نقش پررنگ وحدت و غیرت ملی در مواجه با تحریم‌ها/ تفاوت گفتمان جمهوری اسلامی ایران و غرب

گفتمان جمهوری اسلامی ایران با غرب متفاوت است و ساز و کار و تمدنی جدید دارد، باید از این پتانسیل‌ها استفاده شود و از طرف دیگر تحریم‌ها بتواند فرصتی را به مردم و مسئولین بدهد که به توانایی‌های داخلی توجه کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "مقام معظم رهبری"در دیدار با مردم و مسولین شهر قم پیرامون اهمیت مساله غیرت ملی و همچنین چگونگی مقابله با تحریم‌ها و تلاش مردم برای انجام کار  و مصونیت یافتن در این زمینه را یادآور شدند.
 
 ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: فکر اساسى این است که کارى کنید که کشور از اَخم دشمن ضربه نبیند، از تحریم دشمن لطمه نخورد؛ و راه‌هایى هست، کارهایى هست که میشود کرد؛ بعضى را هم کرده‌اند و موفّق بوده است و جواب داده است؛ میشود کارهایى کرد؛ میشود این حربه را از دست دشمن گرفت، والّا اگر چنانچه چشم ما به دست دشمن باشد که «آقا ، اگر این‌کار را نکردى تحریم باقى میماند» [فایده‌اى ندارد]؛ کمااینکه آمریکایى‌ها با کمال وقاحت دارند میگویند «اگر در قضیّه‌ى هسته‌اى ایران کوتاه هم بیاید، تحریمها یکجا و همه برداشته نخواهد شد»، این را صریح دارند میگویند.
 
حسین معین آبادی کارشناس سیاست خارجی در این زمینه اظهار داشت: وحدت ملی و تاریخ مشترک با توجه به پیشینه قابل توجه فرهنگ ملی ایرانیان که اسلام هم منجر به تقویت این تاریخ شد دارای برجستگی‌هایی است، بحث وحدت ملی و تاریخ مشترک و به عبارتی مقابله با ناملایماتی که در طول ایران زمین اتفاق افتاده است، از یک پیشینه طولانی برخوردار است.
 
وی افزود: این‌ مباحثات، فرصت‌هایی را در اختیار ما برای حفظ کشور قرار داده است چنانکه مشاهده‌ کرده‌ایم ناملایمات تاریخی برای خیلی از کشور‌ها پیش آمده و آن‌ها را از هم مضمحل کرده و تمامیت ارضی آن ها را از بین برده است مانند وضعیتی که در ترکیه به وجود آمد و این کشور به ۶۰۰ و چند هزار کیلومتر مربع تقلیل پیدا کرد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: کشور ایران در طول تاریخ، گستره جغرافیایی خود را تقریبا حفظ کرده است، گرچه ممکن است گاهی قسمت‌هایی جدا شده باشد، اما عموما ایران زمین همین مرزهای کنونی بوده است و این مسئله ناشی از غیرت ایرانی‌ها در مقابله با دشمن است.
 
معین آبادی تاکید کرد: دشمنان ایران در طول تاریخ از مغول‌ها گرفته تا دوران معاصر چنانکه مقام معظم رهبری هم تاکید کردند، دارای یک اشتراک تاریخی‌اند، مثلا در مورد جنگ عراق تصور آن‌ها این بود که سه روز تهران را می‌گیرند .
 
وی افزود: اما فقط نیروی هوایی ماست که ظرف مدت یک‌ماه عراق را زمین‌گیر می‌کند و رکورد نیروهای هوایی را در طول تاریخ جنگ‌ها به طور بی‌سابقه‌ای می‌شکند، نیروی زمینی نیز به همین صورت هنگامی که عراق ۸۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ایران را با کمک بیش از ۳۳ کشور دنیا گرفت، توانست با آن‌ها مقابله کند، مسئله وحدت و غیرت ملی در حوزه‌هایی که با کمبود مواجه‌ بوده‌ایم نقش پررنگی داشته است.   
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه بیان کرد: گفتمان جمهوری اسلامی ایران با غرب متفاوت است و ساز و کار و تمدنی جدیدی دارد که باید از این پتانسیل‌ها استفاده شود و از طرف دیگر تحریم‌ها بتواند فرصتی را به مردم و مسئولین بدهد که به توانایی‌های داخلی توجه کنند، مثلا در مصرف داخلی و تولید داخلی باید مردم را متقاعد کنیم به این‌که در استفاده از کالاهای تولید شده ایثار کنند و تولیدکننده نیز ملزم به ایثار در تولید کالای بر‌تر و با کیفیت بیشتر شود.
 
معین آبادی تصریح کرد: اگر تجربه کره را در نظر بگیریم، کالای خارجی را وارد کرده اما به تولیدکننده اعلام کرده که با این کالا رقابت کنند و مردم هم تشویق به مصرف کالای داخلی شدند و به عبارتی یک رقابت ایجاد شد.   
 
وی گفت: تحریم‌ها نباید منجر به رانت خواری یک نفر شود، بلکه باید از این تهدیدی که وجود دارد بتوانیم به عنوان فرصت استفاده کنیم، اتفاقات تاریخ ما مثبت نیست، ما دوره مصدق را داریم که به نحو بسیار خوبی از تحریم‌ها استفاده شد، اما این دوره خیلی گذرا بود، دوره‌ای که در آن صادرات کشور و تولید ملی بالا رفت، اما هنگامی که تحریم‌های شرکت بریتیش پترولیوم که در ۱۳۳۳ کاهش پیدا کرد و از بین رفت مجددا صادرات پایین آمد و بی‌توجهی به تولیدات داخلی اتفاق افتاد.   
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری ساخت رسمی و غیررسمی دولت و همچنین نهادهای اقتصادی که در چارچوب دولت نیستند، باید کمک کنند و همه به سمت تولید داخلی حرکت کنیم.   
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مقام ، معظم ، رهبری ، قم ، بیانات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار