی 600 هزار بشکه یعنی با 50 درصد بودجه کشور را اداره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار