طالبیان در نشست رسانه‌ای اشیای تاریخی بازگردانده شده از بلژیک:

آثار بازگردانده شده مورد پژوهش موزه ملی قرار خواهد گرفت/ بخش اول موزه خراسان در دست راه‌اندازی است

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: آثار بازگردانده شده از بلژیک به محل هویتشان یعنی مجموعه خوروین برگردانده می‌شود البته قبل از آن موزه ملی بر روی این آثار پژوهش هایی انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز  اشیا‌ی تاریخی فرهنگی باز گردانده شده از بلژیک به ایران بعد از رونمایی توسط رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور چندی بعد با حضور خبرنگاران و معاون میراث فرهنگی کشور در موزه ملی افتتاح شد.

بنابراین گزارش، بعد از بازدید و افتتاح اشیای تاریخی بازگردانده شده از بلژیک نشست رسانه‌ای با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، محمد‌رضا کارگر مدیر کل ادراه موزه‌ها و اموال منقول و مهناز عبدالله خان گرجی مدیر موزه ملی،‌ برگزار شد.

محمد حسن طالبیان،‌ معاون میراث فرهنگی کشور نخست با اشاره به رونمایی از اشیای تاریخی بازگردانده شده از بل‍‍ژیک، عنوان کرد: بعد از رونمایی مدتی نمایشگاه آثار خوروین که از بلژیک به ایران بازگردانده شده دایر خواهد بود. البته قرار است موزه ملی پژوهش‌هایی در مورد این آثار انجام دهد.

وی ادامه داد: در تلاشیم مجموعه خوروین را به صورت جدی‌تر حفاظت کنیم و این آثار را به جایی که هویتشان است بازگردانیم تا منطقه البرز نیز از آنها بهره‌مند شوند،‌البته این امر بعد از مطالعات انجام خواهد شد.

طالبیان تصریح کرد: موزه ملی بعنوان موزه مادر پژوهش این آثار را انجام خواهد داد. سعی می‌شود همه موزه‌ها به طوری ساماندهی شود که پژوهش در آن انجام بگیرد.

وی افزود: از شهرداری درخواست داریم که مجموعه میدان مشق را در اختیار موزه ملی قرار دهد چرا که باید این موزه توسعه پیدا کند و نقش خود را به عنوان موزه مادر به خوبی ایفا کند.

طالبیان در خصوص راه‌اندازی موزه خراسان گفت: بخش اول موزه هراسان در دست راه‌اندازی است و برخی از اشیا در موزه ملی به آنجا منتقل می‌شود.

محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌های کشور در ادامه نشست ضمن تبریک این اتفاق فرهنگی عنوان کرد: بازگرداندن این اشیا به کشورمان جدا از ارزش های فرهنگی که دارد، اتفاق خوبی است چرا که فضا را برای کسانی که به دنبال رفتارهای غیر فرهنگی و قاچاق آثار تاریخی هستند،‌ ناامن می کند.

وی ادامه داد: چنانچه آثاری به شکل قاچاق از کشور خارج شود همه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران آن را به طور حتم به کشور بازمی‌گرداند ، حتی اگر نیم قرن طول بکشد.

کارگر تصریح کرد: اطلاعات علمی راجع به محوطه خوروین در دست داریم ولی آثار همیشه بین مخاطب و فضای تاریخی ارتباط برقرار می‌کند و وقتی اشیا وارد موزه شود توده مردم از آن لذت خواهند برد.

مهناز گرجی مدیر موزه ملی در این نشست  گفت: مستندات اشیا بازگردانده شده در سال 1340 مورد مطالعه قرار گرفت و وقتی آنها در بلژیک بودند به همین صورت در دانشگاه بلژیک حفاظت شدند تا در نهایت آنها به سفارت ایران بازگردانده شد.

وی ادامه داد: با حفظ تمامی جزئیات و مستندات مطالعات این اشیاء را انجام خواهیم داد و پایه این مطالعات، تحقیقات قبلی خواهد بود، همچنین نشستی برای مطالعات تکمیلی این آثار انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/  
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار