معاون اول رئیس‌جمهور:

دولتمردان به هشدارهای اقتصاددانان توجه کنند/ اقتصاد با سیاست‌های مسکنی رشد نمی‌کند

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر در دهه 80 و 90 دولتمردان به هشدارهای اقتصاددانان توجه می‌کردند اکنون می‌توانستیم راهکارهای مناسب‌تری برای کاهش قیمت نفت پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اسحاق جهانگیری شب گذشته در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با بیان اینکه امیدواریم آثار این کنفرانس بر اقتصاد کشور مفید باشد، اظهار داشت: در دو سال گذشته اقتصاد کشور دچار تلاطم بسیار شدیدی شده و همین موضوع باعث شد تصمیم‌گیری‌های آنی و جدی بگیریم.

وی در ادامه افزود: در پی تحلیل‌هایی صورت گرفته بخشی از مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها و مسائل ناشی از آن و برخی دیگر به دلیل سیاست‌های نادرستی است که در زمینه مسائل اقتصادی گرفته شده است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در زمینه مذاکرات ژنو اقداماتی انجام گرفته و در زمینه اقتصاد نیز سیاست‌های کوتاه‌مدتی را بکار گرفته‌ایم تا ثبات به اقتصاد کشور برگردانده شود.
 
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سیاست‌های خروج از رکود را طی یک برنامه دو ساله در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا این موضوع باعث شود اقتصاد کشور از دره‌ای که افتاده بیرون بیاید و در جاده رشد قرار گیرد و خوشبختانه تا حدی در این موضوع موفق شده‌ایم.

جهانگیری تصریح کرد: این کنفرانس فرصتی را پیش آورد تا به مشکلات کشور در یک چشم‌انداز بلندمدت‌تری نگاه کنیم و شرایط را تحلیل و تجزیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه دهه 90 به عنوان یک دوره میان‌مدت مورد تحلیل قرار گرفته است، گفت: در یک نگاه بلندمدت اقتصادی ایران با سیاست‌های مقطعی و مسکنی رشد نخواهد کرد و نیازمند انجام کارهای بنیادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ساختار اداری کشور یکی از چالش‌های جدی پیش رو است گفت: کشور در قالب این ساختارها بیش از این نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

جهانگیری توضیح داد: در حال حاضر بیش از 80 درصد از بودجه‌ کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و در صورتی که کشور به همین روند ادامه دهد تا دو سال آینده بودجه‌ای برای بخش عمرانی تعلق نمی‌گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه فساد اداری و سیستمی که در کشور شکل گرفته یک مسئله جدی است گفت: این موضوع نیازمند راهکارهای جدی و شفافی است که باید حتما به آن بپردازیم و این کنفرانس می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای این موضوع تلقی شود.

وی در ادامه توضیح داد: در این کنفرانس مطرح شد که در دهه 90 اگر کشور با تحریم‌ها روبرو نبود رشد اقتصادی بیش از 2 تا سه درصد افزایش نمی‌یافت و در شرایط حاضر که اقتصاد کشور با مشکل اشتغال روبرو است این نرخ رشد 2 تا 3 درصدی برای کشور کم است.

جهانگیری در ادامه افزود: در حال حاضر مسئله اصلی این است که برای نسل جوان کشور با رشد 2 تا 3 درصدی چگونه باید اشتغال ایجاد نماییم تا فرصت‌های طلایی کشور تبدیل به تهدید نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سند چشم‌‌انداز 20 ساله باید رشد اقتصادی طی 20 سال به هشت درصد می‌رسید اما از ابتدای اجرا تاکنون تنها 2.4 درصد رشد داشته است، افزود: باید تلاش کنیم که در دهه دوم رشد اقتصادی عقب مانده را جبران کنیم و به یک رشد اقتصادی 12 درصدی برسیم.

جهانگیری در ادامه توضیح داد: مسائل و سیاست‌های مطرح شده توسط اقتصاددانان در این کنفرانس باید در برنامه ششم توسعه استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور توضیح داد که سال‌های بسیاری است که اقتصاد کشور به سیاست‌های داخلی و خارجی یارانه پرداخت می‌کند گفت: این موضوع باید تغییر کند در واقع منظور رئیس‌جمهور آن است که سیاست خارجی ما باید در زمینه ایجاد بازارهای صادراتی فعال شود تا بخشی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی برطرف شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه توضیح داد: در صورتی که بنگاه‌های اقتصادی در کشور اصلاح شود اگر محیط اقتصادی برای فعالیت آنها مناسب نباشد نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه متأسفانه دولتمردان در دهه 90 به هشدارهای اقتصاددانان توجه نکردند، گفت: در دهه 80 نیز اقتصاددانان هشدارهایی به دولتمر‌دان دادند و در صورتی که هشدارهای آنان را جدی تلقی می‌کردیم اکنون به راحتی می‌توانستیم راهکارهایی برای کاهش بهای قیمت نفت پیدا کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه ما نتوانستیم بین مردم و اقتصاددانان در زمینه مسائل اقتصادی تفاهم ایجاد کنیم و اقتصاددانان نتوانستند موضوع اقتصاد را بر زندگی مردم ببرند تا در این برهه مردم متوجه شوند که نوسانات قیمت نفت چه آثاری بر زندگی مردم و بودجه کشور ایجاد می‌کند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، رکود ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار