کاهش 60 درصدی بهای جهانی نفت / نفت خام آمریکا بشکه‌ای 44 دلار معامله شد

بهاي نفت در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه به دليل عرضه بيش از حد و اعلام عربستان مبنی بر به پايان رسيدن دوره نفت 100 دلاری به پايان‌ترين سطح شش سال گذشته سقوط کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، نفت برنت براي تحويل در ماه فوريه 46 دلار و 40 سنت در هر بشکه(پايين ترين قيمت از مارس 2009) معامله شد و نفت وست تگزاس اينترميديت براي تحويل در همين ماه به 44 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسيد.

دانيل سوگارمن تحليلگر نفتي گفت: امروز يک مقام سعودي تاکيد کرد روزهاي نفت 100 دلاري به پايان رسيده است. مشخص نيست که آيا اين سخنان واقعا احساس مقامات سعودي در رياض است يا صرفا صحبتي بر تاکيد بر عزم راسخ عربستان در مورد عدم کاهش توليد نفت.

بهاي جهاني نفت به دليل عرضه فراوان در بازار، نگراني درباره تقاضا و افزايش ارزش دلار در اقتصاد ضعيف جهاني، از ماه ژوئن تاکنون تقريبا 60 درصد ارزش خود را از دست داده است.

در ماه نوامبر پس از تصميم سازمان کشورهاي صادرکننده نفت(اوپک) مبني بر تثبيت توليد، روند کاهشي قيمت نفت سرعت بيشتري پيدا کرد.

موسسه رتبه سنجي اقتصادي مودي روز سه‌شنبه رتبه بدهي‌هاي اين کشور را دو پله کاهش داد و اعلام کرد درآمدهاي نفتي از دست رفته ونزوئلا به وضوح خطر ورشکستگي اين کشور را افزايش داده است. ونزوئلا يکي از اعضاي اوپک است که خواستار کاهش توليد نفت اين سازمان است.

روسيه يکي ديگر از توليدکنندگان بزرگ نفت است که کاهش قيمت نفت در کنار تحريمهاي غرب به دليل تحولات اوکراين باعث شده روبل روسيه در سال گذشته ميلادي 41 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد.

وزير انرژي اسکاتلند از لندن خواست براي کمک به صنعت نفت درياي شمال به منظور مقابله با چالشهاي جدي کاهش قيمت نفت اقداماتي را انجام دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نفت ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار